Tirsdag 31.07-12 Punta Arenas. (8.21) (Dag 31)
. Da vi skulle forlate ankrings-plassen i dag, så jeg olje i kjølevannet og jeg sa til John at jeg hadde fått en vann-lekkasje i motoren og at det kom vann i motoroljen. John sa at da fikk jeg ta det med ro og seilte videre. . Etter fire timer så dukket det opp en fiskebåt som tok meg på slep, helt fram til Punta Arenas.
Her er motoren på vei ut av båten, mekanikerene er far og sønn og de driver et verksted som jeg tror heter Jeronimo Ravena. |
Snorre Viking på land i fiskebåt havna Barranco Amarillo |
Jeg håper på at været blir bedre på resten av seilasen i kanalene, for det er slitsomt å aldri få sove skikkelig p.g.a at vinden hyler i riggen. Som nevnt tidligere så sa John at dette var det værste været han har hatt her nede, så vi har nok bare vært uheldige med alle lavtrykkene fra vest.
Det jeg har savnet mest, er muligheten til å utforske terrenget. Det har vært mye sne og p.g.a. alle de lave buskene som kryper langs bakken så har det vært vanskeligt å bevege seg på land. John
sa rett før vi skiltes, at snart ville terrenge forandre seg og det ville bli mere skog og dermed mere fugle og dyreliv i caletaene.
Jeg prøver nå å skaffe meg en IRIDIUM satelitt telefon, slik at jeg kan få lastet ned vær filer (U-grib). Tidligere så lastet John ned vær-faxer, men nå har jeg ikke lengre den informasjonen, så det ville vært fint med værmelding på en eller annen måte. Nå vil som tidligere nevnt kanalene rette seg mere nord-sør, så jeg kan jo bare sjekke vindretningen ute i kanalen, men vinden skifter raskt retning så...
Fredag 10.08-12 Punta Arenas
Jose Jara er den hyggeligste og mest hjelpsomme Taxi sjåføren jeg har truffet på. |
Nandu er den Chilenske svar på Emuen |
Jeg liker best at ville dyr lever fritt, men det var interessant å få sett disse majestetiske dyrene på nært hold. |
Jose fortalte at disse Quaquene er i ferd med å forsvinne, og at om muligens 10 år er den borte. |
Loica er det spanske navnet på denne fuglen. |
Den satt på enn gjerdestolpe like ved veien, så han stoppet bilen, slik at jeg kunne få tatt et bilde av den før vi kjørte inn til byen igjen. Det ble en fin dag med mange flotte opplevelser og Jose, som selv er interessert i ville fugler og dyr, hadde mye å fortelle om de fuglene og dyrene vi så.
I morgen så håper jeg på å få høre fra mekanikeren igjen, slik at jeg får vite om kjølerørene kan bli byttet ut, eller om det må bestilles ny kjøler. Motoren min er saltvanns-kjølt, så det er rørene inne i kjøleren, som nå er i ferd med å tæres bort. Kjøleren har nå holdt i 24 år, så det var vel på tide å bytte den ut uansett. De selger ikke BUCK motorer her nede, men de selger girkasser som bruker den orginale BUCK kjøleren, så kanskje han kan skaffe en nyere kjøler som ikke er defekt.Disse kjølerene bruker ferskvann, så de har ikke problemet med at salt tærer opp rørene.
Ha en god dag.
Lørdag 11.08-12 Punta Arenas
I går kveld kom mekanikerene med en god nyhet. De fortalte at de kunne skaffe 2 ny-overhalte orginale olje-kjølere, som begge er skiftet innmat i og er som nye å regne. Det ville ta 2-3 dager å få de sent ned hit fra Santiago, hvor det er et firma som har spesialisert seg på denne typen arbeid. Disse olje-kjølerene blir overhalt fullstendig, med nye kjøle-rør og deretter trykktestet for å kontrollert at de er tette.
Jeg må nå få utvidet opphold i Chile, siden jeg ikke vil rekke opp til Pt.Mont før min nåværende 90 dagers opphold går ut. Dette skal vist være en enkel sak å ordne, men det vil koste noen kroner ettersom jeg forstår. Deretter må jeg få en ny zarpe "seilings-tilatelse" fra Prefektura Naval før jeg kan begynne å studere værmeldingene igjen.
Jeg håper på en god værmelding for 3-4 dager, slik at jeg kommer meg opp til Canal Smyth og dermed ut av Maggelanes kanalen. Maggelanes er en vanskelig kanal når det gjelder vind fra N-NV, så det skal bli godt å komme seg gjennom dette partiet. Nå kan jeg vente her og få lastet ned U-grib filer, før jeg setter båten på vann og fortsetter seilasen langs de Chilenske kanalene. Når man kommer opp til Canal Smyth, så er nok en mile-stein passert. Caletaene skal bli enklere å ankre opp i enn de caletaene som finnes i den vestlige delen av C.Maggelanes, når det blåser opp fra N-NVute i kanalen.
Ha en god dag.
Fredag 24.08-12
Fremdeles i Punta Arenas og det har oppstått flere problemer med motoren. Etter å ha skiftet olje-kjøleren og prøvekjørt motoren, så leker den fremdeles olje ut i kjølevannet og kjølevann inn i motoroljen. Jeg har betalt 10.000,- kr for "reparasjonen", men nå har også oljetrykket forsvunnet, så nå er motoren ute av båten for andre gang. Det viser seg nå at lagerskålene til veivakselen er ødelagt og at oljetrykks-pumpen er defekt. Jeg tror grunnen til dette er at da olje-kjøleren ble tatt ut, så blokkerte mekanikeren oljerørene for å kunne kjøre motoren, for dermed å få "vasket" ut vannet som lå i olje-kanalene etter lekkasjen i olje-kjøleren. Jeg spurte om dette ikke ville stoppe oljesirkulasjonen i motoren, men han mente at oljen fremdeles ville sirkulere i motoren selv om olje-kjøleren var koblet fra., men jeg tror ikke at dette er riktig. Da motoren ble startet opp forsvant oljetrykket og er etter dette ikke kommet tilbake.
Uansett så er det nå snakk om å overhale hele motoren, eller få tak i en ny motor. Overhalingen vil koste 35000,- kr og da vet jeg fremdeles ikke om det er oppstått en sprekk i toppen eller i blokken og at jeg derfor fremdeles vil ha lekkasje i motoren. Mekanikeren jeg bruker sier at han vil levere toppen til trykkprøving før han foretar motoroverhalingen og at jeg ikke skal betale noe før motoren har vært prøvekjørt og kontrollert for lekkasjer, så vi får se...
Alternativet er å skaffe ny motor og importere den direkte til Punta Arenas som er en frihavn, fritatt for moms og avgifter. Jeg vet av erfaring at BUKH er en solid og slitesterk motor, så en ny motor står høyt på ønskelisten. Den gamle motoren er 23 år gammel og har ikke fusket en eneste gang siden den var ny. Den stoppet riktignok en gang i byfjorden utenfor Bergen, men da var det noen som hadde stjålet diesel ut av tanken og jeg forventer ikke at motoren skal gå uten diesel :-)
Men selv uten avgifter, så koster en ny 36 (48) hk BUKH mellom 75-85.000,-N.kr og i tillegg så kommer utgiftene til frakten ned hit.
Jeg venter nå på en hyggelig dame (Maria Luisa) som kom på besøk for noen dager siden. Hun sa hun kunne få sjekket hvor mye det ville koste å få en ny motor levert her. Jeg forstod det slik at faren hennes tidligere jobbet i tollvesenet og at han kjente til reglene for import til "zona franka" (frihavnen).
Jeg har faktisk truffet på flere hyggelige mennesker her nede. For noen dager siden da jeg gikk langs veien inn mot sentrum, så stoppet det en bil og sjåføren lurte på om jeg ville sitte på med ham. Det viste seg at han hadde jobbet fire år i Norge som bil-lakkerer og at han nå hadde returnert til Chile. Han har vært veldig hjelpsom og da han forstod at jeg måtte gå syv km. for å få koblet meg til internett,så dukket han opp en kveld med en mobiltelefon som gjør at jeg kan koble PC;n til Internet, via telefonens 3G. Jeg har også vært på besøk og spist en god middag hjemme hos han og kona og de stilte også dusj og vaskemaskin til min rådighet, da de sikkert merket at jeg trengte det etter 23 dagers seilas i kanalene.
I dag dukket han opp for å ta meg med til bilfirmaet som han jobber i, for å spørre arbeidsgiveren sin om han kunne sjekke hvor mye det ville koste å få fraktet en ny motor ned hit. Han jobber i et ganske stort bilfirma som er vant til å importere både biler og deler fra utlandet.
At jeg skulle treffe på så mange flotte og hjelpsomme mennesker på turen min, hadde jeg aldri trodd da jeg forlot Norge. Når jeg kommer hjem igjen, så kommer jeg nok til å stoppe opp dersom jeg ser en utenlands båt i havnen. Det er så lett å gå forbi, uten å tenke på at de muligens trenger hjelp til noe når de er på besøk i Norge. Bare noe så enkelt som en dusj eller hjelp med klesvasken, er noe man setter veldig pris på når man seiler slik som jeg gjør.
Nå får jeg bare finne ut hvor mye det vil koste totalt å få levert en ny motor her nede, slik at jeg kan bestemme meg for om jeg skal kjøpe ny, eller satse på at den gamle vil holde til jeg kommer meg hjem igjen. Dersom jeg kjøper ny motor, så har jeg sannsynligvis ikke nok penger til å kunne seile opp til Alaska. Da får jeg heller spare de pengene og seile direkte videre til Afrika, etter å ha besøkt øyene i stillehavet.
Hilsen Stig.
Lørdag 25.08-12
I dag har jeg sendt en e-post til BUKH fabrikken i Dannmark. Da Maria Luisa sjekket om hvor mye en ny motor vil koste, så fikk hun beskjed om at det er 12 ukers ventetid på ny motor fra fabrikken. Jeg skrev derfor til fabrikken for å høre om de har en utstillings-motor til salgs, eller om de visste om en forhandler som kunne ha en slik stående. Jeg er i en litt lei knipe nå og håper på et positivt svar fra BUKH. Dersom de ikke kan skaffe en ny motor, så vet jeg ikke hva jeg skal velge å gjøre. Jeg kan velge å prøve å få reparert den gamle, men jeg er usikker på om det er mulig å finne lekkasjen dersom den er inne i toppen eller et sted i blokken. Dessuten så blir det ganske dyrt å reparere den også (35.000 N.kr) så jeg får bare vente og håpe på at BUKH fabrikken kan komme opp med en løsning.
Hilsen Stig.
Noen dager blåser det mer enn andre, heldigvis så blåser det stort sett
fralandsvind her i Punta Arenas.
Det er vel på tide med en oppdatering. Beklager at det har tatt så lang tid, men jeg hadde tenkt å oppdatere bloggen når jeg hadde funnet en løsning på motor-problemet.
Det svaret jeg fikk fra BUKH motorfabrikk var at de ikke kunne skaffe meg en ny motor. På spørsmål om hvilken BUKH-forhandler som hadde en motor å selge, svarte de at det hadde de ikke oversikt over men ba meg henvende meg til en leverandør i Mexico og en i Danmark som muligens hadde en ny motor å selge. Forhandleren i Mexico fikk jeg aldri noe svar fra, men forhandleren i Danmark svarte at de dessverre ikke hadde noen ny motor, men at de hadde en renovert motor som var satt sammen av to eldre motorer.
Da jeg først og fremst ønsket å skaffe meg en ny motor, så henvendte jeg meg til Recasur, som er det største importfirmaet her nede. De har blant annet et kjøpesenter i den tollfrie sonen, som importerer både motorer, biler, kompressorer generatorer o.s.v. Etter at de hadde prøvd i nesten to uker gav de også opp. De hadde sporet opp en forhandler i China!! som hadde en ny motor, men hadde funnet ut at det ville bli for vanskelig å få den levert her og dessuten ville det bli dyrt. De hadde også fått beskjed om at uansett så måtte det gå via BUKH forhandleren i Valdivia, og da måtte motoren først importeres til Chile. Ingen her nede våger å tippe på hvor lang tid den ville bli liggende i tollen, før den så kunne kunne sendes ned hit til Punta Arenas.
Hvorfor BUKH fabrikken i Danmark ikke ville selge motoren direkte til Recasur, slik at jeg kunne hente den i den tollfrie sonen to kilometer fra havna jeg ligger i og dermed slippe å importere den til Chile, er for meg uforståelig. (Dette ville spart meg for en masse tid) Spesiellt når BUKH forhandleren i Valdivia ikke klarte å spore opp en ny motor selv og dermed er nødt til å bestille en ny fra Danmark. Det er også et tankekors at BUKH ikke har en eneste leverandører som kan levere en ny motor. Dette gjelder ikke bare i sør-Amerika, men det finnes faktisk ikke en eneste leverandør i Europa/Amerika/Østen (unntatt i China) eller Australia som har en motor på lager.
Det er trist at noen som i utgangspunktet har et så godt produkt, klarer å ødelegge det hele med et elendig forhandlernett og håpløs service.
Det som man lærer, er at man ikke skal stole på skryt om at man har forhandlere verden over, men heller velger en motor av et stort og velkjent merke.
Vell.....nå har jeg fått lirket av meg en del av frustrasjonen jeg har opparbeidet meg. Det viser seg at det er mere krevende å navigere på land, enn det er å navigere til havs.
Enden på visa er at mekanikeren dukket opp her om dagen og han sier han har fått laget delene han trenger her i Chile og at han mener at den gamle motoren nå skal være som ny igjen. Han har reparert den defekt oljepumpen, skiftet den ødelagte oljekjølerenn og byttet lagerskålene til veivakselen og stemplene. Han har også skiftet o-ringene på sylinderforingene. Dessuten så er toppen og blokken trykktestet og funnet i orden.
Dette har kostet meg med arbeid, trykktesting o.s.v ca 30,000,- kr. Dette er likevel billig da BUKH importøren i følge mekanikeren, forlangte nærmere 50.000 kr bare for delene som måtte byttes. (Du kan til en sammenligning få kjøpt en splitter ny Catepiller motor på 150-300 hk til ca 60.000,- kr her nede.)
Nå gjenstår det bare å teste motoren med belastning, for å være sikker på at den ikke lekker vann eller olje. Dersom den nå ikke er OK, så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Å vente i 4-5 måneder på ny motor, vil føre til at jeg ikke rekker sesongen i stillehavet og da er vel løpet kjørt.
Jeg lurer uansett på om jeg skal bli værende her noen uker til, slik at jeg kan besøke en stor pingvin-koloni som holder til en times kjøretur fra her jeg er nå. Det er egentlig for tidlig i sesongen, p.g.a at de holder på å ruge nå men Rodrigo Pizarro, som plukket meg opp på vei inn til sentrum og inviterte meg på middag sa (om jeg forstod han rett) at han hadde kjente som jobbet med pingvinene og at vi muligens kunne få lov til å besøke pingvin-kolonien selv om det egentlig ikke var sesong for det. Jeg vil også se om det begynner å bli så varmt at jeg kan få malt båten over vannlinjen og å få oljet og lakkert masten på nytt.
Hilsen Stig.
Punta
Arenas 14.10-12
Jeg har nå vært i Punta Arenas i over to
måneder for å få orden på motorproblemene og jeg har truffet på mange hyggelige mennesker mens
jeg har vært her. Jeg har tidligere nevnt taxi-sjåføren og mekanikerene, men
den jeg har hatt mest kontakt med er Rodrigo Pizarro.(Roro) Han har vært til utrolig mye
hjelp mens jeg har vært her. Han har kommet jevnlig på besøk og kjørt meg til
diverse butikker og latt meg bruke adressen hans til bestilling av bøker på
internett. Jeg har nå fått tak i en satelitt-telefon (Iridium 9575 ekstrem), og Roro hjalp meg med å finne en leverandør i Chile (Santiago), så jeg
slapp å importere satelitt-telefonen og dermed sparte meg for lang leveringstid
p,g,a fortolling.
I går
prøvde jeg for første gang å laste ned U-Grib filer med værmeldinger via
satelitt-telefonen og det fungerte fint. Jeg føler meg unektelig mere trygg nå
når jeg har muligheten til å få værmeldinger også når jeg er underveis. Det
eneste som gjennstår nå, er å se hvor god dekning det er i de trange caletaene
for satelit-telefonen. Det heter seg i bruksanvisningen at man bør ha så fri
horisont som mulig når man skal overføre data via telefonen, og dette kan bli
en utfordring når du ligger fortøyd inne i caletaene. Dersom dette viser seg å
bli problematisk får jeg prøve å laste ned værdata under veis i kanalene, eller
finne meg en haug å klatre opp på når jeg ligger for anker.
I går
så kom Roro og kona på besøk med hjemmelaget kake, som smakte fantastisk godt.
De fortalte at de ønsket å ta meg med til en pingvin-koloni i dag. Den holder til ca. tre kvarters kjøretur fra byen, men det skulle vise seg at veien ut dit desverre var stengt. Vi besøkte istedenfor et privat
bil-museum som var veldig flott. Dette museumet ligger langt ute på pampasen og
er bygd opp av en lokal mekaniker. Det var en imponerende samling gamle veteran-biler
og det var til og med en Volvo PV 544 med i samlingen.
Det skulle ha vært morsomt å vite hvordan denne bilen havnet her nede |
Jeg har nå begynt å følge med på
værmeldingene igjen, med tanke på å seile videre oppover kanalene. Jeg har bare igjen å kjøpe noen flere diesel-kanner,
for så å fylle opp med diesel/ vann og ferskvarer og så er jeg klar igjen. Jeg må forresten også
skaffe meg en ny ”zarpe” før jeg kan fortsette oppover til Valdivia, som sannsynligvis blir siste stopp før Stillehavet.
Dagene har blitt mye lysere på de 2,5
månedene jeg har vært her, så nå kan dags-etappene forlenges mye i forhold til
tidligere. Jeg tror dermed at det skal gå adskillig raskere å seile
videre oppover kanalene enn det har gjort til nå.
Uansett så har jeg det ikke travelt. Jeg tror
ikke seilsesongen i Stillehavet begynner
før i Februar, men dette får jeg diskutere med de andre seilerne om, når
jeg kommer til Valdivia.
Været
ser også ut til å ha forandret seg en del. Lavtrykkene har ikke kommet så tett
i det siste(bank i bordet) og høytrykkene har trukket lengre sørover. Kanskje kan jeg håpe på bedre vær fremover ??. Det har også begynt å bli varmere etter
hvert.
Nå gjelder det bare at motoren fungerer som
den skal når jeg belaster den. Dette får jeg ikke testet før båten settes på
sjøen igjen og dette kan jeg ikke gjøre før jeg får en god værmelding å seile videre
på (p.g.a at det ikke er noen sikker ankerplass her).
Ha en god
dag så lenge.
Mandag 15.10-12
Da jeg spiste frokost i dag, så hørte jeg noen banke på skutesiden. Det var Roro som var kommet for å ta meg med ut til Pingvinkolonien. Jeg slengte på meg en jakke og tok med meg sekken med fotoutstyr og satelitt-telefonen før jeg låste luka og klatret ned stigen. Vi satte straks kursen ut av by,n og etter 20 min. tok vi av fra hovedveien og inn på en grusvei. Denne grusveien fører oss over pampasen og fram til strandkanten der pingvinene holder til. Rett før vi kommer fram til stranden, så ser vi en flokk Nanduer og noen harer som leker seg i gresset. Vi stopper og tar noen bilder før vi fortsetter. Etter nye 5 min. er vi framme ved en parkerings plass, og vi tar beina fatt. Vi følger en sti ned til stranden og jeg speider ivrig etter pingvinene. Da vi etter å ha gått et stykke ikke kan se eller høre noe til pingvinene så begynner jeg å bli litt usikker. Det skulle da være en pingvin-koloni her etter som jeg hadde fått beskjed?. Da vi er nesten nede ved strandkanten ser vi to pingviner som stirrer på oss mellom noen gress-tuster. Nede ved stranden ser vi også 5-8 pingviner som holder til på en liten grunne rett utenfor der vi står. Jeg blir litt skuffet, da jeg hadde regnet med en stor koloni med flere hundrede fugler. Vi trasker videre på stien og ser at bakken er full av reirgroper og dermed skjønner jeg at vi er på rett sted men for tidelig ute. Vi ser noen flere pingviner som har ankommet tidelig i hekke-sesongen og jeg får tatt noen flere bilder. Vi treffer også på en kar som jobber med pingvinene her ute og han bekrefter at storinnrykket av pingviner ikke starter før i november/desember. Han forteller også at når jeg kommer lengre nordover i kanalene, så vil jeg treffe på flere store kolonier med pingviner, så jeg har fremdeles sjansen til å få oppleve en stor koloni med disse merkelige fuglene. Etter å ha tuslet rundt en stund, vender vi nesen hjemover igjen, men vi har ingen ting å klage over. På denne turen har vi sett: en Kondor,flere Kaniner, noen Pingviner og en flokk med Nanduer, så turen har absolutt vert fin.
.
I morgen så får jeg fortsette med forberedelsene med å gjøre båten klar til
avgang. Jeg håper på fint vær en gang i neste uke og at jeg da endelig skal kunne fortsette seilasen videre oppover kanalene. Jeg har begynt å tenke på om det er lurt å dra en tur over grensen til Argentina før jeg seiler, dersom jeg gjør det får jeg automatisk tre nye måneders opphold her i Chile når jeg returnerer. Jeg får tenke litt på det og sjekke hvordan det er med bussforbindelsene til grensen.
Det var alt for denne gangen, ha det bra så lenge.
24.10-12 Rio Gallegos
Jeg er nå kommet tilbake etter å ha tatt en busstur over grensen til Argentina (Rio Gallegos). Jeg tok bussen fra Punta Arenas på mandag kl 13.00 og var framme i Rio Gallegos kl 17.30. Det var en fin tur over pampasen og jeg så både Nanduer, Guanacos og mange sauer ute på slettene. Pampasen minnet meg om havet der den bølget fram så langt øye kunne se. Veien var god og bussen, (en moderne to etasjes buss) brakte oss raskt og sikkert fram til grensen hvor vi etter en kort kontroll og stempel i passet, kunne fortsette videre til Rio Gallegos. Dette er en Argentinsk kystby som ligger ved elven også kalt Rio Gallegos. Siden jeg bare overnattet en natt, så fikk jeg ikke sett så mye av byen, men jeg fikk nå tatt meg en spasertur ned til elva og sett meg litt rundt om i sentrum. Byen har ca: 100.000 innbyggere og ligger på en flat slette som stikker litt ut i elva. Da jeg ankom byen så var temperaturen en stor overgang fra Punta Arenas. Selv om klokken var nærmere 18.00 så varmet solen og det var ca: +20 grader nede ved elva. Folk gikk rundt i T-skjorter og noen hadde kortbukser på.(Til sammenligning så er det nå ca +3 grader her i Pt Arenas)
Jeg ruslet en tur langs elevpromenaden og kom til en dokk hvor det lå en gammel taubåt på land. Dette med gamle båter som ligger langs vannkanten er litt spesiell her nede. I Punta Arenas kan man f.eks. se vrak fra seilskute tiden(18.00 tallet) ligge henslengt på stranden og det er morsomt å prøve å forestille seg hvordan båtene så ut når de seilte her nede. Grunnen til at det er mange vrak her nede har selvfølgelig med de røffe vindforholdene å gjøre.
Jeg tok meg også en tur i parken, hvor det faktisk var en del trær. Det er lenge siden jeg har sett noe som ligner på en skog nå, og dette er vel det nærmeste man kan kalle en skog her nede.
Vel, nå er jeg tilbake i Punta Arenas med nytt stempel i passet og kan derved bli i Chile i 90 dager og deretter fornye oppholdet med nye 90 dager dersom det blir nødvendig. Det er godt å slippe å ha press på seg med å komme seg fortest mulig oppover kanalene, nå kan jeg ta det med ro og trenger bare passe på å være i Valdivia i slutten av januar.
Jeg har forresten vært i kontakt med "Bomika"(http://www.Bomika.de) som var den seilbåten som ble tatt på land i Pt.Williams for reperasjon når jeg var der. De ligger nå ved en øy som heter Isla Carlos i en caleta som heter Bahia Mussel (8.12), ca: 20 timers seilas fra her. De regner med å bli der i 5-6 dager til vinden roer seg. Jeg har også hørt at "Pinta" som jeg traff i Ushuaia lå værfast i Caleta Ferarri (10.54) den 21.10-12. De hadde gjort et forsøk på å seile videre, men måtte snu p.g.a vind og krappe bølger. Men de er altså også begynt på turen oppover kanalene. Du kan lese om turen deres her: http://sypinta.wordpress.com/.
Kanskje jeg vil treffe på noen av dem snart. Jeg har vært i kontakt med "Bomika"(E.mail) og det kan hende jeg møter dem ute i kanalen her dersom været tillater det. Da skal jeg kjøpe med meg noen gass-flasker til dem, da de har problemer med gassflasker som lekker.
Som dere forstår så er det været som bestemmer alt her nede. Jeg trodde gutta på "Sorgenfri" overdrev når de snakket om vind på 20-40kn, men dette er helt vanlig. Men.... ikke la dette skremme dere som planlegger en tur ned hit. Jeg holdt nesten på å ombestemme meg da jeg leste om "Sorgenfri" sin seilas her nede, men det finnes en rekke caletaer å ankre opp i når det blåser opp. Det du bør unngå er å ha tidspress på deg når du seiler her, for det er som sagt været som bestemmer alt. Sørg for å ha minst tre gode ankrer før du kommer ned her,(det finnes ikke anker til salgs her nede) og rikelig med fortøynings tau, minst 4 ganger 100m.( jeg har visst nevnt dette tidligere også tror jeg). Skaff deg også boken "Pategonia og Tierra del Fuego Nautical Guide". Jeg vet at jeg har skrevet at jeg ikke er imponert over opplysningene om (Protected from all winds), men boken er uunnværlig når det kommer til opplysninger om de forskjellige caletaene. Der finner du tegninger av hvordan disse ser ut, om feste for fortøyning, om det er mye tang i innseilingen til caletaen, hvilken vindretning de er beskyttet for,bunnforhold og dybdeannvisninger +waypoint. Noen av caletaene er det også bilder av. Ingen av disse opplysningene finner du i de offisielle kartene. (de fleste av caletaene er ikke engang avmerket der.)
Denne boken har "alle" som seiler her nede skaffet seg og ofte refererer vi direkte til nummerene i denne boken for å fortelle hvor vi er.
Noe jeg har merket meg, er at vi nå er fire båter som har hatt motor-problemer her nede. En av grunnene er selvfølgelig at du normalt bruker motoren mye mere enn du ellers pleier å gjøre, den andre grunnen er at noen ganger presser du motoren mer en du ellers ville gjort p.g.a. vindforrholdene. Jeg hadde lest om dette før og jeg trodde jeg var godt forberedt. Det er imidlertid ikke alt man kan forberede seg på, ett sted må man sette grensen for hvor mange reservedeler man skal ta med seg.
Jeg selv har i reserve ny:
Dynamo,starter,drivreim,impellere,m/pakninger,sinkanoder,oljefiltere,motorolje,gearolje,eksosbend,motorlabber,paknings-stoff,materiale til å lage pakninger av,slanger av div. dimmensjoner o.s.v. Jeg har også: Ny ferskvannspumpe til vanntanken,tau til riggen, noen gamle galvaniserte wire,(kan spleises til fortøynings-wiere bl.annet) reservedeler til komfyren, ekstra dieselkanner (350 liter) dieseltanken er på 320 liter, 40 liter. plastkanner til ekstra vann. (må kanskje skaffe flere til stillehavs-kryssningen)+ masse verktøy til motor og treverk
.Det jeg ikke hadde, var selvfølgelig det som gikk i stykker. Oljekjøleren!!. Jeg er utdannet mekaniker og skulle muligens ha tenkt på dette. Til mitt forsvar vil jeg si at jeg var bilmekaniker og trodde at denne ikke ville tæres i stykker så lenge jeg skiftet regelmessig sink-anoder i motoren.(nå vet jeg bedre og har en oljekjøler i reserve)
Nå lurer dere gjerne på hvorfor jeg ikke reparerte motoren selv, men dette kommer av at du ofte trenger lokalkunnskap for å vite hvor du skaffer div. deler/pakninger og om det finnes lokale småbedrifter til å lage deler du ikke kan skaffe fra leverandør. Dette viste seg å være særdeles viktig da jeg fikk problemer med leveranse fra motorprodusenten min. Denne kunnskapen og dette kontaktnettet hadde min mekaniker og det ble avgjørende i mitt tilfelle. Dessuten så er det lenge siden jeg jobbet som mekaniker.(25 år siden)og mye har gått i glemmeboken. Nå håper jeg bare at alt fungerer som det skal når motoren går under belastning.:-) Poenget mitt er at det er begrenset plass i en båt og hvor mye reservedeler du dermed kan ta med deg når du legger ut på tur.
Jeg har nå sett litt på værmeldingene og det kan dessverre se ut som om det gode været er over for denne gangen og at lavtrykkene på nytt står i kø. Muligens kommer det et vær-vindu den 29/30-10, slik at jeg kan komme meg ut av Maggelanes, men vi får se.
Det var alt for denne gang.
Mandag 29.10-12
Nå ser det ut til at det kommer et vær-vindu i den vestre delen av Maggelanes den 4/5-november. Jeg sjøsetter derfor båten i morgen, og dersom alt virker normalt med motoren så seiler jeg videre i over-imorgen etter å ha skaffet meg en ny zarpe (seilings-tillatelse). Det vil da ta en god stund før jeg kommer på nettet igjen og kan få oppdatert bloggen. Muligens jeg kan få oppdatert den i Pto. Eden om noen uker, men dette er bare en liten fiske-landsby, med 180 mennesker, så jeg vet ikke om det er tilgang på Internett der. Jeg håper det ikke blir alt for mye vind fra nord, slik at turen videre går litt roligere for seg enn den første delen.
Ett stykke nord for Pto. Eden så kommer man til Golfo de Penas. Dette er Chiles svar på det norske Statt-lander. Er man først kommet rundt dette punktet, så er man normalt kommet ut av de mest intense lavtrykkene. Når man er kommet nord for denne bukta, så kommer vinden mere regelmessig fra sør p,g,a at høytrykkene oftere kommer ned hit.
Det har vært noen lange måneder her i Punta Arenas, men det har også vært lærerikt å være her. Nå får jeg bare krysse fingrene og håpe på en god seilas videre nordover.
Ha det bra så lenge alle sammen.
Stig
Mandag 15.10-12
Da jeg spiste frokost i dag, så hørte jeg noen banke på skutesiden. Det var Roro som var kommet for å ta meg med ut til Pingvinkolonien. Jeg slengte på meg en jakke og tok med meg sekken med fotoutstyr og satelitt-telefonen før jeg låste luka og klatret ned stigen. Vi satte straks kursen ut av by,n og etter 20 min. tok vi av fra hovedveien og inn på en grusvei. Denne grusveien fører oss over pampasen og fram til strandkanten der pingvinene holder til. Rett før vi kommer fram til stranden, så ser vi en flokk Nanduer og noen harer som leker seg i gresset. Vi stopper og tar noen bilder før vi fortsetter. Etter nye 5 min. er vi framme ved en parkerings plass, og vi tar beina fatt. Vi følger en sti ned til stranden og jeg speider ivrig etter pingvinene. Da vi etter å ha gått et stykke ikke kan se eller høre noe til pingvinene så begynner jeg å bli litt usikker. Det skulle da være en pingvin-koloni her etter som jeg hadde fått beskjed?. Da vi er nesten nede ved strandkanten ser vi to pingviner som stirrer på oss mellom noen gress-tuster. Nede ved stranden ser vi også 5-8 pingviner som holder til på en liten grunne rett utenfor der vi står. Jeg blir litt skuffet, da jeg hadde regnet med en stor koloni med flere hundrede fugler. Vi trasker videre på stien og ser at bakken er full av reirgroper og dermed skjønner jeg at vi er på rett sted men for tidelig ute. Vi ser noen flere pingviner som har ankommet tidelig i hekke-sesongen og jeg får tatt noen flere bilder. Vi treffer også på en kar som jobber med pingvinene her ute og han bekrefter at storinnrykket av pingviner ikke starter før i november/desember. Han forteller også at når jeg kommer lengre nordover i kanalene, så vil jeg treffe på flere store kolonier med pingviner, så jeg har fremdeles sjansen til å få oppleve en stor koloni med disse merkelige fuglene. Etter å ha tuslet rundt en stund, vender vi nesen hjemover igjen, men vi har ingen ting å klage over. På denne turen har vi sett: en Kondor,flere Kaniner, noen Pingviner og en flokk med Nanduer, så turen har absolutt vert fin.
.
I morgen så får jeg fortsette med forberedelsene med å gjøre båten klar til
avgang. Jeg håper på fint vær en gang i neste uke og at jeg da endelig skal kunne fortsette seilasen videre oppover kanalene. Jeg har begynt å tenke på om det er lurt å dra en tur over grensen til Argentina før jeg seiler, dersom jeg gjør det får jeg automatisk tre nye måneders opphold her i Chile når jeg returnerer. Jeg får tenke litt på det og sjekke hvordan det er med bussforbindelsene til grensen.
Det var alt for denne gangen, ha det bra så lenge.
24.10-12 Rio Gallegos
Pampas så langt øyet kan se |
Taubåt på stranden i Rio Gallegos |
Jeg ruslet en tur langs elevpromenaden og kom til en dokk hvor det lå en gammel taubåt på land. Dette med gamle båter som ligger langs vannkanten er litt spesiell her nede. I Punta Arenas kan man f.eks. se vrak fra seilskute tiden(18.00 tallet) ligge henslengt på stranden og det er morsomt å prøve å forestille seg hvordan båtene så ut når de seilte her nede. Grunnen til at det er mange vrak her nede har selvfølgelig med de røffe vindforholdene å gjøre.
Jeg tok meg også en tur i parken, hvor det faktisk var en del trær. Det er lenge siden jeg har sett noe som ligner på en skog nå, og dette er vel det nærmeste man kan kalle en skog her nede.
Vel, nå er jeg tilbake i Punta Arenas med nytt stempel i passet og kan derved bli i Chile i 90 dager og deretter fornye oppholdet med nye 90 dager dersom det blir nødvendig. Det er godt å slippe å ha press på seg med å komme seg fortest mulig oppover kanalene, nå kan jeg ta det med ro og trenger bare passe på å være i Valdivia i slutten av januar.
Jeg har forresten vært i kontakt med "Bomika"(http://www.Bomika.de) som var den seilbåten som ble tatt på land i Pt.Williams for reperasjon når jeg var der. De ligger nå ved en øy som heter Isla Carlos i en caleta som heter Bahia Mussel (8.12), ca: 20 timers seilas fra her. De regner med å bli der i 5-6 dager til vinden roer seg. Jeg har også hørt at "Pinta" som jeg traff i Ushuaia lå værfast i Caleta Ferarri (10.54) den 21.10-12. De hadde gjort et forsøk på å seile videre, men måtte snu p.g.a vind og krappe bølger. Men de er altså også begynt på turen oppover kanalene. Du kan lese om turen deres her: http://sypinta.wordpress.com/.
Kanskje jeg vil treffe på noen av dem snart. Jeg har vært i kontakt med "Bomika"(E.mail) og det kan hende jeg møter dem ute i kanalen her dersom været tillater det. Da skal jeg kjøpe med meg noen gass-flasker til dem, da de har problemer med gassflasker som lekker.
Som dere forstår så er det været som bestemmer alt her nede. Jeg trodde gutta på "Sorgenfri" overdrev når de snakket om vind på 20-40kn, men dette er helt vanlig. Men.... ikke la dette skremme dere som planlegger en tur ned hit. Jeg holdt nesten på å ombestemme meg da jeg leste om "Sorgenfri" sin seilas her nede, men det finnes en rekke caletaer å ankre opp i når det blåser opp. Det du bør unngå er å ha tidspress på deg når du seiler her, for det er som sagt været som bestemmer alt. Sørg for å ha minst tre gode ankrer før du kommer ned her,(det finnes ikke anker til salgs her nede) og rikelig med fortøynings tau, minst 4 ganger 100m.( jeg har visst nevnt dette tidligere også tror jeg). Skaff deg også boken "Pategonia og Tierra del Fuego Nautical Guide". Jeg vet at jeg har skrevet at jeg ikke er imponert over opplysningene om (Protected from all winds), men boken er uunnværlig når det kommer til opplysninger om de forskjellige caletaene. Der finner du tegninger av hvordan disse ser ut, om feste for fortøyning, om det er mye tang i innseilingen til caletaen, hvilken vindretning de er beskyttet for,bunnforhold og dybdeannvisninger +waypoint. Noen av caletaene er det også bilder av. Ingen av disse opplysningene finner du i de offisielle kartene. (de fleste av caletaene er ikke engang avmerket der.)
Denne boken har "alle" som seiler her nede skaffet seg og ofte refererer vi direkte til nummerene i denne boken for å fortelle hvor vi er.
Noe jeg har merket meg, er at vi nå er fire båter som har hatt motor-problemer her nede. En av grunnene er selvfølgelig at du normalt bruker motoren mye mere enn du ellers pleier å gjøre, den andre grunnen er at noen ganger presser du motoren mer en du ellers ville gjort p.g.a. vindforrholdene. Jeg hadde lest om dette før og jeg trodde jeg var godt forberedt. Det er imidlertid ikke alt man kan forberede seg på, ett sted må man sette grensen for hvor mange reservedeler man skal ta med seg.
Jeg selv har i reserve ny:
Dynamo,starter,drivreim,impellere,m/pakninger,sinkanoder,oljefiltere,motorolje,gearolje,eksosbend,motorlabber,paknings-stoff,materiale til å lage pakninger av,slanger av div. dimmensjoner o.s.v. Jeg har også: Ny ferskvannspumpe til vanntanken,tau til riggen, noen gamle galvaniserte wire,(kan spleises til fortøynings-wiere bl.annet) reservedeler til komfyren, ekstra dieselkanner (350 liter) dieseltanken er på 320 liter, 40 liter. plastkanner til ekstra vann. (må kanskje skaffe flere til stillehavs-kryssningen)+ masse verktøy til motor og treverk
.Det jeg ikke hadde, var selvfølgelig det som gikk i stykker. Oljekjøleren!!. Jeg er utdannet mekaniker og skulle muligens ha tenkt på dette. Til mitt forsvar vil jeg si at jeg var bilmekaniker og trodde at denne ikke ville tæres i stykker så lenge jeg skiftet regelmessig sink-anoder i motoren.(nå vet jeg bedre og har en oljekjøler i reserve)
Nå lurer dere gjerne på hvorfor jeg ikke reparerte motoren selv, men dette kommer av at du ofte trenger lokalkunnskap for å vite hvor du skaffer div. deler/pakninger og om det finnes lokale småbedrifter til å lage deler du ikke kan skaffe fra leverandør. Dette viste seg å være særdeles viktig da jeg fikk problemer med leveranse fra motorprodusenten min. Denne kunnskapen og dette kontaktnettet hadde min mekaniker og det ble avgjørende i mitt tilfelle. Dessuten så er det lenge siden jeg jobbet som mekaniker.(25 år siden)og mye har gått i glemmeboken. Nå håper jeg bare at alt fungerer som det skal når motoren går under belastning.:-) Poenget mitt er at det er begrenset plass i en båt og hvor mye reservedeler du dermed kan ta med deg når du legger ut på tur.
Jeg har nå sett litt på værmeldingene og det kan dessverre se ut som om det gode været er over for denne gangen og at lavtrykkene på nytt står i kø. Muligens kommer det et vær-vindu den 29/30-10, slik at jeg kan komme meg ut av Maggelanes, men vi får se.
Det var alt for denne gang.
Mandag 29.10-12
Nå ser det ut til at det kommer et vær-vindu i den vestre delen av Maggelanes den 4/5-november. Jeg sjøsetter derfor båten i morgen, og dersom alt virker normalt med motoren så seiler jeg videre i over-imorgen etter å ha skaffet meg en ny zarpe (seilings-tillatelse). Det vil da ta en god stund før jeg kommer på nettet igjen og kan få oppdatert bloggen. Muligens jeg kan få oppdatert den i Pto. Eden om noen uker, men dette er bare en liten fiske-landsby, med 180 mennesker, så jeg vet ikke om det er tilgang på Internett der. Jeg håper det ikke blir alt for mye vind fra nord, slik at turen videre går litt roligere for seg enn den første delen.
Ett stykke nord for Pto. Eden så kommer man til Golfo de Penas. Dette er Chiles svar på det norske Statt-lander. Er man først kommet rundt dette punktet, så er man normalt kommet ut av de mest intense lavtrykkene. Når man er kommet nord for denne bukta, så kommer vinden mere regelmessig fra sør p,g,a at høytrykkene oftere kommer ned hit.
Det har vært noen lange måneder her i Punta Arenas, men det har også vært lærerikt å være her. Nå får jeg bare krysse fingrene og håpe på en god seilas videre nordover.
Ha det bra så lenge alle sammen.
Stig
Hei, igjen!
SvarSlettJa endelig ser det ut til at du skal komme deg videre etter et langt og dyrt oppold i Punta Arenas. Det har jo vært fint å snakkes over Skype så ofte, men nå blir det nok sjeldnere. Ønsker deg alt godt med gode værmeldinger, båten sikkert på sjøen igjen og at motoren virker som den skal også når den må jobbe for fult. Veldig bra at du har fått deg satelitt telefon og at den virker, vi kunne jo faktisk ringe deg!! Lykke til videre!
Hei!!! fra Silo Damsgård.
SvarSlettHåper det går bra med deg.
Ble litt bekymmret når du forveksler PV 544 med Amazon.
Med hilsen Jan Erik
Halloen
SvarSlettJeg må med dette beklage på det sterkeste at jeg kunne finne på å gjøre en så grov feil. Jeg håper at alle Volvo entusiaster kan tilgi meg. ;-) Jeg vil øyeblikkelig rette opp denne feilen.
Ps. Hyggeligt å høre fra deg, hils til alle kjente.
Hilsen
Stig
Halloien Stig. Flott å høyra at du er komen på sjøen att og klar for nye opplevelser. God tur videre frå oss alle på "Restå" !
SvarSlettHei, Stig Arne!
SvarSlettSer at du forlot Punta Arenas onsdag 31. oktober ca kl. 12.00 (UTC). Såg det på http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?mmsi=257920230
God tur.
Vi snakkes!