tirsdag 22. november 2011

Lanzarote-Grand Canaria


Onsdag 21.11-2011


Fra Arrecife-Lanzarote til Las Palmas-Grand Canaria
Jeg er nå kommet fream til Las Palmas etter en ca 24 timers seilas. Det blåste 7-8 s/m og på dagtid så da holdt jeg en gjennomsnitt på ca 6 knop. På natta så tok jeg inn klyveren og tok to rev i storseilet og farten gikk da ned 2 knop. Men jeg kunne da slappe mere av, uten å bekymre meg for om vinden ville fortsette å øke på. Bølgene var litt krappe men ellers ok, dette kom vel av at det hadde blåst en del, noen dager før jeg seilte fra Lanzarote
   Da jeg kom til Las Palmas så var det blitt bedre plass her, etter at ARC sirkuset hadde forlatt havna i går. Jeg fant en godt beskyttet ankerplass, men jeg hadde litt problemer med å få ankeret til å sitte. Dette kom vel av at bunnen var litt hard for bruce-ankeret mitt.
   Nå holder jeg på med en "Walk about" for å gjøre meg kjent her. Jeg jakter på en satelitt-telefon som jeg kan koble til PC,n,  slik at jeg kan laste ned ugrib filer med værmeldinger uansett hvor jeg måtte befinne meg. Jeg skal også ta service på motoren, skifte olje o.s.v. Deretter så skal jeg se om jeg kan finne noe jeg kan bruke som spri-stake til fokken.  Jeg må også proviantere litt før jeg seiler til Cap Verde, dette er en seilas på ca 1 uke og blir den lengste seilasen jeg har hatt så langt. Så seiler  jeg over atlanteren til Brasil.
 
  (Her er det forresten ikke fare for snø cajsas.  28+ grader) =-)

Sandskulpturer
Ciao.

Søndag 27.11-2011

  Jeg ligger fremdeles for anker her. Jeg prøver som før nevnt, å få tak i en brukt IRIDIUM 9555 satelitt-telefon m/datakit og anntenne for å kunne laste ned vær-filer fra inter-nett. Jeg trodde det skulle være mange forhandlere av båt-elektronikk her, (p.g.a ARC,n) men det er det ikke. Jeg prøver derfor å kjøpe via inter-nett, men dette tar tid. Dersom jeg ikke snart får et godt tilbud, så seiler jeg vel videre til Cap Verde når jeg får en god værmelding.
    Det er en godt beskyttet ankerplass her, så båten ligger godt. Her nede ligger det også flere andre båter jeg har truffet på tidligere. Det er spesielt mange franske båter som finner veien ned hit og en del av dem har tenkt å overvintre her, før de seiler hjem igjen.
     Selve byen er alt for turist-preget etter min smak og det er utrolig mange biler her. Rett innenfor stranden som jeg ligger utenfor, så går det en motorvei med fire felter. Her kjører en jevn strøm av biler hele døgnet og selve sentrum drukner nesten av alle bilene . Jeg har syklet litt rundtomkring, men har problemer med å finne noe interresant å skrive eller ta bilde av. :-( men dette er vel som forventet? ) Ellers så raser dagene unna og jeg begynner å bli rastløs etter å komme videre. Det skal bli spennende å se hvordan det er på Cap Verde, som har en afrikansk kultur som er helt forskjellig fra den "kulturen"som er her. Det blir jo også den lengste seilasen min så langt (6-8 dager), så det blir jo også spennende. Jeg traff forresten på en hyggelig nordman som jobber i en båtbutikk her nede. Han har seilt en del i Chile og han sammenlignet det med å seile i nord-norge på sommerstid.
  Nå får jeg vel sykle meg en tur, før jeg lager meg litt middag. Det går mye i spagetti-bolognes som jo er en billig middag, men som kan bli litt ensformig i lengden. =-)

Onsdag 30.11-2011

Det ser desverre ut til at det blir for dyrt med IRIDIUM telefonen, tilsammen så koster det nærmere 19000,- kr for å kjøpe og bruke den i 1 år. Jeg får heller bruke sunn fornuft og følge med på værmeldingene, der jeg kan koble meg til internett.
  Jeg har istedenfor kjøpt inn litt fiskeutstyr, etter råd fra en svensk seiler. Så får jeg skylde på ham dersom jeg ikke får fisk og skulle jeg få fisk, så er det selvfølgelig p.g.a. min egen dyktighet. =-)

Fiske-utstyret består av: Et tynt nylon-tau (ca 50m) og 4m med stål-fortom og en dobbel-krok m/bly som er gjemt inne i en gummi-blekksprut. Gummi-blekksprutene kan man kjøpe i pakninger på 5 stk. Det er adskillig billigere å lage slikt selv, enn å kjøpe det ferdiglaget i butikken. Svensken som fortalte meg dette, heter Stefan og har seilt i mange år som soloseiler i sin selvbygde båt Runnaway. Han er den samme som jeg fortalte om på Lanzarote og som hadde seilt alene rundt Cap Horn og Pategonia. Nå seiler han sammen med Birgitta og er på vei til sør-amerika igjen tror jeg.



Svenskenes båt "Runnaway"
  
Birgitta og Stefan, som jeg stadig plager med
spørsmål om seiling i brasil og Chile o.s.v. De har vært veldig tålmodige med meg, og har kommet med mange gode råd.





Det er bedre med system i rotet, enn rot i systemet.
   Rett forran meg ligger det en liten Fransk seilbåt med en ung franskmann ombord i. Jeg trodde han hadde vært ute for en storm da han svingte opp forran meg og kastet anker. Seinere så forstod jeg at det var slik han foretrekker å seilte. Båten er liten, så det er vel delvis forklaringen, men det må være slitsomt å seile slik i lengden. Dette bare for å vise at det er utrolig stor forskjell på folk og båter som er på lang-tur.
       Siden jeg nå har bestemt meg for å ikke kjøpe IRIDIUM-telefonen, så har jeg begynt å se på værmeldingene igjen. Jeg venter på å få et tilbud på bunnstoff, før jeg seiler videre og så må jeg proviantere litt ferskmat før jeg er klar. 

Ha en god dag. 


Tirsdag 06.12-2011

  I dag har jeg laget to spri-bommer til begge fokkene, så nå kan jeg spre dem ut til hver sin side slik at de blir til en liten ballong. Jeg har også fått tak i bunnstoff og den maten jeg trenger (tror jeg =-) ), så nå seiler jeg i morgen tidelig 07.12-2011 til Cap Verde. Værmeldingene er gode så jeg håper på en fin uke til havs.
  Det skal være muligheter for internett der nede har jeg hørt, så da hører dere vel fra meg når jeg kommer fram dit.(d.v.s dersom jeg ikke velger å seile direkte til Brasil =-). ) I dag passerte forresten bloggen 5000 besøkende, og det er jo artig.

Ha det bra så lenge.  


Snorre Viking i Las Palmas

2 kommentarer:

  1. Hei igjen:) Du fosser avgårde! Godt å høre at alt går fint! I Norge har uværet "Berit" herjet. Mye stengte veier pga ras...Odda nesten isolert. Men det "årner" seg sikkert:)Snøen er ennå ikke kommet...men den lusker vel rundt hjørnene.....Nyt dine 28 grader du! De er velfortjent etter enn sånn seilas. Du er flink! Gleder meg videre:)

    SvarSlett
  2. Halloen att Stig ! Framleis kjekt å lesa om turen din, er inne på kvar dag og ser om det sker noko nytt. Flott at du skriv litt om det du opplever.
    Skal helsa frå alle oss på "Restå".
    God tur vidare !!!

    SvarSlett