Cascais |
Da jeg etter 6 dager i Baiona skulle hente den nye kartbrikken over Afria /Cap Verde, som jeg hadde bestilt, viste det seg at de hadde bestilt feil kart-brikke. (Ikke SD brikken jeg skulle ha.) Jeg ble da så skuffet/irritert at jeg valgte å fylle opp dieseltanken og seile videre. Jeg forstår ikke hvordan de kunne bestille feil brikke, da jeg hadde med meg en av de andre kartbrikkene i orginalforpakningen, slik at det ikke skulle være noen tvil om hvilken brikke jeg skulle ha men men..... De sa at det ville ta nye 5-6 dager til de kunne skaffe den korrekte brikken, men jeg ønsket ikke å vente her i 6 dager til.
Jeg bestemte meg for å seile videre til Cascais, som er ca:2 døgns seilas nedover Portugal-kysten. Jeg hadde en fin seilas det første døgnet, med besøk av flere delfin-flokker. Det er alltid like fasinerende å se på disse flotte dyrene når de svømmer langs båtsiden. Noen ganger leker de med gummi-båten og dunker lett borti den, eller de svømmer rett forran baugen på Snorre Viking. De er utrolig hurtige og har ingen problemer med å holde følge med meg når jeg seiler (ca: 5knop).
Av og til fikk jeg meg en dusj, når de svømte tett inntil skutesiden og blåste ut gjennom pustehullet. |
Lek med jolla |
Det er ikke hyggeligt å høre disse dunke langs skutesiden på nattestid. |
Noe helt annen, som vi som seiler ikke er så begeistret for, er alle garnene og teinene som står langs kysten. Enkelte ganger er det bare en plast-dunk som er festet i et tau, eller det er en boye med flagg.
Uansett så er det umulig å oppdage dem på nattes-tid. Jeg er derfor glad jeg har en lang-kjølt båt, hvor det nesten ikke er mulig for garn og tau til å hekte seg fast.
Siden roret til Snorre Viking er hengslet med bare en centimeters klaring til akter-stevnen så er det små sjanser for at noe skal rekke å hekte seg fast der. Det eneste jeg er redd for er at noe skal hekte seg fast i vindroret, som stikker ned i sjøen, ca: 20cm bak roret. En mulighet for å unngå dette, er å seile godt ut fra kysten om natten og heller seile nærmere på dagtid, dersom man ønsker å se hvordan kysten ser ut.
Etter å ha seilt i ca.1 døgn, så begynte vinden å dabbe av og de siste 8 timene så gikk jeg for motor og måtte håndstyre en del. Jeg har oppdaget at jeg absolutt skulle hatt en spri-bom til fokken og jeg må også få festet et ekstra tau, i tillegg til pigghaleren på stor-piggen. Dette for å kunne låse denne slik at den ikke blir stående å slå i lite vind og for å unngå at gaffelen gnager mot vantene.(Det siste er en enkel sak å ordne)
Nå ligger jeg altså for anker i Cascais, som er min første havn i Portugal. Da jeg skulle sjekke inn her, så fikk jeg beskjed på marinakontoret om at det ikke var nødvendig så lenge jeg låg for anker og ikke inne i marinaen. Jeg må sjekke dette nøyere, da jeg mener å ha lest at det iallefal er viktig å sjekke ut, før man eventuelt forlater Portugal (EU) og drart til Marokko. (Jeg ser forresten at det ligger 4-5 norske båter for anker her =-).
Etter en tur på land, så ser det ut til at Cascais er et fint sted. Det eneste er at ankerplassen er helt åpen mot sør-sørvest, men siden hovedretningen på vinden her er fra nord, så ser det ut til å gå greit. Jeg har sjekket værmeldingene og de sier at det stort sett skal blåse fra nord den neste uken og at den vinden som kommer fra sør, er så svak at det ikke skulle være grunn til bekymring.
Jeg har også funnet en butikk som muligens kan skaffe meg den kartbrikken jeg mangler, så jeg får vente og se. Eieren sa at jeg kunne stikke innom på mandag 26/09-11 for å få beskjed om når jeg kunne hente den, men det ble muligens på neste fredag.
I dag (Lørdag) så tok jeg meg en spasertur til Boka do Inferno. (For de av dere som kan snakke Portugisisk like godt son U.T,=-) så betyr det noe slikt som "Helvetes gapet"). Dette var en hule hvor vannet tidligere har gravd seg inn og deretter har deler av det indre taket rast sammen. Nå står det igjen en "Bro" hvor havedønningene passerer under før de fortsetter inn i kløfta. (Noe lignende det jeg såg på Fair Isle, bare i mye mindre målestokk.)
På en klippe ved siden av Boka do Inferno så stod det en del fisker, det er ikke store fiskene de får, men fisk er fisk. |
Havne-kontoret. |
Jeg tok meg også en tur til havnekontoret for å høre om hvordan det var med innsjekkingen. Der møtte jeg en ung mann som sa han ikke kunne Engelsk, men han mente også at det ikke var nødvendig å sjekke inn i Portugal p.g.a. shengen og EU. Bygget som huset havnekontoret var et imponerende og vakkert hus og jeg må innrømme at det var litt penere en det man har hjemme i Bergen.
Dersom jeg bestemmer meg for å vente på den nye kartbrikken, så kommer jeg sansynligvis til å ta toget inn til Lisboa en dag med god værmelding (Lite vind). Toget tar bare ca: 20 min. inn til by`n er jeg blitt fortalt, så det ville vel være dumt å ikke benytte anledningen når jeg først er her. Jeg får se om jeg ikke kommer tilbake med mere bilder seinere fra Lisboa, men her er iallefall noen flere bilder fra Cascais.
Veggdekor |
Veggdekor |
Ute-servering i Cascais |
En av de mange strendene her i Cascais. |
LISBOA.
Portalen inn til "Sentrum" |
Ja nå har jeg tatt toget inn til Lisboa og sett meg om. Lisboa har mange flotte bygninger, samtidig som det finnes ikke fullt så pragende, men mere eksotiske bydeler. Toget tar ca: 25 min fra Cascais og endestasjonen er nesten midt i sentrum av byen.
Noe av det første som møter meg når jeg har gått et par kvartaler, er en stor åpen plass og midt på denne plassen er det en statue av en rytter i bronse som står på en flott sokkel. Hele plassen utenom ned mot vannkanten er omringet av store og flotte byggverk. På den ene siden av plassen er det en flott portal som leder innover mot selve sentrum av byen.
Selve Lisboa by, ligger på to høyder med "sentrum" liggende midt mellom disse høydene, Han som solgte meg kartbrikken i Cascais , fortalte meg at det hadde vært et stort jordskjelv her på 1500 tallet og at den delen av byen som låg mellom de to høydene var blitt fulstendig vasket bort av en gigantisk flodbølge. Dersom jeg ville se de virkelig gamle bydelene sa han, så måtte jeg gå opp på en av de to høydene som ikke var blitt rammet av flodbølgen. Han sa også at det var der man kunne få høre "Fado-sang" på en av de mange små spisestedene som holder til i de trange smauene der.
Jeg tusler rundt i by,n og ser at det er stor forskjell på fattig og på rik. Det er flere tiggere og uteliggere her, en i de tidligere byene jeg har vært i. Så snart man beveger seg opp fra selve sentrum og inn i de smale gatene, så ser man at standaren på husene faller drastisk.
Her finner man også lokale bruktmarkeder hvor alt mellom himmel og jord blir solgt, med politiet som nøye overvåker det hele. Her selges det alt fra gamle fotoapparater,malerier og plast dukker (som mangler både hoder og bein) , til noe som ser ut som rent søppel.
Trikk nr 28 kjører gjennom en av de gamle bydelene, hvor du kan se trange smau og oppleve mye eksotisk |
Men... Lisboa er en spennende by å utforske og det er mye artig å se her.( for en som nesten ikke har vært utenfor Norges grenser).
Denne karen tjente godt på å opptre som gate-artist, men så var han dyktig også. |
Bratte trikke-skinner |
.Jeg prøvde å få høre litt Fado-musikk mens jeg var i her, men etter å ha ventet i 2-3t på en resturant, (som annonserte med fado-sang etter kl: 20.00), gav jeg opp. :-) og tok toget hjem til båten.
Her i Cascais ligger det fremdeles mange båter som skal sørover, men nå er det bare en Norsk båt her i tillegg til meg. Derimot så ligger det en del Svenske båter her, som venter på god bør til Madeira/Kanariøyene.
En av de svenske båtene, med noen ungdommer i, har hatt problemer med komfyren sin. Tilfeldigvis så har jeg akkurat samme komfyr og siden jeg har to spesialnøkler til å løsne dyser m.m. så overtar de den ene slik at de kan få reparert "spitsen" sin. En annen svensk båt med ungt manskap, som ligger på svai rett bak meg, har vært uheldig å fått viklet anker-kjettingen sin fast i et gammelt anker og noe annet skrot på bunnen og sliter fremdeles med å komme seg løs.(anker og anker-kjetting er dyrt). Etter som de forteller, så er det flere her som har hatt problemer med at ankeret setter seg fast, så jeg får håpe at det går bra med meg.
Etter å ha sjekket vantene på stor-masta, så meker jeg at de er blitt litt slakke. Jeg tar meg derfor en tur opp i masta og ser at beslagene som vaierene er festet til, har seget 3-4 cm nedover på masta. Jeg prøver derfor å skru noen bolter inn under beslagene mens jeg ligger for anker, men det er for mye bølger fra forbipasserende fiskebåter, til at det lar seg gjøre. Jeg bestemmer meg derfor å legge meg inn i marinaen for å slippe alle bølgene.
Når jeg slipper bølgene, så kan jeg bruke begge hendene og får raskt skrudd inn fire grove bolter rett under beslagene, så nå regner jeg med at de ikke skal kunne sige lengre nedover masta. Jeg benytter meg samtidig av muligheten til å få vasket tøy i ferskvann og å få tatt meg en god dusj. Jeg får også fylt opp vann og diesel-tankene mens jeg ligger inne i marinaen (6 timer) Ellers så har båten fungert fint og det har ikke oppstått noen problemer så langt.(Bank i bordet).
Når jeg nå har fått tak i kartbrikken over Afrika og jeg synes at det er på tide å seile videre, så venter jeg nå på god bør nedover til Portimao. De siste dagene har vinden vært ustabil og svak og den har rotert hele klokka rundt, men det ser ut til at den skal stabilisere seg litt i morgen mandag (03.10-11)og på tirsdag, så da kan det hende at jeg seiler videre til Portimao. Det er ikke så lange strekket (ca: 24 t) så da er jeg der muligens i løpet av tirsdag-ettermiddag dersom værmeldingene stemmer. Jeg prøver å spare litt på drivstoffet, men det er ikke så enkelt med den svake vinden jeg har hatt til nå.:-(.
Jeg merker også at spenningen stiger i kroppen etter hvert som Afrika og Marokko nærmer seg. Man hører og leser om både mye kriminalitet og tungvint innsjekking + smøring "Gifts" til både politi og andre. Men... så er det andre som skriver at dette ikke er noe stort problem lengre, så det blir spennende å se.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar