fredag 11. november 2011

Agadir-Arrecife Lansarote.

     Torsdag 11.11-2011

 Ja nå er jeg kommet til Arrecife  på Lanzarote (som er den østligeste av kanari-øyene) og har hatt en flott seiltur på ca to døgn. De
Blekkspruten som hoppet minst 1,4 meter opp i båten.
første 35 timene blåste det en fin seilvind på ca 8 m/sec, som er en passe vind når den kommer inn på skrått forfra. Da seiler Snorre Viking med ca 5-7 knop og bølgene har ikke vokst seg for store og man bare nyter seilasen. Jeg lurte på å ta inn klyveren for natta, da jeg har hørt om et værfenomen som kalles squalls. Dette er er et lokalt lavtrykk med mye vind, som varer i 10-20 min før de har passert. Dersom man treffer på et av disse "squalls`ne" så gjelder det å få seilene i dekk så fort som mulig. (noe som ikke er så lett for en enkelt mann å klare, med den riggen Snorre Viking har).De siste 10 timene så stilnet det av og de siste 2 timene måtte jeg håndstyre, men det var bare koselig å mortre langs øst-kysten av øya.       
     Etter den første natten på overfarten så fant jeg en liten blekksprut oppe i cokpit-kassen, noe som er meget imponerende når man tenker på at fribordet på båten er ca 1m høyt og at den også måtte over cokpit-karmen som er 40 cm høy. Jeg hadde lest om dette fenomenet fra andre langtur-seilere og syntes det var morro å få oppleve det selv (noe blekkspruten nok ikke er enig i =-)
     Jeg har også fått sovet litt lengre økter på denne overfartenp.g.a. liten trafikk, Den første natta sov jeg 2 timer i strekk og det var bare deiligt . 
    Nå sitter jeg på en restaurang og spiser fiskesuppe og skriver dette. Jeg får ikke inn gratis trådløst nettverk der båten ligger. Selv om det er mange såkalte free nettverk å koble seg på, så er det alltid et nettverk man må betale for.
     Ellers så har jeg ikke rukket å se meg så mye om, men jeg har oppdaget et LID`L supermarked, 8 min gange fra der jeg kommer i land med jolla. Jeg har også funnet to skipshandel butikker med mye båtutstyr, så jeg blir vel her noen dager og handler inn en del ting til båten, før jeg fortsetter til Grand Canaria. Nå er det der ARC seilasen går fra og ryktene vil ha det til at det er fylt opp med båter i havnene der nede, derfor vil jeg prøve å skaffe meg det meste her av fiske-utstyr o.s.v. før jeg seiler videre. Da gjør det ikke så mye dersom jeg bare får ligge en kort stund på Grand Canaria, før jeg seiler ned til Cap Verde, som ligger ca 7 dagers seilas unna, dersom jeg er heldig med været.
    Bukta jeg ligger i er ikke så vakker og heller ikke så stor, men den gir ly fra alle kanter bortsett fra sør. Crusie-båtene ligger på rekke og rad bare 100 meter fra ankerplassen og gir dermed også ly for vinden, så det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Her ligger det 5-6 båter, og noen tenker på å ligge her til ARC seilasen har forlatt Canariøyene den 20.11-2011 for deretter å besøke de forskjellige havnene her nede når det er blitt bedre plass i havnene.
      Nå får jeg ta min vanlige "walk about" og gjøre meg kjent her, og få tatt noen bilder av stedet. Nettet er veldigt tregt her, så det blir ikke så mange bilder jeg kommer til å laste opp herfra.






 
Mandag 14.11.2011


Vulkanan jeg var oppe på

 


I går så tok jeg meg en tur opp på toppen av en av vulkanene her nede. Da jeg begynte å sykle så tok jeg feil av veien, men etter en lang og varm sykkeltur oppover , så kom jeg fram til foten av selve kraterveggen. Da jeg begynte å gå oppover, så viste det seg at det var en blanding av runde vulkansteiner og løs grus, så det kunne innimellom være vanskelig å ta seg fram. Da jeg kommer høyere opp mot toppen, så merker jeg at det blåser mer og at det blir kjøligere.
Selve krater-siden var ikke så veldig høy, så etter en og en halv time var jeg oppe på den høyeste siden av krater-kanten. Her oppe ser jeg store delere av sør og østkysten, og også store deler av innlandet. Når jeg står her, så ser jeg at det er mange mindre krater-topper spredd utover hele øya.
Her finnes lite med vegetasjon her oppe, men det finnes en og annen plante som klarer å klorer seg fast, selv om det blåser en del. Selve kraterbunnen er fylt opp med lavasteiner og grus og det er tydelig at det er lenge siden det var noe vulkansk aktivitet her. Det er fra denne vulkanen at lavastrømmene har funnet veien ned til der jeg har båten liggende. Det må ha vært litt av et syn når glødende lava rant nedover vulkansiden og helt ned til havet.

Noen planter har klart å overleve her oppe.

Akkurat nå så er det en del varme og røyk som stiger opp fra havet sør for øya Hierro, så det er fremdeles vulkansk aktivitet her nede. Muligens så er det en ny øy som er i ferd med å skapes rett framfor øynene på meg ?.

Lavastrømmen har funnet veien helt ned til ankerplassen.

      I dag skal jeg i båt-butikken og se på fiske-utstyr og en del sjaktler som jeg kan få behov for.
    Jeg lurer på om jeg skal prøve å få tak i det jeg trenger her, slik at jeg bare gjør en kort stopp på Grand Kanari, før jeg fortsetter seilasen.
       Ellers så har jeg oljet og lakket masten der jeg fikset den i Agadir, så nå er det også gjort. Det ligger 4-5 båter her, og de har bestemt seg for å bli liggende her til etter ARC-seilasen har forlatt øyene p.g.a vanskeligheter med å få plass i havnene på Grand Kanari. 
     Jeg får se hva jeg bestemmer meg for, men det er fristende å bli liggende her til 20.11-11, selv om jeg kunne ønske å få snakke litt med de som nå skal krysse Atlanteren ang. proviant o.s.v.,
    Men det kom akkurat en seiler fra Grand Canari i dag tidlig og ankret opp ved siden av meg og han fortalte at alle havner og ankerplassene var fulle der nede.

Fredag 18.11.2011



Vasking av tøy i balja.

      Nå lurer nok en del av dere på hva en langturseiler gjør på om dagene og om man ikke blir lei av  å være på "Ferie" hele tiden.
     Vel.. I dag så har jeg vasket klær (i saltvan) og deretter skylt dem i ferskvan og hengt dem til tørk i riggen. Så måtte jeg reparere flagget som var gått opp i sømmene både her og der.

Reperasjon av flagget

     Så rodde jeg i land og syklet ca 2 mil for å sikre meg de siste 8 tyske hermetikk-boksene i en skandinavisk butikk, for så lete opp en butikk som selger Kap Verde sitt gjesteflagg. Deretter så satt jeg på en kafe og surfet på nettet, for å hente inn så mye kunskap som muligt om hvilken havner som er gode og hvem som er mindre gode på Cap Verde og hvem av dem som er "first port of entery" så jeg kan få sjekket inn både meg og båten. 
     Så var det å sykle til jolla og ro ut til båten igjen, for så å lage meg middag og så vaske opp kjørlene i saltvan og så skylle dem i ferskvann igjen. (Her er det ingen oppvask-maskin nei..) =-)Så får jeg vel sjekke at alt er bra med motoren, før jeg seiler videre til Grand Canari. (Jeg skiftet diselfilter og renset filteret til matepumpen og renset også vannfilteret i går, så dykket jeg ned og renset kjølevanns-inntakene og også de andre ventilene for små blåskjelldet, så det meste skal vel være ok). Så var det tilbake til land og så komme meg på nettet så jeg kunne få skrevet dette reisebrevet. Dette er bare det jeg har gjort fram til nå, (kl:14.00) phuuuuu..så nå har jeg bare igjen å laste ned værmeldingene og å kjøpe inn litt fersk-mat, før jeg sykler tilbake til jolla og ser om jeg finner noe lesestoff om hvordan det er å krysse Atlanteren. 
  Som dere skjønner så er det et slit å være på langtur, =-) så nå lengter jeg etter en lang ferie.
     Nei da....Egentlig så har jeg det som plommen i egget,men alle ting tar litt lengre tid og komunikasjonen med lokale innbyggere kan av og til være slitsom, siden jeg ikke snakker annet en engelsk .(Jeg har nå begynt å lære meg noen spanske gloser: ona,dos....Hola, adios, bark, bandera,si,no....o.s.v)  Ellers så er det mye artig å se og oppleve og mange hyggelige langtur-seilere å snakke med.
     Noe som bekymrer meg litt, er at jeg enda ikke har vært ute for dårlig vær (les. kraftig vind) på alle disse 4 månedene, så jeg har ikke fått treningen eller opplevelsen med hvordan det blir å seile i hardt vær. Nå skal jeg vel ikke klage, for ikke har det regnet en eneste dag på sjøen og bare 3-4 dager til sammen på hele turen =-) så jeg har vært grise-heldig med været, men.... det var det å ha litt erfaring med mye vind, før jeg begynte på atlanteren.

  Vel, det var alt for denne gangen, adios

Lørdag 19.11-2011

    I dag hadde jeg en lang prat med et svensk par om det å seile til Brasil. Det viste seg at vi har ankret i de samme havnene langs kysten av Portugal. Vi hadde til og med vært i to av havnene samtidig, uten å ha hilst på hverandre og nå låg vi ankret opp ved siden av hverandre i bukta her. =-)
      Da vi hadde snakket litt sammen om det å seile i Brasil, så viste det seg at  han  hadde seilt solo til Chile og rundt Kap Horn og han kunne avkrefte at det var så dårligt vær der nede, som det jeg hadde fått inntrykk av ved å lese diverse bøker fra norske seilere som hadde seilt der.
   Jeg kommer sansynligvis til å seile til Grand Canaria i morgen tidelig. Dette er en seilas på ca. ett døgn og jeg regner med at det er bedre plass der nede nå p.g.a. at A.R.C seilasen da har forlatt øya.
Ha en god dag.  

2 kommentarer:

  1. Spennende, spennende! Ser jo på bildene og teksten at du har litt å slite med, det er mye bekymringer i de grå hårene. Og nå begynner sjegget bli vel litt lang. Det går bare 1 vei.... Nei da! tror det så gjerne at du har det plomme i egget. Lykke til videre! Apropos, ikke glem å oppkalle det nye øya etter meg da. Du har flere valg, St Maarten (eller den er kanskje opptatt?) St Fiskeboller eller Kriekdenstore øya. Valget er ditt....

    SvarSlett
  2. O'hoy:)
    Det går virkelig unna her. Du er jo i syden:) Koser deg også. Flotte bilder denne gangen også. Artig den der lille blekkspruten din:) Sukker over det nydelige været du har med deg. Her er ikke vinter'n kommet ennå, men de truer med snø til helgen. Vi får se. Nyt turen din, like kjekt å følge med:)

    SvarSlett