tirsdag 6. september 2011

La Coruna-Camarinas-Muros


 
Muros
    Nå (6.09-11) har jeg nettop kommet til Muros og jeg lurer på om jeg skal bli her et par dager, jeg får se hvordan været blir.
     Jeg traff en Norsk båt "Quite Please" i La Coruna som skulle inn til Camarinas i går kveld og da slo jeg følge med dem dit.
     Da jeg drog fra La Coruna så skulle vinden dreie fra s-sv og over til  nord, ifølge gribb-filene jeg lastet ned. Dette skjedde ikke og det ble en litt humpete tur med svak vind rett i nesa. Dette liker ikke vindroret og det ble til at jeg måtte styre hele veien (ca:10 t) for hånd. Camarinas er en veldig god havn, men innløpet til selvs bukta var rett mot vest og jeg ønsket ikke bli liggende der mer enn en natt.

Finisterre er Spanias Stadt
     Jeg var usikker på om det skulle begynne å blåse opp fra vest-nordvest og siden jeg bare har 36 hk, så ville jeg muligens få problemer med å komme meg ut av buka igjen. Men selve havna var godt beskyttet fra alle retninger.
   


       Det viste seg at det ikke var noen fare for at det skulle blåse for mye i dag (7.09-11). I dag har det stort sett vært blikk stille, med unntak av et svakt vindpust fra sør. Turen fra Camarinas til Muros tok ca: 7 timer og det har vært et strålende vær. På vei fra Camarinas til Muros så fikk jeg følge med en båt som jeg tror heter "Casy" . Den seilte litt fortere enn meg, men jeg såg den igjen da jeg ankret opp  her. 
    Nå ligger jeg som sagt i Muros, havnen virker god og ankeret er godt bakket inn, men det står i almanakken at ankerbunnen kan være noe dårlig. Det står også at den kan være utsatt for n-østlig vind så jeg får passe på. Det er en marina på den andre siden av fjorden også, så jeg har en "Nødhavn" dersom det skulle begynne å blåse kraftig.
   Da jeg svingte inn i fjorden her, så sneiet et overvåknings-fly mastene mine. Dette opplevde jeg også i Biscaya og jeg fulgte derfor ekstra godt med på VHF`n, men jeg ble ikke kalt opp denne gangen heller. Kansje dette skyldes at de kan se AIS signalene mine og at det derfor ikke er nødvendig å kalle meg opp?


På tide å steike flesket =)
  På turen inn fjorden så såg jeg en flott badestrand, så jeg bestemte meg for å ta en sykkeltur ut dit. Nå er ikke U.T noen utpreget strand-løve, men det er på tide å venne kroppen (huden) til den sterke sola. Jeg vasset derfor langs stranda i en liten halvtime og lot flesket bli passe steikt. Deretter så syklet jeg meg en tur og såg meg om. Det er ingen tvil om at jeg er kommet sydover når jeg ser på frukt-trærene. Her vokser det appelsiner og sitroner og jeg ser også en og annen busk med druer.
Sandstranda var nesten like kvit som skipperens legger
Selv om det skyet over etter hvert, så var det nesten like varmt.
Da jeg kom tilbake til båten, så lagde jeg meg litt middags-mat, for deretter å ta meg en liten spaser-tur rundtom i selve landsbyen.
         Muros må vel være en typisk liten Spansk fiske-landsby.
     Nå er det mange muslings-farmer her, så det er vel det som har overtatt som hoved-næring i tillegg til fiske og turismen.
     "Byen" klatrer oppover fra havna og opp en liten ås, og består av trange og bratte smau
     Når jeg er kommet halveis opp, så ser jeg en kirke som ser forfallen ut, med grønne vekster både her og der. Men når jeg går inn, så viser det seg å være en vakker kirke.

Sliten utenpå


<><><><><><><><><><>
<>
<><><><><><><><><><>
Flott innvendig.
   


Disse byggene brukes til å oppbevare frukt og grønnsaker i.
       Etter å ha tatt noen bilder inne i kirken, så fortsetter jeg turen oppover og ser at det ligger noen merkelige stein-hytter inne blandt husene.
      Jeg lurer på om det er gamle gravplasser, men jeg er ikke sikker. Da det kommer en gammel mann forbi, så spørr jeg om hva disse byggverkene er, men han snakker ikke engelsk og smiler bare og sier Morrios eller noe lignende.
  (Da jeg sjekker med ordboken så fant jeg ikke dette ordet, så dersom noen av dere som leser dette, vet hva det er, så skriv en beskjed.)

    Obs. mysteriet er oppklart. Det var nok ikke gravplasser nei, der tok jeg skammelig feil igjen gitt. Det viste seg å være stabbur til å oppbevare frukt og grønnsaker i. He heee. 


Ett av Muros trange smau.
     Når jeg når toppen på åsen, så snur jeg og tusler nedover igjen gjennom de mange trange smugene. Jeg finner jolla der jeg fortøyde den og ror ut til båten igjen. Jeg hilser på fiskerene som hilser tilbake når jeg ror forbi dem. Når jeg nå sitter å redigerer dette innlegget, så hører jeg noen kraftige smell. Det viser seg at noen sender opp raketter, rett innenfor der jeg ligger oppankret.
     Ja ja, nå kommer mørket sigende og det er vel på tide å hoppe i loppekøya igjen.

     I dag Fredag, så satt jeg og surfet litt på nettet da det banket i skutesiden. Det viste seg å være to mannfolk fra den spanske "Costoms". Først så ble jeg litt usikker, men det viste seg å bli en hyggelig opplevelse.
    Jeg lurte først på om de skulle ransake båten og det ville i så fall ta lang tid, med alt som jeg har fylt opp skuta med av reservedeler o.s.v. Det skulle vise seg at de bare skulle sjekke at alt var i orden med papirene til båten og passet mitt. Jeg fant fram mappen med alle dokumentene og det hele var raskt overstått.   De to tollerene var både effektive og høflige og snart drog de videre til neste båt som låg oppankret. Dersom alle "costoms" oppfører seg slik, så vil det ikke bli noe problem. Jeg har foresten lest at det er en del narkotika-smugling her i de spanske fjordene, men jeg ser vel ganske uskyldig ut, så de fant ut at jeg umulig kunne være en av dem.=)
  





Når jeg fortsetter til neste havn (Bayona), får det bli vinden som bestemmer. Værmeldingene forandrer seg med jevne mellomrom, men nå ser det ut til at det skal begynne å blåse fra nord på mandag etter at et lavtrykk har passert. Jeg får bare laste ned gribb-filer og følge med. De to siste lavtrykkene har gått litt lengre syd enn hva de først meldte og dermed har vindretningen også forandret seg.      Vel.. det var alt for denne gangen.




Snorre Viking for anker i Muros


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar