tirsdag 9. august 2011

Peel (Isle Of Man)

 Av og til var jeg oppe i 8,5 knop, som er 3,5 knop raskere enn jeg seilte.
        Turen fra Irland til Isle Of  Man gikk over all forventning. Denne gangen traff jeg perfekt på tidevannet og fikk dermed hjelp av strømmen på store deler av overfarten.
   Selv om jeg måtte bruke motoren litt, så gikk det raskt unna. Grunnen til at jeg valgte å brukte motoren var at jeg måtte rekke å komme inn i havna i Peel, før de stengte slusen (+- 2 timer ved høyvann).
     Nå viste det seg at jeg ikke hadde trengt å stresse med å rekke slusen. Jeg kunne legge meg utenpå noen fiskebåter ute ved moloen og der låg jeg gratis. Jeg valgte derfor å ikke gå inn i den indre havna.
     Siden jeg låg på utsiden av slusen, var høydeforskjellen på høy og lavvann på litt over 4 meter. Det blir derfor litt klatring ,for å komme opp på kaia og dette slipper selvsagt de som ligger i den indre havna.  

På utsiden av slusen, så var det ikke noe vann igjen, når det var helt nedfjæret.

Når du ligger på innsiden av slusen så kan du bare forlate havna 2 timer før, eller 2 timer etter høyvann
     Innbyggerene på Isle Of Man er etterkommere av Vikingene fra Norge og dette er de stolte av. På museumet i havna, er en del av utstillingen viet dette temaet.
   Ellers så har jeg ikke så mye å fortelle om siden jeg bare overnatter her 1 natt, for så å dra videre til Holyhead på fastlandet.
    Dagene går fort når man seiler alene. Dette p.g.a. at man ikke får sove noe på overfartene, så man må ta igjen en del søvn på dagtid når man kommer fram.
    Men ellers så har jeg det bra og båten/motoren har fungert fint så langt =).
     Som alle steder her, så har også Peel en borg.          
Borgen ligger på en holme helt inntil havna og er dermed en del av selve havna.
   Da jeg skulle ta et bilde av den, så såg jeg at det var noe som foregikk inne i selve borgen. Det viste seg at det var en teater-gruppe som hadde en fin forestilling om en beruset person, som trodde han levde i middelalderen. Dette var et morsomt stykke og var en fin avslutning på et kort besøk, her på Isle Of Man. 


2 kommentarer:

  1. Hallo Stig Arne.
    Veldig interesant å følga med deg, kjekt at du skriv så mykje om det som du opplever, både ute i sjøen, og på land. Eg skal følga med deg rundt heile jorda. God tur videre !!

    SvarSlett
  2. Hei Stig. veldig kjekt å følge deg på ferden!
    Lurer på han karen som sitter å styre skuten på bildet på toppen av denne siden, hvem er han? han virker så kjent?

    SvarSlett