City Hall i Belfast. |
Ja nå har jeg kommet til Irland (Belfast) og det tok litt lengere tid enn jeg beregnet.
Genial som jeg er Emm Kremt.., så planla jeg nøye når jeg skulle forlate Port Ellen, dette for å utnytte den sterke strømmen mot Belfast.
Jeg sjekket når det var medstrøms og fant ut at det var best å dra når det var fjære og vannet begynte å strømme inn i sundet. Jeg sjekket når vannet var på det laveste i Port Ellen, men det skulle vise seg å være en stooor tabbe gitt.
Det viste seg at forskjellen på flo og fjære, mellom Port Ellen og Belfast, var rundt 6 timer. Som alle vet, så er det hele forskjellen på flo og fjæret sjø. Da jeg sjekket med Reed`s Allmanakk, så skulle det være medstrøms, når det var fjæret sjø i Belfast og ikke når det var fjære i Port Ellen. At det var så stor forsjell på flo og fjære, på så kort distanse, hadde jeg aldri trodd.
I en av disse buktene, med bakevje, så seilte jeg forbi denne havsulen, som her har selskap av noen havhester. |
Vel.. enden på visa,var at jeg hadde 2,5-3 knop imot nesten hele veien. Men.. jeg fant ut at hvist jeg gikk kloss opptil land, så var det bakevjer som gjorde at farten økte fra 2 knop til 7,5 knop på bare noen hundre meter. Men hver gang jeg skulle rundt et nes, så fikk jeg motstrøm igjen.
Dette førte til at jeg annkom Belfast lenge etter beregnet annkomst og at jeg nok en gang måtte snike meg inn i havna i stummende mørke.
Nå ligger jeg ikke i selve hovedhavnen i Belfast, men jeg ankret opp utenfor en liten havn kalt Carrickfergus Port. (Denne havna ligger en liten busstur utenfor Belfast sentrum).
Det viste seg å være ganske så dyrt å ligge i selve havnen (ca:250 kr.) Så jeg valgte som sagt å legge meg for anker, rett utenfor moloen. Da jeg snakket med en hyggelig kar i havna, så sa han at det var godt ankerfeste der og det var stemte. Jeg kunne som vanligt bakke inn ankeret, med 2000 o/min, uten at båten beveget seg bakover.
Det viste seg å være ganske så dyrt å ligge i selve havnen (ca:250 kr.) Så jeg valgte som sagt å legge meg for anker, rett utenfor moloen. Da jeg snakket med en hyggelig kar i havna, så sa han at det var godt ankerfeste der og det var stemte. Jeg kunne som vanligt bakke inn ankeret, med 2000 o/min, uten at båten beveget seg bakover.
Den samme hyggelige karen tok seg tid til å vise meg hvor jeg kunne finne en sykkelbutikk, ikke langt unna havna. Han gav meg også koden til havneporten, slik at jolla kunne ligge trygt bak låste porter. Det viste seg desverre at sykkel-butikken var stengt, p.g.a. sykdom i familien.
Jeg fant ingen sammenleggbar sykkel med store hjul, i Belfast sentrum heller, så jakten fortsetter videre.=)
Nå sitter jeg på MacDonalds`i sentrum og skriver dette, siden de har fri Wifi her. Jeg får se om jeg kan komme tilbake med flere bilder etter hvert. Men nå regner det ganske kraftigt ute, så jeg får se om jeg får tatt noen flere bilder seinere.
Nå sitter jeg på MacDonalds`i sentrum og skriver dette, siden de har fri Wifi her. Jeg får se om jeg kan komme tilbake med flere bilder etter hvert. Men nå regner det ganske kraftigt ute, så jeg får se om jeg får tatt noen flere bilder seinere.
I dag er det Onsdag og jeg har vært litt rundtomkring og tatt bilder. Men først må jeg få fortelle en koselig historie som hendte meg i går kveld. Jeg var akkurat gått ned i båten, etter å ha sett på en seil-regatta, da noen dunket i skroget. Jeg kikket ut og der låg det en lokal fiskebåt langsmed Snorre Viking. Det var 4 fiskere ombord som lurte på hvor jeg kom fra og hvor jeg skulle. Etter å ha pratet sammen i ca 15 min, så lurte de på om jeg ville ha litt små-makrell til middag?. Siden jeg akkurat hadde satt poteter og gullerøtter på kok, takket jeg for tilbudet og fikk 3 makrell. Da jeg ville betale dem så smilte de og sa de at det kom ikke på tale og så tøffet de inn i havna. Det er utrolig koselig å treffe slike mennesker når man er på langtur =).
Stephen Knox hadde vært i Norge før og i den anledning seilt en kopi av vikinge-skipene. |
Siden jeg har sett så mange borger/slott på turen ned hit, så tenkte jeg at det kunne være koseligt å studere ett litt nermere. Nå står det tilfeldigvis ett, rett innenfor der jeg ligger for anker, så nå hadde jeg en god anledning til nettop det. Dette er en av de best bevarte borgene og er virkelig et besøk verdt.
Også her traff jeg en hyggelig kar som jeg kom i snakk med og som jobbet på borgen. Han fortalte at han hadde seilt med en kopi av langbåtene (Vikingeskip), som Ragnar Thorset hadde fått bygd. Han hadde vært på besøk i Norge for noen år tilbake og i den anledningen hadde han besøkt stedet til Ragnar Thorset og fått oppleve en tur med et vikinge-skip.
Katapult. |
Må man, så må man.
<><><> >>>>>>>>>>>>>>>> |
Det virker som det er hyggelige mennesker du møter på din ferd! Hjelpsom denne gubben ved havna! Kjekt at en møter slike, og ikke omvendt!
SvarSlettFint å lese at alt er vel så langt! Gleder meg til å se om der er noe nytt om dagene:)Stå på!
Hei Stig , fikk først høre du var reist jordrundseiling for en uke siden. Håper du får en uforglemmelig tur, kommer garantert til å følge bloggen :)
SvarSlettHilsen Asle M.
I am the guy 'working' in the castle. It was very nice to meet you. I hope you have a good journey on the boat, and am glad that you have met many helpful people from our land. Regards, Stephen Knox
SvarSlettHei Stig Arne!
SvarSlettHyggelig med SKYPE videosamtaler.
Fortsatt god tur!
Bernt Olaf