fredag 12. august 2011

Peel til Holyhead

         Ja nå er jeg kommet til Holyhead, etter en fin tur fra Peel. Jeg var igjen heldig med planleggingen og hadde dermed tidevannet med meg, nesten hele veien. Jeg ankom Holyhead midt på natta (Som vanligt =)) og etter å ha fomlet meg fram i mørket, så fant jeg en ledig boye å huke meg fast til. 
1,5 miles lang

   Da jeg våknet neste morgen, så såg jeg en imponerende molo bak meg. Jeg rodde ut til den og det tok meg en halv time å gå ut til fyret på enden av moloen.
       Langs moloen sitter det en god del fiskere og fisker med stang og dupp. De fisker ikke slik som jeg pleier å gjøre hjemme, der pleier jeg å kaste med sluk i saltvann.  Her er det ofte far og sønn (eller kamerater), som har flere fiskestenger i stativ og som setter seg i  "Lenestoler"  og bare å vente på napp.
    Her kan de sitte hele dagen og gjør ingen ting annet enn å sjekke duppen av og til. Ikke kunne jeg se at de fikk noe fisk heller, så jeg mistenker dem for å gjøre dette for å slippe unna kona eller familien en stund =)

Her kan de sitte hele dagen, uten å gjøre annet en å sjekke
kroken for agn av og til.

     Det viste seg at boya jeg ligger ved, ikke er i bruk, så jeg er heldig og kan ligge her  gratis,   .                                                                                                                                        
  Jeg har nå vært her i snart en uke og ventet på at sønna-vinden skal blåse seg ferdig. For 2 dager siden, blåste det liten kuling inne på havna og jeg kunne ikke engang komme meg til land fra båten.( p.g.a. at det blåste slik.)                                                                                                                    .
          Jeg fikk en pause fra sønna-vinden i går, men da jeg kom utpå så var det kraftig strømsjø p.g.a. en liten kuling fra sør tidligere på natta.
    Da jeg hadde seilt i 2 timer, hadde klyver-bommen  vært helt under et utall ganger. Jeg forstod da at jeg ikke ville rekke fram til neste havn, før sønna-vinden på nytt ville begynne å blåse kraftig. Da det så løsnet en skrue på vindroret som jeg ikke hadde mulighet til å få festet i den opprørte sjøen, valgte jeg derfor å gå tilbake til Holyhead, istedenfor å hånd-styre i de neste 22 timene.
    Da jeg returnerte så var det gått 5 timer siden jeg drog, så det var bare å gjøre seg klar til å hoppe til køys.                                                                                                                                                                 .                                                                                                                                                                                                               
                                                                                                                   
     Da jeg var iferd med å sovne, så kjente jeg at det luktet brendt. Jeg sjekket motor-rommet, men der var alt i orden, så jeg forstod at det måtte komme utenifra et sted. Jeg kikket opp av luka og såg at havna var full av røyk.
    Det viste seg å være en brann inne på land og ikke lenge etterpå ¨å hørte jeg brannbilene komme kjørende. Etter en stund så begynte flammene å minke, så det var tydeligt at de hadde fått brannen under kontroll, så jeg krøp under dyna igjen. 
    Jeg har nå sjekket værmeldingene på nytt og det ser ut til at sønna-vinden vil gi seg på lørdag kveld. Jeg får da prøve å seile videre på søndag, etter at bølgene har fått roet seg litt. Jeg har snakket med en eldre kar som heter Ian,  som har seilt langs kysten her i hele sitt liv. Han mente at det ville gå fint å seile sørover med den vesta-vinden som var meldt fra søndag morgen og de neste 24 timene.(Han hadde forresten vært student i Trondhjem i sine yngre dager.)                                                                                                               
Snorre Viking i havna i Holyhead.
Vel, det var det jeg hadde å fortelle denne gangen, ha det bra så lenge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar