tirsdag 16. august 2011

Holyhead til Milford Heaven


  Jeg er nå kommet til Milford Heaven, men her blir jeg bare en kort stund, før jeg drar videre. Det er meldt om bra vind-forhold de neste 24 timene, så jeg må utnytte dette og komme meg videre til Falmouth.
    Turen ned hit ble ganske humpete for å si det mildt. Vinden som etter meldingene skulle komme fra vest, kom heller fra sør-sørvrst og dermed midt imot. Enden på visa ble en heller grov sjø når strømmen kom fra nord, og når den  kom fra sør og vinden blåste fra sør, så stod jeg nesten stille.=(


  De gangene jeg skulle ta ned klyveren, (3 ganger) så ble jeg oversprøytet av sjø, så jeg ble søkk våt. Dette var ikke p.g.a. vinden, men p.g.a. strømsjøene var så korte og bratte at Snorre Viking ble stående å stange inn i bølgene.
  Å ligge slik utpå klyverbommen, er som å kjøre en berg og dal-bane. Når det går oppover, så prøver du å surre seilet og når det går nedover, så blir du vektløs og må bare klamre deg fast som best du kan.. Dette går greit, men som før sagt, man blir veldig våt når bølgene blir så store at du sjøene slår over deg.
  Vel .. jeg er glad det ikke blåste mer enn det gjorde. Når  du er må seile i 24 timer, (p.g.a. at det er så få gode havner) så er du også nødt til å seile mot tidevannet et par ganger.
Milford Marina er en slusehavn. Det vil si at man kan bli sluset
ut av havna uavhengig av tidevannet. Men som lystbåt så måtte
du uansett komme og gå 2 timer før høyvann.




   Nå har jeg bare 24 timer igjen til Falmouth, og da håper jeg at jeg er ferdig med de verste strøm-sjøene for denne gangen. Der blir jeg liggende å vente på en god 4 dagers værmelding, før jeg krysser Biskaya. Jeg skal også prøve å få tak i en rednings-flåte og den sammenleggbare sykkelen, som har vært så vanskelig å få tak i så langt. 
  Jeg ligger for anker utenfor slusa, og det har gått greit. Jeg er veldig positivt overasket over hvor godt hold det er i ankeret mitt (20 kg Bruc anker) I natt så blåste det nok en gang kuling i havna, men jeg dregget ikke en meter. Det eneste problemet her, er at strømmen er sterk og at den går på tvers av vinden. Båten blir dermed liggende å dreie rundt ankeret.(Det viste seg når jeg tok opp ankeret, så hang det fast ei teine på det)Siden det ikke er så mange bilder fra Milford Haven, så legger jeg istedenfor ut noen bilder av utstyr, som er kjøpt inn til båten
   Vel. nå skal kafeen jeg sitter på stenge, så jeg får gi meg for denne gangen. Ha det bra så lenge.

P.S Jeg har ennå ikke funnet ut hvordan jeg skal kunne få svare på leserinnleggene, men det er veldigt koselig å lese meldingene fra dere.

WeeFee antenne, som gjør det muligt å
surfe på åpne nett i nærheten. Den har virket fint så langt,
selv om det ikke har vært så mange åpne nett på de stedene jeg har vært.

Solcelle-paneler som gir mere strøm en jeg bruker. (Ett på 100W og ett på 60W). Nå må det legges til at jeg ikke har kjøleskap ombord og at jeg bare har diodelys, både i lanternene og i båten ellers.
  Men, jeg har en TV som jeg ser på 2-3 timer hver kveld, enten i forbindelse med foto-redigering eller film/TV. Så har jeg en kartplotter/AIS og navigasjon/ankerlanterner +VHF  Jeg må også lade Pc\n /Video-
kamera og foto-apparatet ganske ofte.
   Men uansett så er batteriene fulle, før kl:12.00 neste dag, enten det er overskyet eller sol.=)


Manuell ankerwinsj

EPIRB nødpeilesender


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar