Kuching til Mentok
Onsdag 2.7.2014
Lagt inn av Bernt OlafStig Arne seilte fra Kuching den 26. juni, 2014. Målet er å seile til Cocos Keeling, ei Australsk øy i Indiahavet. den 2 juli ankommer han Mentok på Vest Bangka i Indonesia. Han må innom her for å fylle drivstoff da han har kjørt for motor og i motvind det meste av tiden siden han forlot Kuching.
Lørdag 05.07-14
Egentlig skulle jeg
ha kommet meg igjennom Sunda stredet og vært på god vei mot Cocos Keeling nå,
men slik har det ikke gått. Da jeg forlot Kuching (Malaysia) så viste
grib-filene lite eller ingen vind rett i nesa på meg. Dette var greit nok da
jeg hadde regnet med å bruke motoren de første 3 døgnene ned langs vestkysten
av Borneo før jeg krysset over Java Sea til Sunda Stredet og ut i det sørlige
Indiske Hav.
De første 12
timene hadde jeg faktisk fin seilvind nord- vestover til Tanjung Datu fyr, men
da jeg rundet fyret og skulle begynne å seile sør-vestover langs vestkysten av
Borneo så forstod jeg raskt at dette kunne bli en utfordrende seilas. De første
12 timene prøvde jeg å krysse meg fram mot stadig økende vind og bølger og i
tillegg en motgående strøm på ca 1,5 knop.
Da jeg var tilbake på samme sted etter 12 timer bestemte jeg meg for å
starte motoren og motorseile videre ned langs kysten. Nå gikk det litt bedre
selv om framgangen var heller liten i riktig retning i forhold til tilbakelagt
distanse i sjøen, men det gikk nå fremover iallefall.
Pirater?? Nei da bare fiskere med finnlands- hetter til beskyttelse mot den brennende sola. |
Jeg var nå kommet
sør for ekvator (tredje kryssingen) og vinden dreide mer over til sør-øst. Dette
tillot meg å seile med en kurs mer sørover, men jeg måtte fremdeles bruke
motoren for å kunne gå høyt nok opp mot vinden. Nå ble strømmen gradvis litt
svakere og bølgene (som hadde vært av akkurat den størrelsen som gjorde at
Snorre Viking stanget rett inn i dem og stoppet nesten helt opp), kunne jeg nå
ta inn mere på babord baug og farten gjennom vann ble bedre.
Mudderhavna utenfor landsbyen Muntok |
Utfordringen nå
var at jeg hadde brukt så mye diesel i løpet av disse fire døgnene at jeg måtte
finne meg en havn hvor jeg kunne få fylt opp tanken igjen. To av de aktuelle
havnene lå litt oppover i noen elver og hadde for liten dybde til at jeg kunne
benytte meg av dem , men på nord-vestkysten av øya Banka fant jeg en liten havn som heter
Muntok. Riktig nok så ligger den på en sørover-vendt kyst stripe og dermed
utsatt for sør-øst monsunen som nå blåser, men den lå ikke opp i noen elv og
hadde dermed nok dybde til at jeg ville prøve å få tak i diesel der. Dessuten
så ligger den inne i Selat Banka sundet
og jeg håpte på at det derfor ville være
litt mindre vind og bølger der inne enn ut mot
selve Java Sea.
Deretter kjørte
han meg til en minibank slik at jeg fikk tatt ut 2.5 millioner, som var det 240
liter diesel kostet her J
(ca 5 kroner literen). Deretter lovet han at han skulle prøve å skaffe meg de
240 literne jeg trengte og med datteren som tolk garanterte han at dette ville være ”collar” av
god kvalitet uten vann. (Jeg hadde tidligere blitt fortalt at dieselen i
Indonesia var av dårlig kvalitet) Han forklarte deretter at det ville bli et
administrasjons gebyr på ca 400000,- (200 Nkr.) for leie av bil og båt og at
dieselen ville bli levert meg direkte ombord i båten klokken 17.00. Jeg gav ham
pengene og tok deretter en spasertur i landsbyen før jeg tok jolla ut til båten
igjen. Klokken 19.00 kom han ut til båten med dieselen, han hadde feilberegnet
tidevannet og kunne ikke komme seg ut av gjørmen i havnebassenget før
tidevannet hadde skaffet ham nok vann under kjølen. Da vi skulle begynne å
fylle opp dieselen fra noen møkkete plastkanner ble jeg litt skeptisk, men jeg
har et baja-filter som hindrer vann å renne igjennom og følte meg ganske trygg.
Med den første kannen gikk det greit, men når jeg skulle helle over fra den andre
kannen var det stopp. Det var alt for mye vann og derfor rant det ikke gjennom
filteret. Nå ble jeg virkelig skeptisk, men det viste seg at det bare var denne
ene kannen det var vann i så resten gikk greit. Dieselen her er mye mer brunfarget enn den jeg har kjøpt andre steder så kvaliteten er nok ikke av den
beste, men så lenge det ikke er vann i den og heller ikke skitt så går det vel
bra. Dersom jeg ikke hadde hatt baja-filteret så hadde jeg fått mye vann på
tanken så baja-filteret er helt nødvendig dersom du kjøper drivstoff i
Indonesia. (et baja-filter er en trakt med et et filter som tillater at
dieselen vil kunne passere igjennom, men vann
slipper ikke igjennom.) Jeg la også merke til at kannene ikke var fylt
helt opp så de ”lurte” meg nok for 20-30 liter men dette tok jeg ikke så nøye,
jeg var bare glad for at jeg hadde fått tak i diesel i det hele tatt. Ellers så
har alle vært veldig hyggelige og det blir nesten litt slitsomt når ”alle”
i gaten hilser på meg hele tiden. Det er
nok ikke så ofte de har fremmede på besøk her.
Da jeg var på land i går så oppdaget jeg noen ungdommer som surfet
på nettet i en liten park. De kunne fortelle at det var gratis tilgang på internett, så i dag etter å ha forsterket sømmene på fokken så skal jeg prøve å
få lastet dette opp på bloggen og også få sjekket værmeldingene. (Det kan jo
hende at de er riktige J) Jeg tappet også litt av dieseltanken i dag og det var bare noen dråper vann i bunnen og ikke noe skitt, så jeg føler meg ganske sikker på at jeg ikke vil få problemer (bank i bordet o.s.v).
Dersom alt går som
planlagt så fortsetter jeg videre sørover mot Sunda stredet i morgen og regner
med å bruke to dager ned dit dersom vinden ikke slår seg vrang. Deretter regner
jeg med at det tar ca: 6 dager ut til
Coccos Keeling.( Jeg skal da ha komme inn i passat-vinden som skal blåse jevnt
fra sør-øst, med ca.15-20 knop).
Det var alt for denne gang.
Muntok til Coccos Keeling
Jeg kom fram til Coccos
Keeling Mandag 14.07-14. Her er litt om
seilasen fra Muntok (Banka Island) til her på Coccos Keeling:
Mentok til Sunae stredet |
Da jeg skulle
forlate Muntok så virket det som at det ville bli en fin seilas ned til Sunda
stredet, værmeldingene var fine og sola hadde nettopp kommet over horisonten og
lyste fra en blå himmel. Men allerede da jeg skulle ta opp ankrene begynte det
å butte imot. Jeg hadde ikke brukt ankervinsjen
siden jeg var i Brunei, men ante fred og ingen fare da jeg skulle begynne å
vinsje inn ankrene. Dette viste seg snart at ikke skulle bli enkelt. Jeg har en
dobbeltvirkende manuell anker-vinsj som trekker inn ankerkjettingen både når
jeg skyver vinsj-håndtaket fremover og når jeg drar det bakover, men nå dro
det bare inn kjettingen når jeg skjøv det framover og når jeg drog det bakover
slapp det ut igjen kjettingen. Siden jeg allerede hadde brukt opp de 72 timene loven tillater for en nødstopp, så
kunne jeg ikke bli liggende her lengre uten å måtte sjekke inn i Indonesia.
Dette med å sjekke inn i Indonesia er det blitt meg fortalt at er en lang og
dyr affære, så opp måtte ankrene uansett. Det jeg gjorde var å jekke inn
kjettingen når jeg førte vinsj-håndtaket fremover, for deretter å sette på
slåen som hindrer kjetting-kabularet å gå rundt, for deretter å trekke
håndtaket bakover og deretter fremover igjen etter å ha tatt av slåen og
dermed få vinsjet inn et lite stykke til med kjetting. Dette var en så langsom
prosess at jeg gav opp å kjøre båten opp i mot vinden for å få slakk på
kjettingen for deretter å løpe framover og prøve å få vinsje inn slakken.
Siden vinden blåste båten bakover så ble det nå for tungt å bruke den hurtige
utvekslingen på vinsjen, så jeg måtte bruke den langsomme utvekslingen
istedenfor. Denne utvekslingen tar inn EN lenke for hver forovergående
bevegelse med håndtaket og etter noen minutter begynte jeg å regne på hvor
mange ledd det er i 50 meter med kjetting.........? Jeg kan opplyse dere om at det tar ca 1 time
og 45 minutter før ankrene er på plass. En gang da jeg ikke hadde fått slåen
skikkelig på plass, glapp
vinsj-håndtaket ut av fingrene mine og dermed smalt det tunge
jernhåndtaket inn i skallen på meg rett bak øret så jeg så både to og tre soler
på en gang og blodet rant som en fin liten rød bekk nedover halsen på meg.
Vel.... inn kom ankrene og planen var nå å prøve å reparere anker-vinsjen mens
jeg gikk for motor ned Selat Banka sundet mellom Sumatra og øya Banka.
Jeg var heldig
for vinden var svak og dermed kunne jeg
begynne å demontere ankervinsjen uten at delene rullet rundt på dekk. Først
måtte jeg løsne fire solide bolter hvor
to av dem gikk tvers igjennom en av dekksbjelkene. Deretter måtte jeg løsne ankervinsjen fra
dekk siden den var limt fast med sikaflex.
Så demonterte jeg en plate i bunnen av vinsjen og fjernet en pakning for
å få tilgang til det aller helligste. Siden vinsjen av og til virket også når jeg tok håndtaket bakover, så tenkte jeg
at det måtte være noen fjærer (som jeg hadde sett på tegningene) som skulle
bevege på to små tannhjul, som måtte være årsaken til problemet. Heldigvis for meg så stemte dette, det viste
seg at det 20 år gamle fettet som smurte vinsjen hadde begynt å stivne inne i
fjærene og dermed hindret disse fra å fungere som de skulle. Jeg fjernet så mye
jeg kunne av det gamle fettet rundt fjærene med et skrujern og sprøytet deretter ut resten av fettet som var innvendig i fjærene med en WRC
40 sprayboks. Dette gjorde jeg også med de to små tannhjulene og dermed
fungerte vinsjen normalt igjen. Deretter smurte jeg opp tannhjulene med nytt
fett og monterte ankervinsjen på plass igjen. Mens jeg holdt på med dette kom
det en liten fiskebåt fra landsbyen opp på siden av meg og mannskapet på tre smilte
breit og gjorde tegn til at jeg hadde drukket meg full. Sannsynligvis hadde de
sett hvor lang tid det tok for meg å få opp ankrene og at kursen slingret litt
mens jeg var framme på dekk for å reparere vinsjen. Da de så vinsjen liggende i
deler på dekk forsto de hva årsaken var og lurte på om jeg trengte hjelp. Jeg
takket for tilbudet, men sa at nå var alt i orden og jeg bare hadde igjen å
montere alt sammen på plass igjen. To timer etter at vinsjen var montert på
dekk og sikaflexen som forhindrer vann i å trenge inn under vinsjen var stivnet,
så begynte det å skye over og vinden begynte å øke på. Nå ble bølgene større og
mot-strømmen var oppe i 2 knop enkelte steder
i sundet. Da vinden kom opp i 20 knop så
klarte ikke Snorre Viking større fart enn 2-3 knop for motor og enkelte ganger
var jeg helt nede i 0,5 knop. Dette var sløsing med diesel og når mørket kom
sigende måtte jeg i tillegg tråklet jeg meg imellom en hel flåte med små fiskebåter.
Dermed bestemte jeg meg for å seile inn bakom et lite nes rett nord for et fyrtårn jeg tror kalles ”P.Maspari
”. Der fant jeg ly for vind og bølger og lot ankeret gå på bare 5 meters dybde.
Etter å ha laget meg en god middag av stekte poteter, løk, gulrøtter og skinke sovnet jeg som en stein og sov helt til
sola tittet ned gjennom takluka klokken 08.00 neste morgen.
Denne dagen
begynte som den forrige med fint vær og lett vind, men mot- vinden økte på ut
på dagen og siden jeg nå nærmet meg utløpet av Selat Banka sundet som nå dreide
mer mot sør-øst hvor også vinden kom fra så ble det til å krysse seg nedover
for revet storseil, fokk og motor igjen.
Etter et og et
halvt døgn var jeg kommet så langt sørover at jeg kunne begynne å sette kursen
mer direkte mot Sunda stredet og farten økte betraktelig. Da jeg kom på det
smaleste punktet av stredet holdt jeg meg på Sumatra-siden for nå var det blitt
mørkt og trafikken av ferger og taubåter var stor på tvers av sundet . Da jeg
var kommet meg velberget gjennom det travleste partiet fikk jeg ett av de
kraftigste squallene jeg har opplevd. Det var nesten ikke vind, men det regnet
så mye at en sammenligning med at det ”høljer ned ” på vestlandet bare blir som
lett yr i forhold. Deretter forsvant all vind og det var ikke så mye som en
krusning på vannflaten ut resten av sundet.Dette utnyttet jeg til å steke meg
noen brød og lage meg en god middag før jeg skulle begynne på seilasen ut til
Coccos Keeling.
Da det begynte å
mørkne lastet jeg ned noen Gribb-filer og de lovet vind på mellom 19-20 knop de
neste tre dagene, men kan du stole på værmeldingene her ??? NEI. Jeg hadde ikke før kommet meg ut fra kysten
av Jawa før vinden begynte å blåse i 25-30 knop og der holdt den seg hele den
første natta. Heldigvis tok jeg to rev i storseilet da jeg merket at det
begynte å blåse, men selv med to rev i storseilet var farten oppe i 6,5-7 knop med VELDIG rotete sjø. Deretter
roet det seg ned til 20-25 knop og slik holdt det seg helt fram til Coccos
Keeling. (Innimellom kom det jevnlig Squalls på 35-45 knop med mye regn.) Bølgene
ble dempet litt av svell fra sør-vest, men noen ganger oppsto det ganske krappe
og høye bølger (5-6 meter) når vinden gikk mere over på sør enn fra sør-øst som
er den retningen pasat-vinden vanligvis kommer fra. Da jeg lastet ned en Grib-fil
to dager før jeg kom fram til Coccos Keeling, så kunne jeg se at et lavtrykk er
i ferd med å krysse i sør-vestlig retning et lite stykke vest for Coccos Keeling
og det har nok vært med på å påvirke vinden en god del. Da jeg kom hit så lurte jeg først på om jeg bare skulle
fortsette å seile siden bølgene bygde seg opp utenfor passet og squallene kom
som perler på en snor med en gjennomsnittlig styrke på 40 knop. (en av båtene som ligger for anker her og som
har vindmåler fortalte meg dette senere). Men da jeg fikk kontakt via VHF,n med
en av seilbåtene som lå inne på ankerplassen så fortalte fruen ombord at det
ikke var bølger inne på selve ankerplassen, men at det blåste friskt. Dermed
bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk og så snart jeg kom i ly av Direction
Island dempet den grove sjøen seg. Med
full fart på motoren klarte jeg å holde 2 knop opp mot vinden til ankerplassen
som ligger delvis i ly bak den samme øya. Når jeg hadde ankret opp så jeg at det lå fem båter for anker her. To av
båtene hadde jeg truffet på tidligere ute i stillehavet. Den ene som heter
”THOR” så jeg på Tahiti og Kosrea, den andre som heter ”Kind Of Blue” så jeg
sist på Bora Bora.
Direction Island er der hvor man ankrer opp.(merket med Gul stift) Bantam Village ligger på Home Island ca 20 minutter med jolla fra Direction Island |
Dette var det jeg hadde å fortelle om seilasen
hit ut til Coccos Keeling. Nå har jeg vært her i to og et halvt døgn og det har
blåst og regnet hele tiden siden jeg kom hit. De som har ligget her en stund
sier at de trodde det dårlige været kom av lavtrykket som er i ferd med å
passere vest for oss. Det hadde vært fint vær helt til dette lavtrykket meldte
sin ankomst. Det har ikke vært mulig å komme seg på land med jolla i løpet av
disse dagene p.g.a den sterke vinden, men meldingene sier at det skal begynne å
roe seg ned i løpet av ettermiddagen i dag. Dersom vinden roer seg så tar jeg
muligens en tur til ”Home Island” i morgen tidlig for da skal det kommer en
liten ferge hit. Det skal være et ganske
godt ”supermarked” der hvor det er mulig å handle friske grønnsaker og frukt.
Dette siste overrasket meg siden jeg hadde lest at det ikke var mulig å handle
frukt og grønnsaker her uten å bestille det en uke på forhånd. Dette skal nå
ikke være nødvendig siden det kommer et
fly med friske grønnsaker og frukt fra
Australia hver lørdag.
Jeg har nå tatt av klyveren for jeg regner
ikke med å få bruk for den på vei over til Mauritius. Jeg har også skiftet tau
på vindroret og jeg skal bytte ut den gamle fokken med den nye, slik at jeg
ikke ødelegger den gamle som nå begynner å gå opp i sømmene p.g.a dårlig tråd.(
Jeg ønsker å beholde den gamle til jeg skal seile fra Sør-Afrika og opp til
Karibien, for da kan jeg spre begge fokkene ut til hver sin side (Butterfly) i
den milde passaten som blåser der). Jeg har også skiftet den ene brenneren på
komfyren da den gamle har sprukket og ikke kan brukes mere. (Heldigvis så hadde
jeg to i reserve med meg fra Norge.) Jeg skal også sjekke ene skjøten på
ledningen til babord lanterne da jeg så at det kom litt grønn irr ut av skjøten,
denne har ligget delvis under vann i lengre tid på vei over hit. Når dette er
gjort så regner jeg med at alt er klart for den videre seilasen til Godriguez /Mauritsius.
Det var alt for denne gang.
Mandag 21.07-14
Tiden går fort og
jeg har nå vært her i en uke. Fremdeles blåser det kraftig, men jeg var heldig
og
kom meg over til ”Home Island” på torsdag og det viste seg at utvalget av frukt og
grønnsaker er gode men det er veldig dyrt å handle her. Jeg besøkte også et
lite museum som hadde en fin samling av gamle småbåter som har vært i bruk her
på øya.
Vi var også heldige
og klarte å ta oss inn til stranden på ”Direction Island” på Fredag som var og hadde en veldig koselig grill-kveld der inne og dersom vinden roer seg litt så
planlegger vi en ny grill-kveld i kveld .
Jenny fra Bergen |
Flow fra Oslo |
Frida fra Stavanger |
På ett av skiltene her kunne jeg lese Nord-lys muligens er den fra Norge?? |
En munter gjeng seilere som griller på strande. |
Ellers så planlegger jeg å komme meg over til
”Home Island” igjen på torsdag for å
handle ferskvarer, for så å seile videre
til Rodrigues så snart vind og bølger roer
seg. Jeg hadde egentlig tenkt å seile videre i dag, men det skal blåse stiv
kuling (25-35 knop)i to-tre dager til, så vi er flere her som ser været an.
Grib-filene lover mindre vind i slutten av denne uken (ca 20 knop) så muligens
seiler noen av oss videre da.
Ha det bra så lenge.
Ruten videre: Coccos Keeling til Rodriguez videre til Mauritius og så til Sør-Afrika |
Du har litt, eller mange, utfordringer innimellom skjønner eg. Men du er flink til å løyse opp i det. Spennende å følge deg og lese det du skriver. God tur videre :-)
SvarSlett