torsdag 21. juli 2011

Fair Isle til Kirkwall

Farvell til Fair Isle for denne gangen.
       Turen over fra Fair Isle til Kirkwall gikk greit. Det tok bare 8-10 timer og det var nok vind til at jeg fikk seilt nesten hele veien. Siden vindroret holdt kursen på hele overfarten, så fikk skipperen tid til å lese en  "Det Beste" bok. Ellers så fikk jeg se to grinda-hvaler, men de var desverre for langt borte til at jeg fikk tatt noen bilder av dem

.
    Det viste seg at Tall Ship Race skulle innom Kirkwall samme dagen som jeg annkom, så det var et yrende liv på kaia. Her låg det flere kjente Norske båter, Statsråd Lehmkull fra Bergen og Svanhild fra Florø var noen av dem. 
  
    Nå har jeg har vært her  i Kirkwall  noen dager og jeg håpte at jeg skulle få kjøpt meg en sammenleggbar sykkel. Men det vist seg at det bare er en liten sykkelbutikk her og de hadde ikke slik sykler på lager .  Jeg får prøve å få tak i en seinere, når jeg kommer meg til en større by. (Det hadde vært kjekt med en slik sykkel, siden jeg da kunne fått beveget meg litt mere rundtomkring).
Ett av "Tall Ship Race" skutene på vei inn til havnen.
   Jeg ligger nå utenpå en seilbåt hvor skipperen var så snill å  lånte meg en cd-plate med c-maps på, så nå har jeg dobbelt opp med kart.(Navionics på plotteren)
  Det viste seg å være en hyggelig kar, som hadde seilt i 30 år og som hadde masse erfaring å dele med meg. Han hadde seilt i Norge før, og den neste turen hans skulle gå til Øster-sjøen.
   




    Det viste seg også å være lurt å legge seg i den innerste "Fisker" havnen. Her ligger man sentralt og lunt til og jeg har ikke måtte betale for å ligge her. Dette er greit, siden det vil tære voldsomt på budsjettet, hvist man skal  måtte betale 150-200 kroner natta.(Spesielt når man er på langtur).
   Jeg traff også skipperen på Framstig, som er ei flin seilskøyte fra Ålesund-omerådet (Se bilde). Han hadde vært på langtur (Jordomseiling) i 80 åra og hadde også mange gode råd å komme med. Vi ble sittende ombord i "Snorre Viking" og snakket sammen hele kvelden, så jeg glemte fulstendigt å tilby ham noe å bite i.(Dersom du leser dette, så håper jeg at du tilgir meg).
    
Ellers så er Kirkwall hoved-byen på Orkn-øyene og består av en blanding av nye å gamle hus. Det mest kjente bygget her er "St Magnus Cathedral", som er et imponerende byggværk.
  
  Utsmykningen og glass-maleriene var bare helt enorme og må ha representert det ypperste av håndtværk på den tiden.
Siden Orkn-øyene tillhører Skottland, så går gutta i kilt når de skal pynte seg.
      Selve sentrum, er sterkt preget av å være tillpasset turister, så den består av mange pubber og suvenir-butikker. Men maten er billig her og jeg fikk også kjøpt meg en dongeri-bukse til bare 50 kr =). 
       Jeg skal nå videre til et lite sted som heter Kinlochbervie, som ligger på norvest siden av Fastlands Skottland. Der blir jeg bare over natta, før jeg fortsetter til Stornovay som er hoved-havna på Hebridene.
    Turen til Kinlochbervie tar ca.24 timer og må planlegges godt i forhold til strømmene som er meget kraftige her. Jeg kommer derfor ikke til å dra herfra før kl: 12.30. Dette for å unngå strømsjøene, som kan bli veldig høye og bratte, der vind møter strøm i smale og grunne sund.  
     Neste reisebrev kommer sansynligvis fra Stornoway.
                                                                                                                              

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar