onsdag 21. mars 2012

Brasil (Rio de Janeiro) til Argentina (Mar del Plata)


                                                                                     
Onsdag 21.03-12                                                                                                                              
         

        Ja nå er jeg kommet til Mar del Plata, etter en litt rufsete tur. Jeg brukte ca 14 dager og hadde mye vind fra sør. Jeg måtte ligge på været i 24 timer p.g.a store bølger fra sør og mye vind. (Faktisk så mye at glasset på topp-lanternen min blåste av, det knakk i festet til lanternen. (Laget av plastikk)     
    Jeg skal komme tillbake senere med rapport fra selve seilasen og med bilder fra Mar del Plata.
  I dag har jeg sjekket inn i Argentina og det gikk mye raskere enn jeg trodde. Jeg ligger nå i Yate Club Argentina og her ligger jeg gratis i 7 dager =), så jeg får prøve å få handle inn det jeg trenger til den videre seilasen. Jeg har ennå ikke fått kjøpt tau og ekstra anker og jeg trenger også flere diesel-kanner. På vei ned hit så brukte jeg ca: 300 liter diesel og det vil si 100 timer (4 døgn) for motor i løpet av 14 dager.
    Ellers så står alt bare bra til, så nå skal jeg begynne med noen små reperasjoner på blant annet lanternen og lodding av ledning til plotteren.

Ha en god dag


  Fredag 23.93-12


        I dag så har jeg prøvd å få reparert video-kameraet mitt. Jeg oppdaget i går at det ikke virket som det skulle, da jeg  filmet en sjøløve koloni her i Mar del Plata. Dette er virkelig irriterende da jeg leverte apparatet til rep/service hos Canon Norge rett før jeg drog, p.g.a. at det hadde begynt å fuske og jeg ville være sikker på at det skulle fungere perfekt når jeg kom ned hit.
      Jeg har ikke brukt video-cameraet tidligere på turen, bare for å være sikker på at det skulle fungere når jeg kom til Pategonia og selene / pingvinene og naturen der nede. Det tok et proffesjonelt verksted her nede, 10 min. å konstantere at det er feil på video-hodet og at det ikke er å oppdrive et nytt video-hode her i søramerika på minst 3-4 uker.
    Resultatet er uansett at nå er jeg her, uten mulighet til å få det reparert. Dette er et video-camera med utskiftbar opptikk og med en masse ekstrautstyr, nettopp  med tanke på natur-filming og det vil koste alt for mye å skulle kjøpe et tilsvarende nytt. Men men... Jeg har nå fortsatt fotoapparatet mitt og her er noen bilder jeg tok i går.
   
      


Snorre Viking i havnen til Yate club Argentina





Fiskehavnen i Mar del Plata
Lørdag 24.03-12
 
Her er et utdrag fra loggen, om turen fra Brasil til Argentina.

      Brasil er et stort land og turen fra Rio til Mar del Plata er neste like lang som turen over Atlanteren. Jeg hadde fulgt med på værmeldingene, men jeg var klar over at jeg måtte seile gjennom flere lavtrykk på veien. Det jeg ikke visste var at det skulle komme så mye vind fra sør som det gjorde.


06.03-12 
      Jeg seiler ut bukta ved Rio i en fin nord-vestlig morgen-bris, men ut på dagen forsvinner vinden helt og jeg starter motoren for å komme meg ut fra kysten og trafikken der.

07.03-12
 Jeg fikk ikke vinden tilbake før klokka 14.00 i ettermiddag, men den holder seg på nord-vest  resten av dagen.

08.03-12
      Vinden forsvinner helt igjen kl: 12.00, men kommer tilbake kl: 18.00. Jeg brenner meg under foten når jeg går på dekk p.g.a varmen fra sola. Toro fiskesuppe til middag =-)

09.03-12
      Vinden forsvant i dag tidelig og jeg starter motoren kl: 07,00 Jeg leser i boken om Ho-Ho og jeg synes det er artig å lese om når de seilte her nede. Det er mye som har forandret seg siden den gangen. De blir mottatt som helter når de kom seilende inn til Rio, i dag er det ingen som reagerer på at det kommer båter langveis fra..(Dette kommer selvsagt av at det er mange flere som drar på jordomseiling i dag.)
De opplevde også på samme måte som meg, å ha lite vind på sin seilas sørover fra Rio. De får også se og fange hai, men hai har jeg ikke sett enda =-( men det skjer vel snart .=-)

10.03-12
     Jevn vind fra NV senere N.  Tomatsuppe til middag.

11.03-12
    Smurte vindroret og blokkene i dag, leser fortsatt boken om Ho-Ho. Vinden forsvant nesten helt kl;
12.00 og Snorre Viking rusler av gårde med 2-3 knop. Sjekket motor-oljen og gir-oljen og alt var i orden. Pannekaker og bacon til middag.

12.03-12
   Vinden øker på utover ettermiddagen og jeg ser mange sjø-fugler.

13.03-12
    Fin seilvind fram til kl:10.00, da blir jeg truffet av et kraftig squall som kom ut fra kysten. Vinden bringer med seg en masse innsekter som slår seg ned på båten. Så kom vindstilla igjen =-( og jeg starter motoren kl:14.00. Ser tunfisk som jakter på flyge-fisk. Vinden snur og det blåser etter hvert friskt fra sør og lager derved store bølger midt i mot. =-(

14.03-12
     En lang natt med skiftende vinder og regn, men en nydelig morgen med masse sjøfugler rundt båten. Jeg fikk sett min første Albatross i dag =-), og det er virkelig en vakker fugl. Vinden forsvinner kl: 10.00 men kommer svakt tilbake kl: 13.00

15.03-12
     Har lagt på været siden i går kveld til i dag kl: 09.00 Sterk vind rett i nesa gjorde at jeg valgte to rev i storen og en i fokken, (som jeg deretter bakket). Så la jeg roret i le og låg meg på været. Gikk deretter ned og prøvde å sove mens det hyler i riggen og sjøspruten står over Snorre Viking. Båten tar bølgene fint og alt går greit.
(Det blåste faktisk så kraftig at glasset i topplanternen (Plastikk) knakk ut av festene og forsvant i et vindkast ut over havet)

16.03-12

    I dag har vinden gjort at det var håpløst å seile videre og jeg har nesten ikke kommet nærmere Mar del Plata. =-( jeg begynner å bli lei av denne skiftende vinden. Jeg har brukt mye diesel så langt på turen for å få litt framgang. Etter kl:16.00 blir det blikk stille og havet blir etter hvert speil-blankt. Det blir så stille at seilene ikke slår en gang =-) Jeg blir liggende å drive og jeg spiser og sover mens jeg venter på vinden. Jeg er trøtt etter all vinden i natt til i dag.

17.03-12
     Etter å ha drevet rundt med strømmen i natt, våknet jeg til en lett bris fra NV =-) Brisen er så svak at Snorre Viking bare seiler i 2-3 knop. Så opphører morgenbrisen og det blir blikk stille igjen. Motoren startes igjen kl: 09.00 og vinden kommer ikke tilbake før kl: 16.00.

18.03-12
     Lite vind, men krappe bølger i natt og i dag tidelig. Temperaturen i sjøen har sunket til 21 grader og jeg har muligens kommet inn i motstrøm og derav de krappe bølgene.

19.03-12
     Ble truffet av et kjempe squall i dag kl 11.00. Heldigvis så hadde jeg ikke tatt ut revene i storseilet, men jeg rakk ikke å få tatt rev i fokken. Snorre Viking la seg kraftig over men ingen skade skjedd .=-).
Rett etter uværet så dukker det opp en flokk på 12-15 delfiner, som leker seg foran baugen.


20.03-12
    Kartplotteren har begynt å slå seg av med jevne mellomrom. Jeg byttet til reserve plotteren, men det samme skjer igjen og til slutt fikk jeg ikke startet den. Jeg forstod da at det måtte være feil på strøm-tilførselen og fant etter litt strev ut at feilen låg i skjøten av ledningen, der den går gjennom bunnen av cockpit-kassen. Etter mye knoting i bølgene, får jeg ordnet det midlertidig. Etter å ha reparert ledningen, så kom det en hval på ca:6-8 meter som fulgte meg i 2-3 timer =-).
   Er nå bare 3,5 timer fra Mar del Plata og jeg gleder meg til å komme fram etter en litt slitsom tur i mye motvind og vindstille, men nå kan jeg snart sove så lenge jeg vil =-)
Framme kl: 20.30.                                                                                                          

           
      Dette var det som skjedde på denne seilasen fra Rio til Mar del Plata. Jeg kom fram etter at det var blitt mørkt, men finner en vente-boye utenfor en sving-bro inn til småbåthavna. Mens jeg holder på å fortøye til boyen, så dukker det en sjø-løve opp og hilser meg velkommen hit. =-).
    Denne seilasen var som tidligere nevnt, lang og litt slitsom. Men nå har jeg endelig fått prøve hvordan det er å ligge på været, med bakket fokke i kraftig vind og det fungerte jo fint.
    
Lørdag 24.03-12

      I dag så har jeg fått kjøpt meg fire 25 liter diesel-kanner, så nå kan jeg øke diesel-beholdningen min med 100 liter.

    På vei tilbake til båten med kannene, så knekker det en spile i forhjulet på sykkelen og punkterer slangen. Heldigvis så er det en sykkel-butikk her, så jeg får kjøpt noen nye spiler som passer til sykkelen og får derved reparert hjulet når jeg kommer meg ned til båten..
      Jeg skulle også kjøpe tau og anker i dag, men så viste det seg at den butikken er stengt p.g.a. at det er helligdag, så det må vente til mandag.
    Ellers så tok jeg meg en tur ut til sjø-løve kolonien igjen i dag og en tur inn til sentrum for å spise hamburger på McDonald`s og for å rusle rundt å se meg om.
     I går kveld så fraktet jeg 350 liter diesel ned til båten, fra nærmeste bensinstasjon. (300 m) Dette måtte gjøres i plast-kanner p.g.a. at de sier at dieselen i fiskebåt-havnen er av alt for dårlig kvalitet. Det tok meg 3,5 timer å få all dieselen om bord, men nå er det gjort.
      Jeg har også vært inne i by`n på jakt etter et lite video-kamera i dag, men her var det ikke mye å velge mellom, så jeg får vel klare meg uten video-camera i Patagonia =-( irriterende og veldig skuffende, men ingen ting å gjøre ved.
     Eller så har jeg blitt veldig godt mottatt her i Yate Club Argentina og alle er svært hjelpsomme. Jeg har tidligere fortalt at jeg får ligge gratis inne i havna i 7 dager. I dag så fikk jeg vite at etter disse 7 dagene, så kan jeg ligge 7 dager til ved en av boyene utenfor selve småbåt-havnen. Så da har jeg litt mer tid å gå på med forberedelsene til turen videre sørover, dersom jeg trenger det.
   
 Min første Albatross.
Onsdag 28.03-12

      Ja nå er det meste av det jeg trenger på plass Jeg mangler noen plast-tønner til å oppbevare land-linene i, slik at det blir lett å få strukket linene i land, når jeg skal ankre opp i naturhavnene i Pategonia.og Tierra del Fuego. Jeg skulle også likt å hatt et CQR. reserve-anker. Men får jeg ikke tak i ett, så får jeg klare meg med mine to Bruce anker.
    Ellers så har jeg fått handlet inn en del mat, så nå skal jeg ikke måtte sulte på veien ned til Puerto Williams. =-)
        Jeg vurderer å gjøre ett par stopp på veien nedover den Argentinske kysten. Ett stopp i Caleta Horno, som skal være en flott natur-havn og deretter et stopp i Puerto Deseado for å vente på en god værmelding, før jeg seiler til Puerto Williams. (Det kommer an på hvordan de Argentinske reglene er). Det var en seiler her som nevnte at jeg måtte skrive “con escalas” når jeg oppgav min neste havn. Da skulle man kunne gjøre noen stopp på veien, selv om man hadde sjekket ut fra Argentina. Jeg får forhøre meg om det når jeg skal sjekke ut.
     I morgen så må jeg gå ut av havnen og legge meg på en boye, så i dag prøver jeg å få mest mulig av forsyninger om bord i båten mens jeg ligger til kai.



Torsdag 29.03-12


Clara og Rodolfo
         
         I går kveld så var jeg på besøk hos Clara og Rodolf0, som bor i båten sin her i havnen. Han er fra Argentina og hun har norske aner og familie i bl.a Bergen, hvor jeg kommer fra. De har seilt i 12 år og har også seilt i Pategonia og Tierra del Fugo, så de har kommet med masse gode tips til seilasen der nede. De seilte også en tur til Norge og besøkte vestlandet og Bergen for en del år tilbake. De har også skrevet bok om seilasene de har vært på , men dessverre for meg så er den på spansk.=-(.
    De kjørte meg til et stort handlesenter ca 1,5 mil fra havna, slik at jeg fikk kjøpt hermetisk kjøtt og pannekake mix. Maken til hyggelige folk skal du lete lenge etter, men det ser jo ut til at jeg bare treffer vennlige mennesker på denne seilasen


       Jeg har nå flyttet båten ut til en boye rett utenfor småbåt-havna og der har jeg fått skrubbet av litt langhalser som hadde festet seg på vei ned hit. Jeg jakter fremdeles på plast-tønner til oppbevaring av tauene, men det ser ikke ut til at jeg får tak i CQR ankeret. Jeg har sett litt på værmeldingene og det ser ikke så bra ut den kommende uken. Men været forandrer seg raskt her nede, og jeg trenger bare en god fire/fem dagers melding for å komme meg ned til Cleta Horno.



Fredag 30.03-12

   







     Jeg tok også  dag en tur ut til sjøløve-kolonien og i dag så oppdaget jeg denne lille krabaten innimellom alle de store kroppene







      Jeg har også fått ordnet med plast-tønner til tauene, så nå er alt klart for turen videre.











        Jeg håper å få kjøpt “Atlas Hidrografico de Chile” i Puerto Williams. Dette er kart over Chile som er samlet i et atlas og som er et godt alternativ til vanlige papirkart.






Jeg har kjøpt mesteparten av det jeg trengte av tau o.s.v, i en butikk som heter “Las Marias Servicios” som bare ligger 10 min. sykkeltur fra havna hvor jeg ligger. De har veldig god service og de hadde de beste tilbudene jeg kunne finne på tau o.s.v Denne butikken eies av Ricardo Ruig som selv er seiler og som er en hyggelig mann å gjøre forretninger med
Ricardo Ruig, eieren av butikken





Havnesjefen i Yate Club Argentina
        






Jeg begynner etter hvert å bli litt kjent her nå og jeg finner byen ganske trivelig.
     Selve småbåt-havna ligger i et industri-omeråde og lukten fra fiskefabrikken er ganske merkbar, men selve havnen er god og personalet  hjelper deg med alt du trenger.         
       Havnesjefen, som er den som du henvender deg til dersom det er noe du lurer på, er av den trivelige sorten og som du blir i godt humør av å snakke med. Men alle de ansatte er hyggelige mennesker, som hjelper deg med f.eks å buksere deg inn i havnen og å fortøye båten, dersom du trenger hjelp til dette.


Gangbroa inn til småbåt-havnen
       Siden Snorre Viking ikke har baug-propell og er ganske treig til å manøvrere i  trange havner, så spurte jeg om de kunne hjelpe til dersom jeg trengte det. De sendte da straks ut en båt som viste vei og som var klar til å hjelpe meg på plass. Heldigvis så fikk jeg ligge langsmed flytebryggen og klarte meg dermed uten assistanse. Men havnen er som sagt litt trang og kan nok være vanskelig å manøvrere i ved sterk vind fra sørlig retning. Det er vente-boyer på utsiden av broa og du må kontakte dem på kanal 71 før du entrer havnen, slik at de får tid til å finne en ledig plass til deg. Den vanlige måten å fortøye på, er å manøvrere inn mellom to påler og så fortøye bakenden av båten til pålene og baugen til flytebryggen. I kartet står det at minste dybde er 1,9 m, men jeg målte ikke under 2,5m på mitt ekkolodd.

Onsdag 04.04-12

      På mandag så tok jeg meg en sykkeltur sørover, til Mar del Plata Akvarium. På veien passerte jeg et lite våtmarks-omeråde hvor det var mange fremmede fuglearter. (De som synes det blir for mange fuglebilder, så kommer dette av at det ikke er så mange pattedyr her nede.) Det var et fint akvarium som også hadde sjøløve og delfin show på programmet. Jeg ble der nesten hele dagen, men jeg hadde en avtale med Clara og Rodolfo kl: 17.00, så til slutt måtte jeg returnere til båten.
       Da jeg møtte opp hos Clara og Rodolfo, så inviterte de meg på middag i klubbens kafé. De skulle der servere calamars? som er et sjø-dyr som ser ut som en liten blekksprut og som er en tradisjonell rett her nede. Sammen med calamaren ble det blant annet brukt rød - grønn paprika og ris og alt ble fritert i en stor gass-fyrt panne. De fortalte meg at de som tilberedte maten, hadde laget denne retten i tre generasjoner. Først bestefar så far og nå ble sønnen lært opp til å lage den. Jeg trodde det ville smake sterkt av krydder, men ble overrasket av en mild og god smak.
   Det ble en hyggelig kveld, hvor jeg fikk lære mye om Argentina og hvordan det er å bo her. Rodolfo fortalte at mesteparten av befolkningen kom fra Spania og at de har vært her i ca tre generasjoner. Hans egen familie kom også opprinnelig derfra. Jeg fikk også overvære premieutdeling etter en regatta, som klubben hadde deltatt i noen dager tidligere.
   Som sakt, så ble det en trivelig kveld og da jeg ville betale for meg, så sa Rodolfo at dette ikke kom på tale.
  Clara og Rodolfo undersøker også om hvor jeg skal kunne få kjøpt Atlaset over den Chilenske kysten. .Muligens så kunne Atlaset bli bestilt og sendt ned til Puerto Williams, slik at jeg kunne hendte det på Prefektura Naval sitt kontor der nede, vi får se.



Her er noen flere fuglebilder he hee.... 




Torsdag 05.03-12                                                                                                    


Rodolfo ved grillen
      I dag så fant jeg en lapp på jolla som sa at jeg måtte stikke innom Rodolfo og Clara. Det viste seg at de skulle ha grill-party sammen med seiler-venner og at jeg var invitert. Dette ble en veldig koselig kveld, hvor vi var ca.10 innviterte personer.
   Grillingen skjedde innendørs i klubben sine lokaler, hvor det var flere griller langs to av veggene. Det ble grillet både storfe-kjøtt, kylling,pølser og en slags blodpølse som jeg ikke husker hva bestod av, men som smakte godt. Det gjorde forresten alt sammen og det ble servert salat og brød som tilbehør. Jeg syntes iallefal at det ble en meget koselig kveld, da det blant gjestene var bl.a en kvinnelig engelsk-lærer som jeg kunne snakke med. Det var en ung kvinne som sammen med mannen sin hadde tenkt å seile sydover, men så hadde de fått diverse problemer med bl.a motoren og nå hadde de båten liggende i Uruguai for reperasjoner. Jeg forstod det slik at de nå skulle seile båten hjem til europa, men at de ønsket å prøve igjen når økonomien bedret seg. Når klokken begynte å nærme seg 00.30 så takket jeg for meg, for jeg har tenkt meg på en ny sykkeltur i morgen.
                                                                                                       
Clara og den unge kvinnen jeg snakket med, som var engelskærer.
Jeg ble jo litt ille til mote da jeg hørte at hun underviste i engelsk,
for engelsken min er det jo så som så med , selv om den bedrer seg etter hvert
                                                                                                                                                                                   

       Det ser ut til at vinden blir bra til uken, så sjansene øker for at jeg seiler videre på mandag. Men været forandrer seg fort her nede, så jeg følger nøye med på Ugrib filene. Det viser seg at Clara vokste opp i det omerådet jeg nå skal seile til og hun fortalte at det er mye av både fugler og pattedyr der.
         Det skal bli spennende å komme videre sydover langs kysten og jeg både gleder og gruer meg litt etter hvert som avreisen nærmer seg med tanken på det ekstreme været, som råder her nede. 

                  

21 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vel.. det var faktisk spennende når jeg låg på været og det blåste som verst. Jeg kvapp ganske mye, tre fire ganger, når noen større bølger smalt inn i skutesiden. Jeg tok da hodelykta og sjekket sammenføyningene mellom skrog og dekk. Men båten er solid bygget og det var ingen tegn til at noe gav etter. =-) Det var også ganske utrivelig å måtte krabbe ut i cokpit-kassen for å sjekke om det var andre båter i nærheten, når sjøføyka står over båten og du blir søkkblaut etter 2 sekunder og du ikke kan se hånden forran deg. Men etter hvert så vendte jeg meg til forrholdene og jeg klarte å få sove litt.

      Slett
  2. Hei

    Fint å høre at det går bra med deg. Artig å lese om hvordan du har det dag for dag. Du får ha lykke til videre med turen

    SvarSlett
  3. Du opplever masse og godt å høre at alt er bra med deg. Du fisker vel en del middager underveis. God tur videre... Her på Gjøvik er våren kommet tidlig i år,så vi nyter gode soldager og varme. Alt godt til deg . Klem

    SvarSlett
  4. Spennende å følge deg - vi kommer muligens etter seinere i år. Starter uren om 37 dager ;-) Godt at noen pløyer ruta på forhånd og mer enn imponerende at du gjør det alene!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har i hvertfall hatt en fantastisk tur så langt. Jeg har bare truffet på hyggelige mennesker hele veien og opplevd mye spennende. Jeg kan bare håpe på at dere vil få en like opplevelsesrik tur, som jeg har hatt så langt. Det er jo nå jeg sansynligvis begynner på det mest utfordrende stykket på hele turen når det gjelder seiling og natur-opplevelser. Jeg må innrømme at det kribler litt i magen med tanken på det stykket som ligger foran meg. Jeg både gleder og gruer meg til denne etappen, men det er jo i slike stunder at man virkelig føler at man lever =-)
      Jeg håper dere får en fin tur og så må dere skrive om alt dere opplever, slik at vi andre kan få ta del i turen. Jeg synes i alle fall, at det er spennende å lese om hva andre opplever på seilasene sine.

      Slett
    2. Det lover vi! sy-oda.net
      Så kommentaren din først nå 3.6. og vet at du er kommet helt syd og fortsetter NV Kjempespennede å følge deg og få detaljer fra havnene om hvordan ting fungerer - og hva som ikke lenger stemmer fra "den blå bibel". Du vet vel at det er tatt inn rettinger og oppdateringer til boka på nett? http://www.capehorn-pilot.com/pagine/Updates%202nd%20edition.htm

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Hallo Stig ! Flott å lesa dine reisebrev. Artig med dei bildene du legg ut. God tur videre nedover "sørlandskysten".

    SvarSlett
  7. Hei, Stig Arne!
    Da ønsker vi deg ei god og velsigna påskehøytid i Mar del Plata. Husk sikkerheten først når du drar videre sørover, som om det skulle være nødvendig å si det.

    SvarSlett
  8. Skift givar og instrument så vert temperaturen heilt normal på bukh motoren. Eg hadde same problemet på min motor.
    Mh
    sy madeleine
    Egil Eide
    Stord
    egieide@hotmail.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Du mener at det er giveren eller instrumentet som viser for varm motor? Nå ligger temperaturen normalt midt mellom rødt og grønt felt, men av og til krabber den litt mere opp på rødt felt.(Ikke mye) Jeg har en saltvanns-kjølt motor og normalt så har jeg i motor-rens 1 gang i året. Nå er det nok ikke muligt å få tak i ny giver og instrument her nede :-(, men det ville jo være kjekt om det bare er instrumentene som viser feil og ikke nødvendigvis motoren som blir litt varm :-)

      Slett
    2. Jeg ser forresten at det står s/y Madeline, er dette den svarte randesund-skøyta, som var på tur til caribien en gang i 80 årene? Det var nemlig en båt med det navnet, som hadde retunert til randesund-båtbyggeri da jeg støpte skroget til Snorre Viking. Jeg tror det var datteren og svigersønnen til eieren av båtbyggeriet, som tok den turen.

      Slett
    3. Hei Stig Arne.
      Ja det er denne Madeleine. Ligger på Stord nå. Har du mer historie om denne skuta ? Desse to er vel støpt i samme forma. Madeleine er bygg nr. 50 fra 1983. Det står en bukh 36 hk ombord. Har i mange år hatt problemer med "høg temperatur". Det viste seg å være instrumentfeil. Både giver og instrument er nå byttet og temperaturen viser normale forhold. Denne er saltvannskjølt og skal ligge på ca. 55 grader. Kjør vannet i sirkulasjon via et kar og mål temperaturen i karet og sammenlign med instrumentet. Kjekt å lese fra turen din. Jeg vil gjerne vite mer om din Snorre Viking og ønsker en prat engang når det passer. Sjå Finn.no under Colin Archer Randesund 35 for flere opplysninger om Madeleine.
      God tur videre Stig.
      Egil Eide
      99731510

      Slett
    4. Jeg vet desverre ikke noe mer om historien til Madeleine, men det stemmer at de er støpt i samme form. Jeg er nå kommet lengre sydover og i kaldere vann og nå er temperaturen normal igjen =-)
      Her er temperaturen på vannet ca:14 grader, i motsetning til 28-29 grader i Rio, så dette er nok en del av forklaringen på at den nå viser mere normal temperatur igjen.
      Jeg antar at Bukh`n ligger litt på grensen ang.kjøling og at når man kommer i varmere farvann så viser den litt for høy temperatur og at dette retter seg med kaldere kjølevann.
      I Norge så låg den akkurat på grensen mellom grøndt og rødt felt. Men når jeg kom sydover i varmere vann, så krøp den litt oppover på det røde feltet. Jeg må få legge til at dette er en utrolig driftsikker motor og jeg har ikke hatt noen problemer med den i de 23 årene den har vært i bruk. Aldri har den stanset eller fusket, så bank i bordet. Det eneste som har vært skiftet på den er eksosbendet p.g.a rust der hvor kjølevannet blandes med eksosen, men dette er normalt p.g.a blandingen av saltvann og varm eksos
      Det viktigeste med disse diselmotorene er vel ren diesel og at man passer på oljeskiftene.
      På Snorre Viking så er dieseltanken plassert oppunder dekk helt bak i båten.(som en pyramide som står på hodet) Den har en tappekran lett tiljengelig i bunnen, som jeg bruker regelmessig for å sjekke at dieselen er helt ren uten skitt eller vann. Jeg vet ikke om Madeline har samme type tank, men de båtene som ble bygd når jeg var på Randesund, fikk levert denne type tank sammen med Bukh motoren, når du kjøpte "pakkeløsningen".
      Dersom du ikke har oppdaget det, så kan du klikke på "Båten" øverst på siden, så vil du kunne se noen bilder av innredningen av Snorre Viking.
      Jeg må nok innrømme at båten ikke er den beste til å krysse opp imot vinden med, men med et lite puff fra Bukh`n så går den adskillig høyere opp. Jeg har nå prøvd et par ganger å "ligge på været" og med fokken såvidt bakket, da ligger den ca. 30 grader på vind og bølger og beveger seg med ca 1-3 knop og føles veldig sikker og rolig. Nå har Snorre Viking litt større seilføring en andre skøyter jeg har sett, p.g.a. at jeg skulle seile en del i passaten med varierende og lette vinder. Men jeg har merket meg at jeg fort tar et rev eller to når det begynner å blåse en del. Så kansje var det ikke nødvendig med større seilføring?.
      Ellers så var det morsomt å høre fra deg og du kan altids sende meg en mail på (saorsnes@gmail.com) dersom du lurer på noe.
      Hilsen Stig.

      Slett
  9. God påske, Stig. Det høyres ut for at du kaster loss att snart. Retteleg god tur videre nedover kysten. Lykke til videre !

    SvarSlett
  10. Spennende å lese om både navigering, skute og opplevelser. God tur videre.
    Øyvind

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.Det er et spennende havstykke jeg begynner på. =-)

      Slett
  11. Vel overstått påske til dere alle. Jeg skulle ha vært under seil nå, men det er noe kluss med papirene fra toll-etaten. Men jeg håper å komme meg avgårde i løpet av ettermiddagen i dag. Fortsett å send komentarer dersom dere ønsker det, det er veldig koseligt å få "Post" på denne måten =-)

    SvarSlett
  12. Hei Stig Arne!
    Kjekt å høre fra deg via mamma! Forstår at du har det bra, men at været har vært litt ymse og at du nå ligger fortøyd til et større fartøy i nærheten av Puerto Deseado(?) Gleder meg til å lese om turen fra Mar del Plata. Fortsatt god tur til Puerto Williams!

    SvarSlett
  13. Hei, Stig Arne!
    Takker for livstegn og håper stormen går over raskt slik at du kommer deg videre. Vi er glade for at alt er ok med deg!

    SvarSlett