søndag 28. september 2014

Mauritius til Reunion (Port de la Pointe des Galets)

Tirsdag 30. september, 2014

Stig Arne forlot Port Louis og Mauritius rundt klokka 04.00 UTC. Neste stopp er Port de la Pointe des Galets på øya Reunion.


Onsdag 1. oktober, 2014

Stig Arne ankom Port de la Pointe des Galets i dag, men drar videre så snart han kan, da det koster kr. 200 per døgn å ligge ved moloen.

Fredag 03.10-14 Reunion (Le Port)




     Her er en liten oppdatering på seilasen ned hit. Jeg kjedet meg som før nevnt i Grande Bay og bestemte meg derfor for å seile videre til Reunion for å vente på en god værmelding videre til Sør- Afrika.  Da jeg forlot Mautitius så fikk jeg følge med to andre båter som også hadde bestemt seg for å seile til den nord-vestlige havnen ”Le Port” . Jeg hadde valgt denne havnen siden det så ut som man kunne ligge langsetter moloen på utsiden av selve marinaen og jeg håpte dermed på at jeg kunne ligge gratis der til jeg kunne seile videre. Seilasen ned hit kunne ikke vært bedre og vinden holdt seg helt til jeg svingte inn i havnen. Det tok ca ett døgn på de 130 Nm og det var ingen squall (kraftige vindbyger) så jeg seilte halve distansen med klyveren oppe, men da natten kom valgte jeg å berge den for sikkerhets skyld. Da jeg seilte inn i havnen så viste det seg at den var veldig godt beskyttet fra havet utenfor og dette er vel årsaken til at seilerne søker denne havnen dersom en tyfon melder sin ankomst. Vel inne i havna ser jeg til min glede at det er en ledig plass langs moloen (som viser seg å ligne mer på en slipp for seilbåter) og fortøyer båten der. Da jeg var ferdig med fortøyningene så kommer det en bil og det viser seg å være havnekapteinen som ønsker meg velkommen. Han ber meg ta med papirene og bli med ham i bilen og dermed kjører han meg til havnekontoret. Det tar bare tyve minutter og så er papirarbeidet gjort og jeg driste meg til å spørre om det koster noe å ligge på moloen siden det er på utsiden av selve marinaen. Da kunne han fortelle at det koster det samme uansett hvor jeg ligger og at kai-avgiften er den nette sum av 200 Nkr pr døgn, men de to første døgnene er gratis.  Jeg trodde først han spøkte med meg  for der jeg ligger må jeg klatre opp på kaien som er en liten meter høyere enn rekkestøtten. Det er riktignok strøm og vann der men ingen toaletter eller internett osv. Dersom jeg ønsker å benytte meg av dette så må jeg ta meg en spasertur på ca 25 minutter fra der jeg ligger og rundt hele havnen for å komme meg til havnekontoret. Jeg nevner for ham at minibank-kortet mitt ikke virker og lurer på om han vet hvor jeg kan få vekslet US- dollar til EURO som er den valutaen som benyttes her. Han sier da at dette er vanskelig siden ingen av bankene på øya gjør dette, men det er mulig jeg kan få gjort dette ute på flyplassen som det tar 1,5 timer å kjøre til med buss.  Mannen er hyggelig han og beklager at det er slik, deretter kjører han meg tilbake til båten og sier at han har ringt til immigrasjon og toll-kontoret og at de snart vil komme på besøk. Da de kommer så finner de raskt ut at de ikke ønsker å hoppe ned i båten siden det er for høyt og dermed tar vi papirarbeidet på kaien. Dette er gjort på noen få minutter siden de regner Norge som en del av EU og jeg trenger ikke engang å få stempel i passet. Jeg spør om ikke dette kan gi meg problemer i Sør Afrika, men de sier jeg vil få et papir ved avreise som bekrefter at jeg kommer lovligt fra Reunion og dermed hopper de alle inn i bilen og forsvinner.
    Jeg ser nå at jeg kanskje skulle ha valgt å bli i Grande Bay selv om jeg kjedet meg der, for der lå jeg gratis for anker. Jeg vet ikke når det kommer en god værmelding og med 200 Nkr pr døgn så forsvinner pengene raskt ut av kontoen. Jeg var innom de tre bankene i sentrum, men ingen av dem ville gi meg penger selv om jeg tok med meg passet som bevis på hvem jeg var. Representanten i banken min hadde sagt at dersom jeg tok med meg VISA kortet og passet mitt så ville jeg kunne få ut kontanter i den banken jeg besøkte, men dette stemmer ikke. Nå var jeg så heldig å treffe på Dick og
Det er godt å ha gode seiler-venner som kan veksle dollar
til Euro.
Anita på båten ”Kind of Blue” og de kunne veksle dollarene mine i Euro og dermed var problemet løst hedigvis. Nå får jeg bare håpe på at godværet kommer og at jeg kan seile videre, i mellomtiden skal jeg ta buss innover på øya og opp i fjellene for å se på den ville naturen som øya er kjent for.
Til slutt må jeg få gratulere min mor med 85 års dagen i går, jeg håper du fikk en fin dag sammen med familien.

Ha en god dag.

Lørdag 04.10-14
  
Le Port
   I går hadde jeg en fin tur opp til ”Kap Noir” som ligger et stykke opp i fjellene her. Jeg tok først buss nr 8a (20 N.kr) og syklet deretter i 15 minutter til en parkeringsplass hvor stien opp til toppen begynner. Det var så vidt plass til sykkelen inne i bussen siden denne er av den mindre typen. Grunnen til dette forstod jeg da vi begynte å kjøre oppover fjellsiden rett ovenfor ”Le Port”. Her slynget veien seg i skarpe svinger hele veien oppover og det ville ikke vært mulig for en større buss å klare de skarpe svingene.
Langt inne i fjellheimen ligger det noen få hus, du kan se veien som fører dit
midt på fjellsiden til høyre.
    Stien videre fra den lille parkeringsplassen deler seg etter  en liten stund og man kan velge å gå den til venstre eller fortsette videre oppover. Stien går i en stor ring så det spiller egentlig ingen rolle, men stien til høyre er mindre bratt enn om du fortsetter videre oppover. Jeg valgte å gå den bratteste oppstigningen og etter 20-30 minutter var jeg oppe på toppen. Her fulgte stien en smal fjell-kam og utsikten til venstre ned til ”Le Port” var fin, men mye finere var utsikten innover i fjellheimen på min
Denne lille fuglen var utrolig tam. Den heter på fransk
"Tui Tui"

høyre side. Jeg må innrømme at selv en kar fra vestlandet ble imponert over de spisse fjelltaggene som ligger inne i det som en gang var en stor vulkan. Jeg fortsatte langs eggen til stien begynte å gå nedover  til høyre for deretter å snu og følge langs fjellsiden tilbake til utgangspunktet. Akkurat der hvor stien snur sto det en påle som informerte om at jeg nå var på 1235 meter og at det gikk en sti videre til ”Gite de la Roche Ecrite”, men dit var det en tur på tre timer og siden det allerede var midt på dagen så kunne jeg ikke fortsette den veien. Jeg fortsatte
1235 meter over havet.
derfor på stien som ville føre meg tilbake til parkeringsplassen. Da jeg var kommet et stykke ned i lia så traff jeg på en fugl som virket helt tam og dermed fikk jeg tatt noen fine bilder av den før den fløy sin vei. Deretter kom jeg fram til selve utkutkikkspunktet "Cap Noir” som er en liten plattform med en liten ”hytte” hvor jeg satte meg ned og spiste. Her var det en flott utsikt innover i fjellene og jeg kunne se at det slynget seg en ”vei” langs fjellsiden på den andre siden av dalføret som gikk innover til noen som så ut som fjell-gårder langt der inne. I bunnen av dalen slynget det seg en elv nedover mot kysten der den renner ut i havet rett ved siden av havnen der jeg ligger med båten. Deretter fortsatte jeg tilbake til parkeringsplassen og fikk en rask og spennende sykkel tur nedover den bratte veien til havna igjen. Hele spaser turen tok vel ikke mer en litt over en time, det var delvis bratt med noen små stiger av jern i de bratteste partiene, men selve stien var av god kvalitet og mye brukt virket det som. Jeg traff på 3-4 turgåere så jeg fikk ikke følelsen av at det var alt for mange der på denne årstiden, men nå begynner snart turist sesongen og da blir det vel kanskje mer folksomt der.
Elva som fører innover i fjellene.
     Den norske båten ”Aurora” dukket overraskende opp i havna i dag tidlig og dette overrasket meg litt siden de hadde planlagt å gå nord for Madegaskar. Det viste seg at en av dem hadde fått kraftig  diare og dermed valgte å avbryte seilasen nordover og seile hit ned isteden for. Jeg har forresten sett litt på værmeldingene og kanskje fortsetter jeg videre på mandag dersom værmeldingene ikke forandrer seg for mye.(Etter å ha skrevet dette så ser jeg at det utvikler seg et lite lavtrykk sør for Sør Afrika, men kanskje utvikler det seg ikke for mye, jeg får se hva gribb-filene viser i morgen.)
   Dette var alt for denne gang.










Mandag 6. oktober, 2014


(Lagt inn av Bernt Olaf)

Stig Arne forlot i dag morges øya Reunion for å seile sør for Madagaskar til Sør-Afrika og Richard's Bay.
Dette er et spennende havstykke å krysse for Stig Arne og vi ønsker han alt vel.

Svart linje viser en mulig rute til Richard's Bay

06-Oct-2014 06:31:22 UTC 

1 kommentar:

  1. Alltid kjekt å lesa rapportene dine, spennende å følgja med deg. God tur til Sørafrika :-)

    SvarSlett