onsdag 25. januar 2012

Cap Verde til Brazil-Brasil

Hei igjen

Ja, nå er jeg endelig kommet over dammen og første havn ble Rio de Janeiro. Det tok meg 27 dager fra Cap Verde, over stillebeltet og ned hit til Rio i Brasil. Jeg har stort sett hatt en fin seilas, selv om det oppstod noen problemer med riggen, slik at jeg måtte seile med redusert seilføring de siste 10 dagene. Jeg skal etter hvert (som vanligt =) se om jeg ikke kan få fortalt litt om overfarten og lagt inn noen bilder. Men nå må jeg bruke litt tid på å få riggen i orden igjen, slik at båten er klar for videre seilas nedover mot Cap Horn.
  
28.01-2012

   Først må jeg få takke for alle kommentarene som dere har skrevet. Som før nevnt så fikk jeg av en eller annen grunn ikke svart på disse kommentarene, men nå ser det ut som alt virker som det skal og jeg skal prøve å svare på innleggene deres etter hvert. Det er utrolig koseligt å lese dem. Dersom dere lurer på noe, så er det nå bare å slenge inn spørsmål, for det er ikke alt man får skrevet om i en slik blogg.
   Nå kan jeg jo ikke skrive om alle dagene på overfarten, men jeg skal prøve å fortelle om de dagene det skjedde noe.
   Det aller første som hente, skjedde allerede før jeg forlot Mindelo. Da jeg var inne med jolla for å sjekke ut fra Cap Verde, så traff jeg på den Polske seileren Edward igjen. Han var netopp blitt robbet for alle pengene han hadde og var derfor uten penger til å kjøpe mat og røyk. Dette viser at man må være litt forsiktig her nede og passe godt på lommeboken. Jeg hadde heldigvid ikke fått brukt opp alle pengene jeg hadde i lokal valuta, så han fikk resten av de jeg hadde.Det går ikke an å skyve under en stol, at de sliter med en del kriminalitet her i Mindelo. Jeg har hørt om flere som er blitt ranet her nede og i fjor så stjal noen en seil-båt,  som ble funnet igjen i Brasil.
      Det neste som skjedde var at ankeret hadde hektet seg fast i en svær kjetting. Etter mye strev så fikk jeg ankeret opp til overflaten, slik at jeg kunne feste et tau rundt kjettingen. Deretter så slapp jeg ankeret ned igjen, slik at det løsnet fra kjettingen. Problemet var bare at jeg fikk en  kink i ryggen, som det tok 3-4 dager å bli kvitt. Det var ikke helt smertefritt for å si det sånn,  når båten rullet mye på seg. Men etter å ha hivd i meg noen IBUX så kom jeg meg i ryggen igjen. Jeg hadde heldigvis tatt to rev i storseilet før jeg hevet ankeret, så jeg slapp å gjøre noe med seilføringen mens det verste sto på.

Vel her kommer noen korte utdrag fra loggboken:

31.12-12
  Føler meg bedre i ryggen og jeg beveger meg lettere rundt i båten. Laget meg lapskaus til middag for å gjøre det lett. (Hermetikk) Vinden er frisk fra NØ og jeg seiler med 5-6 knop.  Når det begynner å lysne, så ser jeg at det flyter en god del tang rundt båten og jeg fant flere flygefisk på dekk.
(Slik seilte jeg de nestedagene uten at det skjedde noe)

03.01-12
  Møtte stillebeltet i dag på 4`65 N-27`30 V. Frustrerende p.g.a at gribb-filene lovet jevn vind tvers over hele stillebeltet. Får muligens ikke passaten tilbake før på 3`sør. Det er varmt i dag, ca:  37`i skyggen og 28`i vannet og jeg holder meg under dekk hvor det er litt svalere enn oppe på dekk.
04.12-12
  Fremdeles vindstille og fremdeles like varmt.
05.01-12
 Vindstille. Brødet har nå begynt å mugne, etter 9 dager på havet. Justerte tannhjulet på vindroret med 1 tann.
07.01-12
  Litt vind i dag fra S/v
08.01-12
Squells er et helt lokalt lavtrykk, som kan   inneholde både
mye vind og regn. Vanligvis varer de i 15-20 min. Når slike squell`s
har passert, så tar det gjerne 15-20 min før den etablerte vinden er tilbake.
  Ble truffet av et kraftig squell kl:11.30. 25-30 knop og jeg rakk ikke å redusere seilføringen, men Snorre Viking taklet det fint. Nå er det slutt på brødet og jeg har bare 6 epler igjenn. Er litt bekymret p.g.a at vinden fra S SV presser meg stadig lengre vestover og inn mot land. Etter "boken" så skal passaten blåse fra S.SØ på denne tiden av året, når man har kommet så langt sørover som jeg er nå. Jeg passerte ekvator i dag og måtte løfte det røde båndet over maste-toppen =) Nå blir det nok lenge til jeg kommer over på den nordlige halvkulen igjen.
09.01-12
   Vinden mere fra S. og jeg kommer meg nå mere sørover enn tidligere. Såg suler jakte på flygefisk, ved at de flyr rett over vannflaten og skremmer flygefisken opp, for så å snappe dem i flukten.
12.01-12
  Ble kaldt opp av "Happy River" i natt kl: 03.00. De var på vei til Recife. Han som  kontaktet  meg  fortalte at han også var seiler. Det var underligt å høre stemmer igjen etter så lang tid. Jeg har også justert litt på seilene for å unngå skammfiling.
13.12-12
Slik såg den ene wieren ut to timer etter
at jeg oppdaget sprekkene
  Vind fra S-SØ og det er nå lettere å styre rett sørover. På kvelden oppdaget jeg at to av wierene på babord side av mesanen har fått sprekker.  Jeg tok med en gang ned mesan-seilet men den fremre wieren fortsetter å splitte seg opp. Etter 2 timer var det fremste staget nesten røket helt over, men jeg har nå sikret masten med blokker og tau fra mesan-gaffelen. Jeg valgte å kutte de siste kordelene med avbiter-tang, for å kunne se hva som skjedde før det var blitt mørkt. Masten står heldigvis støtt.
14.01-12

Slik såg den midlertidige reperasjonen ut. I bakgrunnen
ser du en squalls som passerer rett bak båten.

 Jeg såg over alle wierene i dag, når det ble lyst. Oppdaget at det var røket en kordel i  den ene wieren til stor-masten også  Jeg må bytte 8 wiere når jeg kommer fram til Rio. Dette kommer til å ødelegge tids-skjemaet mitt. Alle disse wierene var nymontert for bare 6 måneder siden? og de gamle galvaniserte wierene stod på i 20 år uten å ryke.
(Etter at dette skjedde så innførte jeg  inspeksjons-runder hver 2 time,døgnet rundt, helt til jeg seilte inn til Rio de Janeiro 10 dager seinere.)
15.01-12
  I natt så landet det en fugl som jeg tror var en storm-svale?, på rekke-wieren og den virket helt hyptnotisert av lyset fra hodelyktn min. Jeg kunne faktisk stryke den på ryggen der den satt. Dersom jeg slo av lykta så hendte det at den fløy sin vei, men så snart jeg slo på lykten igjen, så kom den tilbake.





16.01-12
Mye vind i dag tidelig, men den avtar på kvelden. Seiler mot Rio de Janeiro og håper det er en rigger der som kan hjelpe meg med innkjøp av wiere. Ellers så virker det som de andre wierene er stabile og det er ingen flere kordeler som har røket. Da jeg tok inn klyverseilet for natta, så viste det seg at kroken på blokken har gått i stykker. Må huske på å skaffe ny i Rio

(Etter dette så fulgte det et par dager med lite eller ingen vind.)

19.01-12
  I dag har det vært fin vind fra N-NØ og jeg har kunnet seile direkte mot veipunktet utenfor kysten.Jeg håper ikke familien er nervøse p.g.a. at jeg har brukt lengre tid enn beregnet, men jeg våger ikke å presse riggen for mye og jeg kan jo ikke bruke mesan-seilet lengre.

20.01-12
  I dag har det vært en håpløs seiler-dag. Etter at et par store squalls hadde passert, så forsvant vinden fullstendigt. Det lille som kom, kom fra alle kompass-retninger. Såg en delfin i dag tidelig, ellers så har topplanternen begynt å fuske.

25.01-12

Olje-plattform utenfor Rio
Som man ser av bildet så er farten liten, men desto
flere fartøyer og plattformer å holde kontroll på, utenfor
kysten av Rio
Såg lysene fra oljefeltet utenfor kysten ved Rio de Janeiro i natt. Etter seks timer med hjelp av BUKH`n så er jeg framme i Rio de Janeiro.

Innseilingen til Rio med kristus-statuen i bakgrunnen
  (Da jeg var på vei inn til Rio, så tenkte jeg med meg selv at jeg ikke skulle hatt noe imot å seile direkte videre mot Cap Horn, men jeg er nødt til å reparere riggen og få ombord ferskmat og frukt.)
     
       Ellers så besto dagene av at jeg våknet ca kl: 08.00, for så å kontrollere kursen og vind og bølge forholdene. Deretter så tok jeg meg et eple og begynte å lese i en bok.(Jeg leste 6 bøker i løpet av overfarten) Rundt kl: 11.00 så laget jeg meg litt mat og tok meg en runde rundt på dekk, for å se at alt var i orden (Dette var før wierene røk) Så leste jeg litt igjen, før jeg laget meg middag kl:16.00 og satte ut kursen for natta. Deretter gikk jeg ned og såg en film, samtidig som jeg spiste peanøtter chips og kjeks og skylte det hele ned med en cola-zero. =)
    Noe som jeg savnet var eplene om morningen, når jeg var gått tom for dem. Det viste seg at de holdt seg friske og saftige helt til jeg ikke hadde flere igjen (ca: 23 dager). Noe som ikke holdt seg så bra, var bananer og mandariner. De holdt bare i 5-6 dager, før de måtte kastes
     Da jeg gikk tom for brød etter ca 10 dager, så begynte jeg å steke pannekaker som jeg hadde syltetøy og sukker på til frokost. Jeg spiste også Spagetti Bolognes hver tredje dag til middag og de resterende dagene gikk det i hermetikk og suppe-poser. Av og til så lagde jeg også pannekaker med beacon til middag.
   Etter at wierene røk, så forandret rutinene seg ombord. Jeg må innrømme at det ikke var så lett å finne roen etter dette. Siden det bare gikk to timer fra jeg oppdaget sprekkene til den ene wiren røk, så valgte jeg å sjekke wirene hver andre time, døgnet rundt, etter dette.
   Det jeg fryktet mest, var at wirene til stormasten skulle begynne å ryke de også. Da ville jeg ikke kunne føre seil i det hele tatt, selv om jeg skulle klare å hindre masten fra å gå overbord. Og skulle det verste skje, så risikerte jeg at stormasta knuste både ruff-taket og deler av dekket.
   Noe annet jeg tenkte på, var at dersom jeg ikke hadde oppdaget slitasjen på wiene på mesanen i tide og den hadde gått overbord, så ville jeg miste VHF antennen/AIS antennen og kartplotteren samtidig.
      Vel... dette var i korte trekk hva som hendte på denne overfarten. Det tok 27 dager, men jeg skulle ikke, som før nevnt, nølt med å seile de siste 20 dagene ned til Cap Horn, dersom forholdene hadde vært annderledes.
    De dagene det var helt vindstille, så kjørte jeg motoren i ca 10 timer, fram til kvelds-brisen kom og vindroret kunne overta igjen.
    Jeg klarte også å balansere båten slik at den holdt kursen, selv om det var helt vindstille. Dette gjorde jeg ved hjelp av motor-turtall og fast-låsing av roret i ca midtstilling. Det hendte likevel noen ganger at noen store bølger vippet båten ut av kurs og at båten derved seilte i gal retning. Men dette oppdaget jeg fort på bevegelsene på båten.
    Om ikke alt for lenge, skal jeg se om jeg ikke kan få skrevet litt om hvordan det var å seile inn til Rio og om hvordan det har gått med rigg og wiere.

