onsdag 27. juli 2011

Kinlochbervie til Stornoway Stornoway

Flytebryggen i Kinlochbervie

      Vell... selv med nøye planlegging av tidevannet, så fikk Snorre Viking likevell kjørt baugspydet sitt inn i 4-5 krappe bølger (Overfall`s) da vi forlot Orkn-øyene=). Turen ned til Kinlochbervie gikk stort sett greit, men det kunne gjerne ha vært mere vind på slutten.
      Selve stedet var ikke mye å snakke om, dette var stort sett et fiskemottak, med en enkel flytebrygge. Jeg prøvde først å ankre i en bukt, merket med anker i kartet, men den var fylt opp med allslags skrot og krabbeteiner, så det var ikke muligt å droppe ankeret der. Dermed så måtte jeg inn til flytebryggen, som det kostet den nette sum av 200,- kr for å ligge inntil for en natt.
    Selve stedet var i en dårlig forfatning og fiskebåtene passerte bare noen meter unna, både dag og natt. Derfor bestemte jeg meg for å dra videre allerede neste dag.
Det tar bare ca:10 timer over til Stornoway og vindretningen var god så jeg fikk en flott seilas over.


Dette var ikke noen fin havn

      . Stornoway er hoved-byen på Hebridene og var en koselig by. Det første som møtte meg kl 00.30 om natta, var selene i havnen. Jeg kunne så vidt skimte dem i mørket når jeg sneik meg inn og låg meg utenpå en svensk seilbåt.
    Da jeg stakk hode opp av luka neste morgen, såg jeg et flott slott, rett over på den andre siden av havna.

       Deretter så kom det noen norske gutter, som praiet meg og lurte på om jeg hadde hørt siste nytt fra Norge. Jeg måtte innrømme at det hadde jeg ikke og da fortalte de om bomben i regjerings-kvartalet og massakeren på Utøya, dagen før.
    Jeg tenkte umiddelbart på Ståle og Kristine som bor i Oslo og prøvde å ringe dem på mobilen, men det var ingen som svarte. Via omveier fikk jeg likevel bekreftet at de hadde vært hjemme, på det tidspunktet det smalt i regjerings-kvartalet.( Kristine fortalte senere at hun hadde passert omerådet, på vei hjem, bare kort tid før bomben gikk av.) Hva kan man si...
     Vel.. Resten av dagen tok jeg meg en "Wakabout" og såg meg omkring. Jeg var også en tur innom havne-vesenet og spurte om muligheten for å etterfylle disel. De sa at jeg kunne få låne kanner av dem og at den kostet den nette sum av 14,- kr literen. Siden jeg trengte ca 200 liter og jeg syntes prisen var vel høy og det ble mange kanner å bære, så takket jeg pent nei. (Senere så fikk jeg fylt diesel fra en pumpe, hvor fiske-flåten fyller og der kostet det bare 9,- kr literen=).
   Utpå kvelden bestemte jeg meg for å ta en liten rotur på havna, og da fikk jeg se selene som hadde møtt meg på natta, da jeg kom til by`n

    Det viste seg å være 3-4 seler her, som oppholdt seg fast i havna. Dersom man rodde oppstrøms og deretter lot seg drive ned på dem, så kunne man komme veldigt tett innpå.
   Søndag smurte jeg meg nistepakke og tok jeg meg en tur ut på stranden, som låg ca. en times gange fra sentrum.(Jeg fikk ikke tak i sykkel her heller =( ).
   Det var en nydelig strand, med store omeråder som ble tørrlagt når det var fjære sjø. Jeg ble her ute, helt til kvelden kom og såg på fugle og dyrelivet i fjæra. Jeg tuslet ikke hjem, før sola var på vei ned, etter nok en fantastisk dag .  
Deler av stranden bestd bare av små skjell
Neste havn, etter denne, blir vel et lite sted som heter Tobermory og som ligger en 24 timers tur syd-øst for Stornoway, ha en god dag der hjemme..


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar