mandag 26. januar 2015

Cape Town, i Sør Afrika, til St. Helena

Tirsdag 03. februar, 2015

Lagt inn av Bernt Olaf

Da har Stig Arne forlatt Cape Town og Sør Afrika og skal nå krysse Atlanterhavet for andre gang. Denne gang fra sør og nordvestover mot Karibia via St. Helena. Han vil nå være til havs i 2-3 uker avhengig av vinden, før han når frem til St. Helena.

CAPE TOWN TIL ST. HELENA VIL BLI OPPDATERT I LØPET AV NOEN DAGER DA DENNE DISTANSEN FALT VEKK DA STIG ARNE SIN PC GIKK TOM FOR BATTERI MENS HAN REDIGERTE INNHOLDET.

27.02-15 St Helena  (Jamestown)

St Helena

St. Helena er et av de mest isolerte stedene i verden, beliggende i Søratlanterhavet med over 2 000 km til nærmeste land. Øya er administrativt tilknyttet to andre isolerte britiske øyer i Søratlanterhavet, Ascension som ligger 1 300 km nordvest og Tristan da Cunha beliggende 2 430 km sør. St. Helena ligger i den vestlige hemisfære og har samme lengdegrad som Cornwall i Storbritannia.Da portugiserne oppdaget St. Helena i 1502 var øya ubebodd. Øya ble senere okkupert av både nederlendere og engelskmenn. I 1673 kom øya under Det engelske Ostindiske kompani, og i 1834 ble øya britisk kronkoloni.St.Helena ble kjent som stedet hvor Napoléon Bonaparte ble deportert til av britene etter Frankrikes nederlag i slaget ved Waterloo i 1815. Napoleon levde på Longwood midt på øya til sin død i 1821. Kisten hans ble i 1840 ført til Paris og plassert i Invalidesdomen

Lørdag 28 St Helena (Jamestown)

Jamestown
 Hei!
     Jeg har nettopp sydd og limt litt på sandalene mine for ørtne gang (er nå snart fullbefaren skomaker)og venter nå på at sikaflex,n skal tørke. Jeg har nå vært her på St Helena i 4 dager og har tatt meg noen turer rundt på øya for å se meg om, men først får jeg vel skrive litt om seilasen opp hit.
       Da jeg forlot Cape Town så var ikke værmeldingene så alt for gode. Det skulle komme et lavtrykk fire dager etter at jeg forlot Cape Town og som ville føre til veldig lite vind i noen dager og også svak motvind den ene av dagene. Dette stemte godt med hva jeg opplevde og dermed brukte jeg hele 20 dager på denne strekningen.  Jeg har ikke hatt noen problemer på turen og det eneste som skjedde var at topplanternen begynte å blinke den siste natten, så nå har jeg vært oppe i mastetoppen og rengjort  kontaktene på pæren. Det kan også se ut til at den nye VHF,n jeg kjøpte på Tahiti holder på å ta kvelden L
Terne med liten blekksprut i nebbet
        Da jeg forlot Cape Town så ble jeg ekskortert av en stor flokk seler ut gjennom moloen og etter at disse forsvant så dukket det opp noen Pingvin som vinket farvel. På seilasen opp hit har jeg hatt følge av flere flokker av små hval (delfiner?)som har surfet ned i forkant av bølgene ved siden av Snorre Viking og jeg så også større hval, men det var på lang avstand. Jeg har også hatt besøk av Havsuler og et par dager før jeg kom fram til St Helena så fikk jeg besøk av hvit terner som fanget
små blekkspruter.  Alt i alt så har det vært mye liv i både sjøen og i lufta.

Da jeg kom fram til St Helena så var det en god del båter her fra før. Jeg hadde håpet på at Aril på båten Aurora fremdeles skulle være her, men i går leste jeg på bloggen her at han har tatt en tur innom Namibia. På moringen rett ved siden av meg ligger ”Kind of Blue” som jeg har truffet på flere ganger tidligere og jeg dro også kjensel på et par båter til.
      Det finnes en ankerplass her men alle velger å benytte seg av moringene som er lagt ut til besøkende båter. Grunnen til dette er at noen dager kommer det store dønninger/svell rett inn i havnen fra nord og båtene blir da skubbet kraftig fram og tilbake og dette kan fort føre til at ankeret slipper. Da jeg kom hit så var det ganske store dønninger og siden moringene ligger rett utenfor en høy klippe så kom det også en del returbølger fra denne. Moringene er nye (to år gamle) og selv om det kan virke litt skremmende når sjøen med bulder og brak slår mot klippene rett innenfor så ligger man trygt.
        Når man skal i land så benyttes det en taxi-båt (2 pund) som kommer og henter deg der du ligger. Som sagt så kan dønningene gå høyt her, men båtføreren er dyktig og som oftest så klarer han å få satt deg i land. Normalt så kommer dønningene fra sør og da er ikke dette noe problem i det hele tatt, men spesielt i Januar og Februar så hender det at dønningene kommer fra nord noen dager.
       Det finnes en del mindre mat-butikker og et lite Supermarked her, men neste forsynings-båt kommer ikke før om tre uker så det er lite fersk frukt å få kjøpt. Internett kan du bruke på ”Anne,s Place” og koster 3 pund for 30 min. Tollen tror jeg kostet 40 pund og så måtte jeg kjøpe helseforsikring lokalt for den tiden jeg ligger her (jeg tror det var 2 pund pr døgn). Leie av moring er også 2 pund pr døgn.