Ha en god dag.

31.01-12

     I dag har jeg endelig fått sjekket inn hos Reseita Federal og Navy authorities, så nå har jeg lovlig opphold i Brasil i 90 dager. Hos Federal Police fikk jeg sjekket inn for 3 dager siden og reglene sier egentlig at du skal sjekke inn samme dag som du ankommer landet.
    Tidligere så fikk jeg beskjed fra en rigger jeg har fått kontakt med, at han nå har bestilt wier og terminaler til båten og at det vil ta ca: 4-5 dager før de kommer hit. Problemet nå er at firmaet i norge som jeg kjøpte wierene fra og som har vært veldig hjelpsomme og som har tatt på seg kostnadene med å bytte wiere, nå har undersøkt med fagfolk som kjenner til rigging av skøyter. De anbefaler galvanisert wiere istedenfor rustfrie som er litt mere porøse og ikke så seige som galvanisert wier. Men nå er det for seint p.g.a. at wierene er allerede bestilt.
     Jeg får istedenfor prøve å stramme de nye wierene litt anderledes en de gamle var, men jeg må passe på at de ikke trekker beslagene nedover på mastene. (Det finnes ikke problemer, bare utfordringer =) ). Jeg oppdaget forresten at når jeg bøyde en del av de andre wierene som holder stormasten oppe, så viste det seg at det også var røket  noen kordeler på noen av dem også. Men nå er det som sagt for seint å bestille galvaniserte, så nå får det gå som det går.
   I dag så skiftet jeg tau på vindroret, siden de gamle tauene har stått på i 3 år nå og var modne for utskifting. Jeg sjekket også roret og fant ut at det er ca 2 mm slark i hengslene og det er vel ok, siden de nå er 23 år gamle. Selve boltene i hengslene er på 35 mm så det er mye å gå på ennå.
  Jeg har også truffet på to unge seilere som heter Maarten og Marianne, som også er på vei til Chile. De har en stål-båt som heter Pinta og som er oppkalt etter ett av Cristoffer Columbus skip. De var veldig hyggelige og i dag så har vi byttet filmer og bøker, slik at vi har noe å se og lese på, på vei ned til Cap Horn. De har planer (etter som jeg oppfattet)om å seile der nede i vinter-sesongen som kommer, for deretter å muligens seile langs vestkysten opp til Pannama Kanalen, eller opp langs østkysten igjen og opp til karibien den veien.
   Ellers så ble jeg møtt av Fregattfugler når jeg seilte inn til Rio og jeg skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder av disse grasiøse fuglene, jeg skal også se om jeg ikke kan få tatt bilder av noen gribb-lignendes fugler som holder til langs strendene her.

Ha en god dag så lenge.

02.02-12

     Ja her skjer det lite og ingenting. Wieren er kommet men ikke terminalene, så jeg får bare vente. Det vil sannsynligvis ta en uke til, før alle delene er her. I Brasil så finnes det ikke mange deler på lager, så nesten alt må lages her eller bestilles fra utlandet.Så her sitter jeg og svetter i 37 grader i skyggen og kan ikke annet.
    Når alle delene er kommet, så skal wirene monteres og alt det eletriske på plass igjen. Så jeg er redd for at jeg ikke er seilklar før om ca. 14 dager. Men... det finnes ikke problemer, bare utfordringer =).
   Jeg får prøve å ikke bli alt for stresset og heller benytte ventingen til å bli kjent med Rio. Jeg har tenkt meg en tur opp til et fort som ligger på en fjelltopp, rett bak marinaen. Men jeg venter på at det skal bli litt overskyet, slik at det ikke er så varmt.    
   Som tidligere nevnt så skal jeg se om jeg ikke kan få tatt noen bilder, men så langt har jeg stresset rundt i by`n, på jakt etter antenne-kontakter og annet som jeg trenger. Det er ikke helt enkelt å få forklart hva jeg trenger i butikkene, så lenge jeg ikke snakker Portugisisk. Jeg trodde at det ikke skulle bli så stort problem med språket her, men det viser seg at det ikke er så mange Brasilianere som snakker Engelsk.
   Men her i marinaen (Clube Naval Charitas) er folk utrolig vennlige og hjelpsomme, så jeg har ikke noe å klage på. Her er det to svømmebasseng, kafe  hvor du får kjøpt god mat og som sagt hyggelige mennesker som gjør alt de kan for å hjelpe meg.
    Nå skal jeg stresse ned og se en film og prøve å ikke tenke på wire som ryker. Dere får ha en god dag  så skal jeg komme tilbake når det skjer noe.

03.02-12

   I dag skjedde det noe positivt, representanten for de som skal lage beslag o.s.v kom til marinaen og tok mål av det han trengte. På mandag skal riggeren komme og grov-kappe wirene, slik at jeg kan begynne å surre wirene med tjære-hamp, der hvor de går rundt mastene.
   Videre så tok jeg meg en tur til et lite tettsted, rett ved siden av marinaen jeg ligger ankret opp utenfor. Her var det fiskebåter i havna og fiskere som reparerte garnene sine på stranden. Jeg fikk også sett noen skilpadder som svømte langs land og noen fregatt-fugler.
  Jeg hadde egentlig planlagt å se på fortet som ligger her, men der åpnet de ikke før i morgen kl:10,00. Så dit  får jeg heller ta en tur når de åpner.
  Ellers så er det litt svalere i dag, BARE 35 grader i båten =)


Vannet er brunt p.g.a. at det har regnet en del, så elvene har
ført med seg en del slam,  men skilpaddene
såg ut til å trives.

















Lørdag 04.02-12
Fort Pico


     I dag så tok jeg turen opp til "Fort Pico" og der var det en fantastisk utsikt over Rio og fjellene rundt byen.
Selve fortet var også et flott skue der det låg mellom to fjell-topper og med full kontroll over innseilingen
Innseilingen til Rio







 

På en av murene til fortet, så traff jeg på denne krabaten,
som klatret lynraskt opp og ned på veggen.
 

    Jeg såg også igjen de gribb-lignende fuglene, som jeg såg nede på stranden tidligere i uken. De sirklet oppover på de varme vindene og slo seg ned rundt fortet, når kvelden kom.


