søndag 31. juli 2011

Tobermory-Port Ellen

Jeg sitter nå på en cyberkafe for ungdommer i Port Ellen og skriver dette brevet. Da jeg drog fra Tobermory, så kunne jeg seile de første 3 timene, før jeg kom til et smalt sund som heter"Sound of mull". Som planlagt, møtte jeg der en del motstrøm, som jeg jo før eller siden ville gjøre.
      Deretter så forsvandt vinden fulstendig igjen, (Sukk) så nå måtte Buck`n startes igjen. Men nå fikk jeg etter hvert strømmen med meg sørover, noe jeg virkelig fikk merke når jeg kom til neste smale sund ved Lock Fyne. Der merket jeg at strømmen kom opp i 4-5 knop og jeg raste igjennom med ca.8 knop.
Minste dybde gjennom sundet var på ca  5 meter, så her gjaldt det virkelig å holde tunga rett i munnen.

Slottet ved Lock Fyne

Når det er mye vann som skal igjennom så smale og grunne sund, så sier det seg selv at strømmen må bli sterk. Rett etter sundet,så såg jeg dette slottet liggende på et nes, (Det er nesten ett slott, på hver eneste øy, kan det virke som )

Etter å ha kommet velberget gjennom det siste sundet, så skjedde det ikke så mye.  Jeg passerte noen sjøfugl og en gammel gaffelrigget skøyte og det var det.

Da jeg kom hit til havna, så prøvde jeg å ankre opp et par ganger, men det viste seg å bare være løs sandbunn her og dette gir ikke noe godt feste for ankeret. Jeg gikk derfor inn i selve havnen og det var jeg glad for. Det viste seg å blåse kraftigt opp fra sør-vest og jeg ville garantert ha begynt å dregge hvist jeg hadde valgt å bli liggendes for anker. Jeg har gjort det til en vane at ankeret må holde, når jeg bakker det inn med ca 2000 o/min på motoren. Hvist ankeret da ikke holder, så prøver jeg andre alternativer.
     Port Ellen, er en koselig liten landsby og jeg tok meg en lang spasertur i går kveld før jeg gikk til ro. Dette er den siste havna før Irland og det tar bare ca 10 timer over sundet før jeg er der.
Denne karen måtte gi tapt for natuekreftene =)
  Men nå får jeg gi meg for denne gangen, neste havn blir vel muligens Belfast. Etter værmeldingen skal vinden snu, så da får jeg bare tilpasse avgangen så strømmen er med meg når jeg drar.

1. Tusen takk for et herlig nytt reisebrev! Alltid like artig å følge med. Nye steder å oppdage, og heldige deg som virkelig får oppleve det! Misunte deg nesten hvalsafarien din! Tenk å få se dem "alive", det er vel det som er det fine med turen din blant annet da:) Gleder meg til flere brev! Savner mine naboer hjemme:)

2. Hei

Fint å se at det går bra med deg, ser ut til at du koser deg på turen. Mamma har nå fått trådløst nett, så da kan vi og barnebarna bruke det når vi er her og hun kan da lese sidene dine. Det blir sikkert koseligt for henne. Kanskje kan dere snakkes på Skype også. Det kan avtales med Morten. Hilde øsnker deg alt godt. Vi snks.