For tre dager siden så tok jeg meg først en tur opp den berømte ”Jacobs ladder” som er en trapp på 690 trappetrinn. Rekorden opp er på ca 3 min. men jeg måtte konstatere at jeg måtte bruke 15 minutter på å komme meg opp til toppen så formen er ikke som den pleide å være :-), men nå har jeg jo sittet stille ombord i snart 3,5 år og det blir man jo ikke akkurat så sprek av. Jeg kjente det spesielt på framsiden av lårene p.g.a trappetrinnene er litt høyere en ”normalt”.
      Etter å ha nytt utsikten og kommet meg ned igjen så bestemte jeg meg for å bruke dagen til å gå til ”Longwood House” som ligger bare 14 km. spasertur fra Jamestown  i bratt terreng, men nå hadde jeg jo varmet opp muskulaturen på turen opp og ned  ”trappen” så....... .  Jeg kom nå til slutt fram til ”Longwood House” og tok en guidet tur for å
se på huset og eiendommen hvor ”Napoleon” satt ”fengslet” . Deretter startet jeg på tilbaketuren og på veien stakk jeg innom gravplassen hvor han ble gravlagt etter egent ønske. Dette var en gravlund som ligger fredeligt til i et lite skogholt ikke så langt fra hovedveien.  (Kisten hans er for lenge siden fraktet tilbake til Frankrike).
      Jeg må personlig si at jeg aldri har forstått hvorfor man hedrer militære ledere som er skyldig i drap på tusenvis av unge menn, men kanskje er det jeg som ikke har skjønt hva det dreier seg om ?. En ting er jo å forsvare seg mot angrep fra et annet land, men angrepskrig.... nei.

Gravplassen hvor Napoleon først ble begravd etter egent ønske.
Kisten ble for lenge siden gravd opp igjen og er nå i Frankrike
   Etter den lange turen gledet jeg meg til å få kjøpt meg en skikkelig middag på en kafe, men selv om klokken bare var 15.30 var alle spisestedene stengt og de åpnet ikke før etter 18.00. Siden båt-taxien slutter å gå klokken 18.30 så dro jeg ut til båten og spiste noen skiver istedenfor.
     I går så var beina sånn noen lunde i orden igjen og jeg tok en ny tur og denne gangen til ”Plantation House” for å se den berømte skilpadden ”Jonathan”.  Denne skilpadden er med sine ca 160 år den eldste nålevende skilpadde og er også den eneste levende skapningen som muligens har sett Napoleon i levende live.
High Knoll Fort
      Siden den korteste veien til Plantation House går opp ”Jacobs Ladder”, så ble det en ny
melkesyre-sugende tur opp denne trappen før jeg kunne fortsatte videre oppover. Oppe på toppen av fjellet så jeg et fort og stakk derfor oppom ”High Knoll Fort” på veien. Etter å ha sett meg rundt på dette fortet så var ikke veien så lang til Plantation House, men dessverre så var ”Jonathan” på den andre siden av en stor innhegning og dit hadde jeg ikke adgang  til siden Plantation House også er  guvernørens hjem og var strengt skiltet med ”Privat eiendom” (jeg fikk senere høre at man kan
spørre om tillatelse om og som oftest får lov til å komme inn på eiendommen).  Litt skuffet ble jeg jo av å ikke ha fått hilst på Jonathan, men jeg tok meg en tur rundt i skogen og der traff jeg på to graver som tilhørte noen slaver som jobbet på Plantation House for lenge siden. Inskripsjonen og motivene på disse to gravene lignet ikke mye på det jeg har sett før må jeg innrømme. Deretter bar det hjemover igjen og jeg gledet meg til å kjøpe en skikkelig middag etter den lange turen og denne gangen var heldigvis kafeene åpne.

I dag skal jeg bare ta det med ro, det eneste jeg skal gjøre er å laste opp dette på bloggen og ellers la beina få ro for nå kjenner jeg det virkelig i leggene. Muligens drar jeg videre på onsdag men
først vil jeg sjekke værmeldingene. Det neste legget blir det lengste på denne jordomseilingen og blir på ca 4000 nm opp til St Martin i Karibien.  Dette vil ta ca 40-45 døgn alt etter som vær og vind blir.

Ha en god dag

Mandag 02.03-15 St Helena

Da føler jeg at jeg har fått med meg det som er her på St Helena og kommer til å sjekke ut i morgen Tirsdag. Deretter kommer jeg til å seile videre på Onsdag morgen siden det skal bli litt mer vind da.
      St Helena er ikke en stor øy så en uke her er det som de fleste seilerne bruker på å få sett hva øya har å tilby før de seiler videre.  Mange skal videre til Brasil, men det er også en del som skal opp til Karibien. Båter kommer og går her hele tiden her så jeg har truffet på en del kjente fra tidligere havner.
      Da regner jeg med at dere ikke hører fra meg på ca.40 dager alt etter hvordan vær og vind blir. Men kjenner jeg min bror Bernt riktig så kommer han vel til å holde dere oppdatert på hvordan det går med meg på denne seilasen også.