 


Her oppe var det også en fin utsikt ned til tettstedet, hvor Snorre Viking ligger for anker
På vei tilbake til båten så såg jeg flere eksotiske fugler langs stranden, som jeg ikke hadde oppdaget tidligere på dagen,
så jeg benyttet meg av muligheten til å ta noen flere fuglebilder, når anledningen først var der.



   Det var også mengder av kaktus på fjellsidene på vei oppover mot
fortet, så jeg er fremdeles i "Kaktus-land" selv om jeg har krysset
dammen =).
  
Det var det jeg hadde å fortelle om i dag, ha det bra så lenge.

Torsdag 09.02-12


Dette er riggeren jeg bruker. Han heter Luiz Amaro og er en
hyggelig kar.




   På mandag kom riggeren med en del av de terminalene jeg hadde bestilt, så vi fikk begynt med å kutte wirene i riktig lengde. Da kunne jeg begynne å kle dem med tjære-hamp, der hvor de ligger inntil masten. Han sa at de siste terminalene skulle komme på fredag, så nå venter jeg i spenning. Da jeg kom hit, så sa han at han skulle ha delene her etter 4 dager, men det er nå gått nermere 14 dager. Det er litt spansk tids-regning her,"Manjana manjana" men jeg må bare tilpasse meg omgivelsene.

     Ellers så tok jeg meg en lengre spasertur i Rio i dag og da kom jeg over et dyr som såg ut som et forvokst marsvin. Dersom noen vet navnet på det, så venligst skriv det i en kommentar her, slik at jeg kan få lest litt om hva det er for et dyr.
Her er noen flere fuglebilder som jeg tok på turen i dag



Ettersom denne stod helt stille i luften, så antar jeg at det
er en kolibri av ett eller annet slag.


Dette bildet er bare for å overbevise tvilere, om hvilken temperatur det er nede i båten på dagtid
      Men nå får jeg slutte for i dag og håpe på at riggeren dukker opp med resten av terminalene i morgen. Da kan vi få festet wirene, slik at jeg kan begynne med de eletriske ledningene og få festet lanterne-kassene. Disse kassene  kan bli en utfordring, siden jeg har bestemt meg for å sette på en ekstra wire på begge sider av stormasten.( bare for å være helt sikker på at den blir stående). Disse wirene vil komme i veien for lanterne-kassene, slik de sto plassert før. Men da vil jeg få fire wire som støtter stor-masten på hver side og to wire som støtter den forlengs. Dersom masten da ikke står støtt, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre =-) , "Better safe then sorry".

Fredag 10.02-12

  Riggeren ringte og sa at delene ikke kommer før på mandag, så da blir det ingen rigging i dag. =(

Lørdag 11.02-12

Mor og datter på besøk i den botaniske hagen.
      På Lørdag så var jeg på besøk i den Botaniske hagen her i Rio og det var en flott opplevelse. I tillegg til mange eksotiske planter og trær, var det også en del fugler og dyr som holdt til der. Jeg traff også en norsk utvekslings-student, sammen med sin mor som var på besøk. Det kan være du drar kjensel på studenten, da hun for noen år siden deltok i en film som gikk på TV 2. Det var koslig å snakke norsk igjen og vi fikk en hyggelig prat sammen.

Iguana

Dette er vel et mer kjent dyr for de fleste av oss



Denne apen (Mico på Brasiliansk) er bare på
størrelse med en hånd og utrolig morsom
å se på.
 

 
 

Søndag 12.02-12

Barken på trærene er ikke slik som i norge nei.
     I går var jeg oppe i  Tijuca nasjonal-park og besteg en topp på ca 1000 m. Selve parken er en regn-skog, som ligger tett inntil Rio og som derfor ligger veldig sentralt til. Turen opp til toppen var som å gå i fjellet på vestlandet, stien slynget seg oppover fjell-siden. Da jeg kom på toppen, så var ikke utsikten så flott p.g.a. mye kratt som stod i veien. Men turen opp var flott og så fikk jeg jo litt mosjon i tillegg =-)  
         Det var veldig interesant å rusle gjennom regn-skogen her. Det summer hele tiden fra gresshopper, innsekter og kvittrende fugler, men det var ikke så lett å få øye på noe p.g.a at vegitasjonen er så tett.
På vei oppover mot toppen

Endelig på toppen etter en varm oppstigning

Utsikten over regnskogen i vest

Utsikten over Rio i øst

    Etter en halvtime på toppen, så var det godt å legge turen nedover mot regnskogen og å drikke friskt og kaldt vann fra bekken. Vannet renner raskt nedover og bekken ligger rett under toppen, så da tok jeg sjansen på at det var friskt nok til å drikke.
    Etter å ha kommet ned igjen, så gikk jeg på bussen og etter ca 35 min. så var jeg i sentrum av Rio igjen.





Mandag 13.02-12

      Riggeren kom i dag med feil-produserte beslag til wirene, han måtte dermed retunere med beslagene for å få dem ordnet. Han hadde heller ikke fått beslagene der hvor det skal gå to wire ut fra en strekkfisk, og ikke vet jeg når de kommer. Jeg pusser istedenfor ned klyverbommen og satser på å få lagt på første laget med lakk i morgen. Jeg har også oppdaget at wirene sansynligvis ikke er 316 stål men 304 eller sannsynligvis lavere kvalitet, da de er klart magnetiske. Mye mere enn 316 stål. Trøsten får være at det da er mere carbon i dem og at de dermed er seigere,selv om de da er mer utsatt for rust.

P.s  Han stakk innom et par timer senere enn avtalt og sa at delene kommer i morgen.
  
 Torsdag 16.02-12

   I går så skulle vi feste terminalene på de to siste 8 mm wirene. Disse wirene ble levert for 3 år siden av det samme Bergens-firmaet som jeg hadde kjøpt de ødelagte wirene hos.
    Hva tror dere vi oppdaget?    Riktig,  ide vi kutter av 20 cm. av wirene for å få plass til strekkfisker, så ser vi at disse wirene også hadde kordeler i kjernen som var knekt (8 kordeler av 19)og dermed må wierne byttes ut.
   Nå har jeg igjen fire wire som er levert av det samme firmaet og jeg har bestemt meg for å skifte dem ut, p.g.a. at jeg ikke lengre kan stole på at de er i orden. Alle wirene har røket tett ved de påpressede talurit-låsene og man kan jo gjøre seg tanker om hva som er årsaken til dette.
   Firmaet dekker kostnadene på å skifte ut de wirene som var 6 måneder gamle, men jeg må selv betale for å bytte ut de 3 år gamle wirene. Jeg setter nå min lit til at de nye wirene nå ikke har påpressede talurit-låser, men terminaler som ikke blir presset på wirene og at de dermed vil vare de forventede 15-20 år, som er normalt for stående rigger på seilbåter i Norge. Dersom også disse wirene ryker, så kan det ikke være annet en dårlig kvalitet på wirene, som alle er levert/produsert av samme firma. (Da kommer jeg til å bytte wier-produsent.)
   Et positivt resultat av dette er jo at nå får jeg oppleve karnevalet i Rio, som skal være det beste i verden. Men p.g.a det samme karnevalet, så stopper alt opp her i Brasil. Jeg må ihvertfall vente på delene i 8-10 dager og det er ikke gratis å ligge for anker her. Dermed så løper utgiftene, men heldigvis så fikk jeg uventede penger inn på kontoen i går, så jeg skal nok klare å holde budsjettet sånn noen lunde.
  En annen konsekvens av dette er at tiden løper fra meg. Det går en sør-gående strøm fra Rio de Janeiro til Mar del Plata (Argentina), men den vil snu og bli nord-gående i løpet av mars måned, og da vil jeg få den rett imot meg. Jeg håper derfor at jeg snart skal være seil-klar, slik at jeg kan komme meg avgårde.
   Det er nå også blitt så seint på sommeren lengre sør, at høst-stormene nærmer seg. (Det er vinteren her i sør når det er sommer på den nordlige halvkulen). Men jeg har lovet min kjære mor =-) at jeg ikke skal ta noen sjanser, så jeg vil vente på gode værmeldinger når jeg seiler videre sørover. 
   Imens så klargjør jeg båten for røffere forhold og driver litt vedlikehold. Jeg har pusset og lakkert klyver-bommen og jeg har kvittet meg med nagle-brettene og flyttet naglene ned på rekken. Jeg har også gått over motoren og jeg har sjekket at det ikke er skitt på diesel-tanken. Jeg har også fått sjekket lanternen i stor-mastn og det viste seg å være en løs kontakt. Ellers så har jeg festet et løst beslag på mesan piggen, kappet skruene på masteringene på stormasten, (slik at de ikke skal skade fokken når den slår bakk) og sjekket at reserve-plotteren virker som den skal. Vi har også tatt mål av de fire wirene som skal byttes, slik at riggeren kan få bestilt wire og terminaler i morgen tidelig.
   Jeg har også funnet en mulig løsning på at det ikke er mulig å få kjøpt rødsprit til forvarming av komfyren min her i sør-amerika. Ved å kjøpe etanol direkte fra pumpene på bensinstasjonene og deretter blande inn ca. 35% vann (Etanol kan blandes med vann) så kan jeg bruke denne blandingen til å forvarme brennerene. Grunnen til at jeg blander inn vann, er at det da virker som det soter mindre på brennerene under oppvarming, men jeg må teste dette litt bedre ut før jeg kan si noe sikkert om blandings-forholdet. Uansett så virker det som etanolen ikke lukter noe særligt og det soter bare under brennerene og ikke noe ellers.
Vel det var alt for i dag.

Fredag 24.02-2012

      I går så var riggeren her, sammen med to representanter fra fabrikken som lager terminalene til wirene. Jeg oppdaget her om dagen, at wierene var kommet 0,5 cm. opp av de nye terminalene, uten at det hadde vært noe større belastning på dem. Etter å ha rugget fram og tilbake på noen wiere, så var de kommet mer en 1 cm ut.  Vi ble enige om å demontere terminalene, for deretter skru dem helt sammen ved hjelp av en stor skrustikke og kraftigere verktøy. Vi testet også terminalene i en kran på kaia og etter at wieren hadde strekt seg ca 0,5 cm så såg det ut til at de holdt. Krana tok bare 2 tonn og wieren tåler 5,4 tonn, så vi fikk ikke testet om wirene røk før terminalene. Men riggeren mener at normalt, så blir det aldri så stort press på wirene som holder mastene. Det viser seg også at det ikke er Norseman terminaler som først anntatt, men Foch terminaler produsert i Brasil.
    Grunnen til at det har vært litt fram og tilbake med disse terminalene, er at det er en 7-19 wire som blir brukt for å holde masten sideveis og dette er en wire som ikke blir brukt så ofet i rigger i dag. Grunnen til at man bruker 7-19 wiren på tradisjonelt riggede seilskøyter, er at man må ha en myk wire, siden den skal går opp rundt masten og ned igjen. (En 1-19 wire er for stiv til å legge rundt masten.) Sta-Lok og Norseman terminaler har en spesiell "kjerne-con" for denne type wiere, men det har ikke produsenten av FOCH terminaler. De mener at det ikke er behov for en slik spesiell "kjerne-con" 
    På tirsdag som kommer, så skal alle wirene være ferdig-montert og jeg kan endelig begynne å tenke på å seile videre.

Karneval i Rio de Janeiro


 





Jentene var de som hadde lagt ned mest arbeid i kostymene


Fra en av konsertene til Toca Rauuullll i Rio sentrum

 
     Imens, så har jeg vært to dager i Rio for å se på det verdens-berømte karnevalet, men det ble litt skuffende. På lørdag kveld så såg sentrum ut som et katastrofe-omeråde, med tusenvis av snytens fulle 18-25 år gamle ungdommer, som helte innpå øl og urinerte usjenerte oppetter veggene. Søppelet fløt i gatene og når det samtidlig er +32 grader, så kan man jo tenke seg stanken i trange bygater. Det var heller ingen parader å se i sentrum, så jeg tok fergen over fjorden til Niteroi og der fikk jeg se en liten parade. (Dette var en mye kosligere opplevelse en den i sentrum av Rio).                                                                                                      Jeg bestemte meg for å gi Rio en ny sjanse søndag, men opplevde akkurat det samme som på Lørdag. På meg virker det som at man har mistet kontrollen over karnevalet, og at fulle ungdommer har tatt over i sentrum.
.
 Karnevalet i Niteroi



Det lokale karnevelet i Niteroi, var mere lik det man forventer å se i et karneval, med parader, kostymer og samba-rytmer. Her deltok representanter fra forskjellige foreninger som f.eks. en Capoeira gruppe, som driver kampsport-dans. Dette opptoget minnet mye om et 17 mai tog i Norge, bortsett fra at her spilles og danses det etter samba-rytmer. Men hva har skjedd med det berømte karnevalet i Rio?  Kansje det var jeg som hadde skrudd forventningene for høyt? Eller at jeg er bortskjemt med 17 mai feiringen hjemme i Norge og dermed ikke lar meg imponere så mye?.                                                                                                                           
Fra paraden i Niteroi


 Lørdag 26.02-2012 

    


Et tykt lag med Rur har også lagt seg på bunnen av jolla, det tok
meg 1,5 time med blodige hender, å skrape av alt sammen.

       Da jeg skulle flytte båten fra anker og inn til bryggen i dag, så merket jeg til min forundring at båten nesten ikke flyttet seg når jeg gav gass. Jeg stoppet motoren og sjekket at alt var i orden med den. Jeg sjekket også propellakselen, men den gikk også lett rundt. Jeg bestemte meg da for å sjekke selve propellen og det viste seg at den var dekket av et tykt lag av rur. Etter å ha rengjort propellen og inntakene av kjølevann, så virket alt som det skulle. Det er utrolig hvor fort det har grodd på båten mens jeg har vært her.



Ellers så benytter jeg ventetiden til å fortsette vedlikeholdet av båten og i dag har jeg natet opp en del gamle nater som var løsnet i den kraftige sola. Jeg har også renset pakningene i toalettet for salt-avleiringer og satt dem inn  dem med vaselin. Så nå går det mye lettere å trekke ned.=-)
                                                                           Ha en god dag.


Fredag 02,03-2012

 
Her ser dere hvordan løsningen ble, med en ekstra 3/8"
wier  for å støtte stormasten bedere bakover .
Den gamle 8mm 7-19 wireren ble også byttet
ut , med en ny 8mm 1-19 wire                                      

    Endelig, i dag er riggingen med de nye wirene ferdig og nå har jeg bare igjen å koble opp det eletriske utstyret. Dette håper jeg å bli ferdig med i dag, slik at det bare gjennstår å finne en god værmelding og seile på.


  Jeg har også fått skrapt bunnen på båten, så nå øker nok farten betydelig =-)

Den 10mm 7-19 wieren i baugen, ble byttet
ut med en 10mm 1-19 wire og wieren på klyver-
bommen ble byttet fra 8mm 7-19, til 8mm 1-19
wire                                                                  
Jeg har sett litt på vær-meldingene, og så langt så ser tirsdag ut til å bli en god dag å starte på. Så nå gjennstår det å handle inn mat og noen fortøynings-liner og så er det bare å sjekke ut.
   Jeg hadde egentlig tenkt å seile direkte til Mar del Plata i Argentina, men så sier "Susi" at jeg MÅ stoppe på Ilha Grande, da dette er en av de fineste stedene på den Brasilianske kysten.
    Susi er ildsjelen blandt seilerene her i klubben og har vært på jordomseiling før. Hun bor nå sammen med mannen sin i båten, som ligger fortøyd her.
   Denne øya ligger omtrent midt mellom Rio og Mara del Plata og er dermed ca 5 dagers seilas fra her. Jeg får se hva jeg gjør når jeg kommer så langt.


  



Nå er alle naglene flyttet ned på rekken, så nå må jeg bare
finne ut hva jeg skal gjøre med tau-kveilene?                   
 
Vel.. nå får jeg se til å begynne med det eletriske arbeidet.






Mandag 05.03-2012

       Nå er jeg ferdig med det eletriske og jeg har sjekket ut fra Brasil, jeg har også kjøpt inn det meste av maten jeg trenger de neste 10-15 dagene. Nå gjennstår bare å sjekke ut fra marinaen i morgen og så seiler jeg sørover mot Mar del Plata i Argentina. Værmeldingene har forandret seg ganske mye de siste par dagene og det kan se ut til at det blir lite vind de tre første døgnene, for deretter å øke til 10-15 knop. Dette er heller ikke mye, men er nok til at Snorre Viking holder en gjennomsnitts-fart på ca 5 knop.
     
     Hvordan var det i Rio?   Jeg synes Rio er en flott by og er virkelig verd et besøk. Nå var jeg uheldig med at det tok så lang tid med å skifte wirene, så jeg følte meg litt "fanget" her, men dette kom av at jeg forventet meg samme effiktivitet her som hjemme i Norge. Dersom noen tenker på å få fikset utstyr på båten sin her, så må de nok regne med at dette kommer til å ta tid og penger. Alt som blir bestilt fra utlandet, blir pålagt 100% moms/skatt og det gjør jo sitt med prisene på deler man bestiller. Det tar også lang tid å få delene tilsendt dersom man må bestille dem fra utlandet og det må man gjøre med det meste.

   Men Brasilianerene er noen hyggelige mennesker og de som jeg har vært i kontakt med vet ikke hva godt de skal gjøre, for at jeg skal trives. Jeg var nok litt irritert på riggeren (Amaro) en stund, helt til jeg forstod at mye av problemene skyltes leveransene fra fabrikken som laget beslag og terminaler til båten.

       Klubben jeg ligger ankret opp utenfor (Clube Naval Charitas) er en fin plass å ligge ved. For anker koster det 12 real pr natt de tre første døgnene, men så øker prisen til 25 real de neste 15 dagene. Etter denne tiden så øker prisene jevnt og trutt, så da er det noen som velger å sjekke ut, for deretter å sjekke inn igjen etter to-tre dager. Da begynner man på nytt igjen =-) Dette er hovedsaklig en klubb for militær-personell, men alle er velkommen som gjester. Grunnen til at det blir dyrere jo lengre du blir, er ikke lett å skjønne for folk flest.(Spesiellt ikke når man ligger for anker og dermed ikke okkuperer bøyer eller plasser inne i marinaen) Men kansje det kommer av at man ikke ønsker at man skal slå seg til her over lengre tid? Man kan ankre opp gratis i bukten (det er en god bukt å ankre opp i, med godt ankerfeste på 3-5 m) dersom man ikke benytter seg av fasilitetene til klubben, men jeg tror ikke at dette er stedet å ha gummi-jolla liggendes på stranden uten tilsyn. Klubben har to svømme-basseng og lekeplasser, så det er et fint sted for familier med små barn. Man kan også kjøpe middag her og jeg fant en god rett i baren som bare kostet 12 real (ca 6 USD).og den kan kjøpes så lenge baren er åpen.. De selger også middager på kafeen og der betaler man etter vekten på talerkenen!=0

   Hurtigbåter til Rio sentrum (ca 7 USD) går fra en terminal bare noen hundre meter fra klubben, eller man kan ta bussen ( ca 1,5 USD) til Niteroi og ta fergen ( ca 2 USD ) derfra og over til sentrum. Jeg valgte det siste p.g.a at det er billigere og man kan handle mat i Niteroi på vei hjem igjen.


    Dersom det ikke hadde tatt så lang tid her i Rio, så hadde jeg nok brukt noen uker på å besøke flere steder langs kysten sørover. Nå kommer jeg kansje til å retunere hit fra Sør-Afrika om to-tre år, dersom alt går som planlagt og da vil jeg sette av mere tid til å utforske kysten av Brasil.
 
      Vel... nå er det Argentina som venter og der har jeg lest at man bare bør besøke en havn, for deretter å sjekke ut til Chile (dersom man skal den veien). Dette er rådet fra lokale seilere, p.g.a. at reglene for seiling i Argentina forandres hele tiden og de finner stadig på nye grunner for å gi deg en bot. Ved å sjekke ut fra landet, så unngår man at de kan bøtlegge deg, for da gjelder ikke de Argentinske lovene deg lengre. Dette hørte jeg om Marokko også, men det var ett av de hyggeligste og enkleste stedene jeg har sjekket inn i, så vi får se hvordan det går.
   Hvor lang tid jeg vil bruke på å seile ned til Mar del Plata aner jeg ikke, for nå er det slutt på passat-vindene og da blir det med ett vanskligere å beregne tiden det tar. Jeg håper at jeg får fint vær og at vindene blåser til min fordel, men det gjennstår å se....
  Ha det bra så lenge.
 


34 kommentarer:

  1. Det var godt å høre fra deg, Stig. Godt at du har kommet deg trygt over dammen.Blir spennende å høre om dine opplevelser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, ha en god dag og ta godt vare på deg selv

      Slett
  2. Hei! Jeg begynte å følge båten din, da jeg tilfeldigvis fant deg på http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?level0=100 , mens du var utenfor kysten av Portugal. Sist jeg så posisjonen din var vel i Marokko. Fikk melding om du nå var ankommet Rio. Tenkte jeg bare skulle Google "Snorre Viking Seiltur" og fant da bloggen din her. Kommer til å følge med! Vel dokumentert og fin blogg! Du får ha god videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Hyggeligt at du liker bloggen, dersom du lurer på noe ang. seilasen så er det bare å spørre.

      Slett
  3. Hei Stig.
    Først gratulerer så mye med dagen din i dag - håper du unner deg noen godt på bursdagen din.
    Kjekt å se og høre at du er kommet deg vel over til Brasil og at turen har gått bra. Gleder meg til å få se bilder og høre mer. Du har det vel litt mer behagelig når det gjelder temperatur og vær. Akkurat nå på morgenkvisten så laver snøen ned og det er kaldt ute, mao skikkelig vintervær. Alt godt til deg og ha gode dager der du nå er.
    Bursdagsklem fra Hilde

    SvarSlett
  4. Gratulerer med dagen onkel! :D Godt å høre at du har kommet deg til Brazil, og ønsker deg en fantastisk bursdag der nede!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Synnøve, håper du har det bra i Bergen

      Slett
  5. Hei

    Gratulere med dagen, tenk nå er du et år nærmere de 50. Du er nå kommet langt avgårde på drømmeturen din og det er fint å høre at alt går greit. Men husk nå å ta deg tid til å feire dagen din også. Når du er sånn alene gjelder det å feire det du kan.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg var desverre pengelens på dagen, p.g.a. sperring av mimibank-kortet. Men nå er alt på stell igjen.

      Slett
  6. GRatulerer med dagen- KOs deg masse i Rio. nå er det vel snart karneval der nede også ; )

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har forhørt meg litt om når karnevalet begynner, men jeg får forskjellige svar, alt etter hvem jeg spør. Men det kan jo skyldes min fantastiske evne til å snakke portugisisk ???

      Slett
  7. Hei og hå og gratulerer med dagen Stig! Gleder meg til å lese reisebrevet om hvordan det var å seile over dammen!

    SvarSlett
    Svar
    1. vell... jeg får prøve så godt jeg kan.

      Slett
  8. Halloen Stig og vèl overstått dag, begynna å verta vaksen du òg no :-) Veldig kjekkt å lesa dagboka di for overfarten til Brasil. Du er ein tøffing du ! God tur vidare !

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ha en god dag og så håper jeg at det går bra med Eivind. ( mor fortalte at han ikke var så bra for tiden =(. Hils han fra meg når du ser han.

      Slett
  9. Gratulerer med overstått da:)
    Har vært litt nervøs for deg,men du skrev jo at det kunne gå 24 dager....så var det jo greit å se at det sto bra til da. Jammen meg bra at du oppdaget vaierene dine da...tenk å få ødelagt dem til havs...Fantastisk å få følge deg. Synes jeg kjenner bølgeskvulpet og heten....Kan ikke si det samme fra Bergen nå...Kulda har lagt seg, ikke mye snø, men kalde vinder fra øst! Flott bilde av fuglen,og artig å høre at den var så hypnotisert av lyset ditt. Ha en god tur videre, og vær forsiktig videre...Pass deg for kapringer.....uff blir litt fælen når jeg tenker på det...Hilser fra Hans også!

    SvarSlett
  10. Ja det tok jo litt lengere tid enn beregnet. Nå vet man jo aldrig om hvordan vinden blir i stillebeltet, men hovedgrunnen til forsinkelsen var wirene som røk på mesan- masten.
    Du må hilse Hans og alle kjente på Breistein =)

    SvarSlett
  11. Hei igjen, kjære broder!
    Du får prøve å nyte dagene før du drar videre, men jeg forstår ikke helt hvordan du overlever med 37 grader nede i båten! Ha en god kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ligger helt stille på dørken og leer ikke en muskel og så flytter jeg meg når vann-dammen blir for plagsom under ryggen.

      Slett
  12. Du holder nå hodet kaldt i hvert fall. Og det er jo bra. Det er sikkert lettere sagt enn gjort men det er "bare" nytte tiden og gjøre det beste ut av situasjonen... Og det gjør du jo.

    SvarSlett
  13. Ja i dag så tok jeg meg en tur opp til Fort Piko ? og det var en kjempefin tur med flott utsikt over hele Rio. Og nå vet jeg at delene jeg trenger er underveis.Riggeren jeg bruker, er ikke så god i engelsk og hadde missforstått en god del. Det viste seg også at han ikke hadde oppdaget at det var forskjellig størrelse på strekkfiskene og at det derfor var behov for to typer terminaler. Men etter å ha snakket med leverandøren som såg på båten i går, så føler jeg meg trygg på at de riktige delene er bestilt.Håper det går bra med dere.
    Hilsen Stig

    SvarSlett
  14. Hei, Stig Arne!
    Trasig med utfordringene du har med wirene og resten av utstyret du må fikse. Håper du nå får tid til å se noe av karnevalet i Rio, som jo er et av verdens beste. Det starter på lørdag 18. februar og avslutter tirsdag 21. februar. Men pass godt på deg selv.

    Ellers er jo sjømannskirken verdt et besøk. Kirkens adresse er Praia do Flamengo nummer 344. Her ringer du på og sier du skal til Den skandinaviske kirken ("igreja escandinava") i niende etasje ("nono andar").
    Kirka har en fantastisk utsikt over Flamengostranden!

    Ellers så snakkes vi på Skype!

    Hilsen Bernt Olaf

    SvarSlett
  15. Hei
    I dag så har vi faktisk fått gjort en hel del med wirene,
    Det som gjennstår er feste av de bakerste wirene og det skal etter planen gjøres i morgen tidlig. (dersom han får tak i de siste delene til da). Da gjennstår det bare å feste ledninger, lanternekasser, antenner, og borre hull i rekken til naglene slik at tauene kan festes der + borre hull til GPS antennen til AIS`n. Jeg skal også legge på lakk på klyver-bommen etter at jeg nå har pusset og oljet den. Deretter så er det å handle inn hermetikk og ferskvarer, så er alt klart for turen sørover. Når jeg kommer til Mar del Plata (Argentina) så har jeg bare igjen å kjøpe fortøynings-tau og et ekstra anker,så er alt klart for Cap Horn.

    SvarSlett
  16. Hei!
    Ge bommen en puss från oss också;)))

    ...och en kram.

    Bia o Stefan

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Det skal jeg gjøre =-)Hvor seiler dere videre?

      Slett
    3. Jag svarade på din kommentar i vår blogg, men det tycks ha försvunnit... ? Jo, vi följer din blogg med stort intresse. Jag brukar ha högläsning på min bästa norska för Stefan som tycker texten är för liten:) Vi seglar söderut om ett par veckor tror vi. Mot Ilha Grande. Eventuellt stoppar vi i Rio men vi har inte bestämt oss än... Men om du är kvar måste vi ju komma och hälsa på!! Jobbigt med problemen du haft/har. Som sagt, tiden går och Patagonien väntar...
      Lycka till!
      Hilsen Bia o Stefan

      Slett
  17. Hei, Stig Arne!
    Fint at du endelig har fått orden på alle utfordringene du har hatt med wirene, bare leit at det har kostet så mye tid og penger. Lykke til med å få alt det elektriske på plass. Håper du får fint vær og kan seile videre slik du nå har planlagt tirsdag 6. mars.
    Ellers så likte jeg Bia og Stefan si kartside som viser hvor de har seilt. Hadde vært artig om du sjekket ut med dem hvordan de gjør det.
    Lykke til videre kjære broder!

    SvarSlett
  18. Hei igjen!
    Forstår ikke hvorfor kommentaren ovenfor ble publisert kl. 05.38. Kl. her hjemme var 14.38 da jeg trykket på publiser knappen.

    SvarSlett
  19. Hallo Stig.
    Flott å sjå deg på havet att via AIS`en. Me skal følga med deg så lenge du er innafor området. Retteleg GOD TUR videre, me gler oss til neste reisebrev frå deg !!

    SvarSlett
  20. Kjempeimponert over selvbygget båt og shorthandmannskapet ombord! Spennende lesing alt! Vi følger i ditt kjølvann - starter 1. mai og har tenkt oss samme rute ut i Stillehavet (Magellanstredet) men innom Deception Island og/eller Sør Georgia..

    Prøver finne ut hvor tidlig vi kan krysse fra Cap Verde til Brazil med greie værforhold - ønsker reise før ARC-armadaen kommer.

    SvarSlett
  21. Nå er det lenge siden vi har sett noe aktivitet på bloggen. Er det dårlig med internett i Magellanstredet? :-) Vi er veldig spent på hvordan du har det - du som baner vei for oss!

    SvarSlett
  22. Internett tilgangen er nok ganske dårlig i caletaene ja :-). Men her i P Arenas er den god. Problemet er at der båten står på land, ligger 7 km. fra sentrum, så der er det ingen internett-tilgang.

    SvarSlett