onsdag 14. september 2011

Muros-Baiona

   Ja nå er jeg kommet til Baiona etter en seilas som begynte roligt, men som frisknet på etter hvert. Da jeg kom fram så seilte jeg i 4-5 kn for bare fokken og jeg lurte på om det blåste litt vel mye  i havna, til å ankre opp. Selve havna er godt skjermet for hav-dønningene som kan bli store her, men vind i fra nord-nordøst blåser rett på ankrings-plassen og tar veldigt godt her hvor vi ligger.
     (Jeg har lagt merke til at nesten alle steder hvor du kan ankre opp, så er det stort sett utenfor moloene som kan gi deg litt ly.)
        Som sagt så blåste det opp utover dagen, men den kom bakfra og det var bare fint med litt frisk vind.  Det bygde seg også opp ganske store dønninger, så Snorre Viking begynte "nesten" å surfe på bølgene. I "nedoverbakkene" så var jeg oppe i 7-8 knop for så å gå ned til 4-5 knop når bølgen hadde pasert.
   Når jeg skulle inn til Baiona, så økte både bølger og vind, da jeg seilte inn i sundet mellom øya Islas Cies og fastlandet.
      Islas Cies er en poppulær øy å ankre opp ved p.g.a. en veldig fin badestrand og at det skal være fint å dykke der (det er også et fuglereservat på øya). Da  jeg seilte forbi, så blåste det så mye at det bare låg et par båter der inne. Nå har jeg altså ankret opp i Baiona og skal snart ta en tur med fotoapparatet, slik at dere kan få se hvordan det ser ut her.
     I dag (onsdag) traff jeg igjen noen svensker,  de kom puttrende med jolla og praiet meg når jeg snakket med sønnen min, Ståle på Skype. Første gangen jeg traff dem var i Muros og de skal også videre til Cape Verde, men de kommer til å seile en annen rute enn jeg. De ønsker å seile via Madeire og Kanariøyene, mens jeg muligens kommer til å seile via Marokko og Afrika. Deretter så svinge  jeg vestover  og ut til kanariøyene for å proviantere der , for så å seile videre til Cape Verde.
   Jeg oppdaget for en uke siden at Cape Verde og Nord-vest Afrika ikke var med på Navionics kartene mine, så jeg har bestilt nytt kart over afrika i dag. Det viste seg at de måtte bestilles og at de ikke kunne leveres før på Mandag, så nå får jeg god tid til å se meg om her i Baiona.

   Nå var det ikke så mye å ta bilder av her, det var den vanlige borgen og en gammel kirke med en flott gullbelagt altertavle. Ellers så er det gamlebyen med sine trange smau, som skiller seg ut her også.
    Det er mange fine strender her, men som før nevnt så er ikke U.T spesielt begeistret for å ligge på stranda.
     Jeg tok meg heller et morgenbad rundt båten og sjekket skroget. Det viste seg at det har begynt å danne seg et slimlag på skrogsidene og at bunnstoffet jeg smurte på før jeg drog, flasser litt av i vannlinjen og rundt roret. Ellers så såg alt ut til å være i orden.=).
Trange smau i gamlebyen.

     Det er også kommet en norsk båt hit, som hører hjemme i Ålesund. Jeg rodde bort og slo av en prat med en av gutta ombord. Etter som jeg forstod så var de studenter og finansierte delvis turen med stipend. Også de skal til Cape Verde, men må en tur til norge for å avlegge eksamen, før de seiler videre over til Brasil og Caribien. 

Også her har de en gammel kirke som er veldig fin innvendig

 I havna her så ligger det en kopi av båten Pinta, som er en av de tre båtene som Cristoffer Columbus brukte i 1492, da han oppdaget Amerika.
   (Dette er jo selvsagt bare tull. Alle må jo innrømme at det var Leif Eriksson og norske vikinger, som var de først fra europa som besøkte det amerikanske fastlandet (ca 500 år før Columbus.=)
   Båten er ikke stor, bare 20 m lang og det er bare dobbelt så stor som Snorre Viking. Men... det var en besetning på hele 26 stykker ombord og det er 25 flere enn i Snorre Viking.=)
Vel.. det var alt så langt. Muligens kommer det mere senere, siden jeg må være her til mandag for å få hentet kartbrikken jeg har bestilt. Det er forresten meldt om økende vind fra nord i morgen og på Lørdag, så jeg har nå lagt ut 50m med kjetting, så får vi se om ankeret holder eller om jeg må legge meg inn i marinaen.
.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar