lørdag 20. august 2011

Milford Haven til Falmouth-Falmouth

Ja nå er jeg kommet til Falmouth, etter en stort sett fin seilas. Det løsnet en bolt i sjakkelen til fokken og en pære-blokk til klyveren klarte å vri seg ut av tauet, men dette var enkelt å ordne opp i.
  Ellers så hadde jeg en veldig fin tur rundt "land`s end" og jeg traff godt på tidevannet hele veien.( unntat  2 timer helt på slutten). Jeg trodde egentlig at det hadde begynt å blåse opp fra nord, da bølgene begynte å bli større. Dette var feil, men da det gikk opp for meg at det var strømsjø, hadde jeg allerede tatt ned klyver og storseil og seilte bare med fokken oppe. Dette var jo ikke så lurt gjort av meg, p.g.a att jeg da mistet  mye av fremdriften til å slå meg gjennom strøm-sjøene =( , Da jeg oppdaget dette, kastet båten så mye på seg at det var ikke mulig å bevege seg på dekk).
         Men som før sagt, så hadde jeg ellers en fin seilas. Jeg møtte flere flokker med delfiner som fulgte meg et godt stykke, både dag og natt. Jeg kunne ikke se delfinene om natta, men de hadde en hale av morilld etter seg, som lyste opp i sjøen. Delfiner ser jeg nå nesten hver eneste dag, så jeg begynner å bli litt bortskjemt med å se dem rundt båten.
        Siden vindroret styrte fint hele veien, så fikk jeg lest fredig en bok om norske langtur-seilere. Jeg fikk også muligheten til å sove litt innimellom utkikkene. Når man sover slik i 20 min av gangen, så får man egentlig ikke tilstrekkelig nok søvn. Dette fører til at man er ganske trøtt når man kommer fram og man sover derfor som en stein  den første natta i havn.
      Jeg trodde jeg låg gratis for anker inne i havna, men der tok jeg feil. Her tar de faktisk betalt for at du ligger for anker. (100 kr skal de ha, pr natt). Jeg valgte derfor å ankre på andre siden av bukta, hvor det var gratis å ligge.
     Dersom noen synes at jeg maser mye om hvor dyrt det er å ligge i havn, så er det fordi jeg selv lurte på hvor dyrt det ville bli, dersom man ankret opp der det var muligt. (Dette for å ikke sprenge budsjettet på dyre marinaer).
     Jeg ble litt skuffet over utvalget i båt-butikken her. Jeg hadde lest at Falmouth skulle være det idielle stedet å handle inn til båten, før man fortsatte over biskaya. (Han som skrev dette kan ikke ha vært her). Riktig nok så er det et yrende båtliv her, men det finnes bare 1 butikk som selger båtutstyr. Da jeg skulle ha en rednings-flåte, så hadde de ingen på lager, men de bestilte en som ville være klar til henting 2 dager senere. Selve servicen var det derimot ikke noe å si på, de hjalp til med å fylle ut skjemaet for at jeg skulle få tilbake momsen, og de var høflige og profosjonelle.  Sykkelen som jeg er på jakt etter kunne jeg bare glemme, det finnes ikke sykkel-butikker  i by`n. =-(.

Dette var en av de mere romslige bo-båtene.

Men ellers så er det et fint sted, med elver som fortsetter innover i landet og som man kan dra på oppdagelsesturer på.
   Jeg rodde meg en tur i går kveld og ved enden av elven "Penry River", så låg det flere båter langs elvebredden som det bodde folk i. Jeg kom i snakk med en eldre pesjonist, som bodde i en liten 25 fot stor seilbåt. Han fortalte at det kunne se romantisk ut å bo slik, når været er som nå . Men siste vintere hadde det vært veldig kaldt og elven hadde til tider vært dekket av is.
  Dette er vel de som blir kalt båt-boms, men det er veldig hyggelige mennesker å komme i kontakt med. De fleste som bor i båtene er nok unge mennesker, men det er også en del eldre som ikke har noe annet alternativ.
  Vel.. det var en nydelig varm kveld og jeg drev sakte nedover elven igjen, mens jeg hørte og såg  på fugle-livet langs elvebredden og  nikket tibake til fiskerene som hilste stille ide jeg drev forbi dem.
Enkelte av båtene var flotte å se til, men de fleste var små båter på ca 25 fot.

I nesten alle disse båtene, så bor det folk.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
Jeg hadde ikke ventet å se palmer så langt nord

Jeg  tok jeg meg en spaser-tur rundt i by`n. og dette er nok en by som retter seg inn mot turismen.    Her er det flotte hoteller som ligger langs strandlinjen ut mot havet og det er mange dyre biler som kjører forbi. Her er også en flott opparbeidet park like ved badestranden og for første gang på turen så ser jeg palmer.
Parken var velstelt og flott å se til.

Klikk på kartet for å se det i større målestokk
            I dag 21.08-11 når jeg kikket opp av luka, så var det en strålende dag med 25 grader. Jeg bestemte meg derfor for å ta meg en tur oppetter elva, "River Fal".
    Dette er den største elven i omerådet og her kan du seile langt oppover  med båt . Jeg tok derfor med meg kamera og niste-mat og la i vei med jolla. Etter 15 min over et heller åpent stykke, så var jeg ved munningen av elven.
   Nå er det slik at alle elvene her er påvirket av tidevannet og  derfor er det delvis brakkvann som elvene består av. Siden tidevannet var på vei innover så stoppet jeg motoren og rodde videre oppover elva med strømmen til hjelp. Jeg hadde lest om et sted som heter Smuggler`s Cottage, som skulle være verdt et besøk. Etter en stund så såg jeg en kabelferge, som krysset over elva. Elva er ikke så brei, så jeg syntes at ferga virket litt for overdimensjonert. Men hvis jeg syntes den var stor, så skulle du ha sett størrelsen på 3 store skip, som låg i opplag, rett ovenfor ferga. Hvordan de hadde kommet seg opp dit vet jeg ikke, men det ødela litt av stemningen å se disse store skipene her.

Ferge-kaien på venstre elvebredd

Fergekaien på høyre elvebredd

Kabelfergen.
Den drar seg over elven etter 2 kjettinger, som ligger på bunnen

Da jeg rundet neste sving, så dukket Smuggler`s Cottage opp. Det kan godt være at dette var et sted for smuglere før i tiden. Huset har halmtak og er nesten overgtodd av slyng-planter og ser veldig romantisk ut. I dag er det et serverings-sted (Tea House) og det var godt med folk der, så det er nok et yndet utfarts-sted for lokal-befolkningen.
Smuggler`s Cottage
             Etter å ha sett meg rundt på stedet, så fortsatte jeg videre oppover. Elva begynte å bli smalere og grunnere og ide jeg kommer opp til byen Truro, begynner tidevannet å snu.
    Jeg hadde rodd inn til elvebredden for å ta bilder av noen hegrer, som satt på en uttørket trestamme. Etter bare 2-3 minutter oppdaget jeg at jolla nesten stod tørt. Jeg forstod at her gjaldt det å komme seg nedover igjen, før jeg ble sittendes fast i mudderet midt i elva.
     Da jeg kom meg  litt lengre nedover elva, ble den dypere og jeg kunne la meg drive bare med hjelp av strømmen. Når du driver stille nedover elva på denne måten, så kommer du veldigt nære fuglene som sitter på elvebredden. Inne i skogen kunne jeg høre lyden av flere skogs-duer og over meg såg jeg noe jeg tror må ha vært spurve-hauker.
  Det begynte å bli seint på dagen og sola stod lavt på himmelen da jeg hadde kommet ned til elve-munningen igjen. Jeg startet motoren og satte kursen mot Snorre Viking, der venter det noen kotteletter som jeg skulle ha til kveldsmat.=)
Ja.. så var den på plass.
24.08-11

Da var rednings-flåten kommet på plass. Den var ikke så mye billigere enn i Norge, men jeg får tilbake momsen hvis jeg forlater EU (d.v.s. Portugal) innen 3 måneder. Det er en 6 man`s kontainer og den kostet den nette sum av 17000 kr, og av dem håper jeg å få tilbake ca: 3000 kr.
     Jeg har også fylt opp båten med diesel  og vann, så nå er det bare været det står på. Det kommer inn et lavtrykk til helgen, som jeg vil la passere, før jeg prøver meg på Biskaya. Jeg har det ikke travelt, så jeg vil prøve å få en god værmelding før jeg setter utpå.

Jeg tok meg også en 2 timers tog-tur til Plymouth, for å kjøpe meg en sykkel. Desverre så hadde de bare modellen med små hjul, men nå orket jeg ikke å lete etter en med større hjul lengre. Jeg får trøste meg med at denne kan ligge i bunnen av jolla og at den kan stues vekk inne i båten på lengre overfarter. =)

Jeg har forresten nå ankret opp inne i havna, p.g.a. at det skal blåse opp utover dagen og jeg følte meg ikke helt sikker på bunnforholdene der jeg var.                                                                                                                                                                                                                              .

Jeg var heldig å treffe denne kjekke unge mannen, som gjerne ville
være med på bilde av sykkelen He heee.