Chilenske kanaler del 2.
Mitt første møte med Pelikaner |
Beklager at det har tatt en stund fra forrige reisebrev, men det er begrenset internett-tilgang i kanalene. Det er muligheter for Internett i skolebygget i Puerto Eden, men jeg fikk aldri anledning til å benytte meg av det. Enda en gang så har det skjedd spennende ting, men du får lese om det lengre nede i innlegget :-)
Her er utskriften fra loggen min.
.
Bomika og
jeg hadde tidligere skrevet E-mail til
hverandre og var blitt enige om å prøve å møtes så vi kunne seile litt sammen.
Bomika skal stoppe i Pt. Natales, så vi planlegger å holde følge opp dit. Deretter
fortsetter jeg alene opp til Pt.Eden som er en liten fiskerlandsby med ca.180
innbyggere. Der kommer jeg til å stoppe for å vente på et vær-vindu så jeg kan seile over Golfo de Penas og inn i
kanalene igjen ved Bahia Ana Pink.
Fredag
02.11-12 Bahia Mussel (8.12)
Nå er jeg
endelig på vei igjen og jeg har både gledet meg og grudd meg litt for å seile
videre. Gledet meg p.g.a at det er en vill vakker natur her ute i kanalene, men samtidig så er det mye vind og dette kan av og til være litt skremmende.
Jeg
ligger her sammen med seilbåten ”Bomika” som har vært her i to uker og ventet
på et vær-vindu som gjør det mulig å komme seg videre oppover. Bomika er den
seilbåten som ble heist på land i Pt. Williams, etter at de hadde fått slått hull
i skroget. Dette skjedde da de lå for anker i en caleta og båten blåste opp i
fjæresteinene.
Bomika |
Det ser ut til at det skal komme et vær-vindu 5/6-11 og at det da skal vært mulig å komme seg helt opp til Canal Smyth.
Dersom vinden roer seg før det, så kommer vi muligens til å bevege oss litt
lengre oppover Magellanes, for å være litt nærmere det utsatte stykket før vær-vinduet kommer.
Så langt
så ser det ut til at motoren fungerer fint, jeg lurer på om den bruker litt
olje, men det er så lite at jeg ikke er sikker selv etter sammenhengende 24
timers bruk.
Jeg
forlot Pt Arenas Onsdag 31/.10-12 kl: 09.00
og Torsdag 01/11-12. kl:07.00 var jeg
kommet hit. Jeg hadde en fin seilas og siden Magellanes kanalen er ganske brei
her, så valgte jeg å seile også om natten. Jeg hadde tenkt å stoppe og vente på
dagslys rett sør for her jeg er nå, men det var månelyst og jeg valgte derfor å
seile helt fram til Isla Carlos.
Caleta Bahia Mussel (8.12) er en litt stor bukt
med flere ankerplasser. Når jeg kom fram her så lå ”Bomika” helt innerst, hvor
det skal være best beskyttelse for vinden. Vi ligger fortøyd inntil hverandre
og akkurat nå så blåser det 35 kn i kastene men vinden skal friske på utover
kvelden. Vi har tre 18 mm tau til land og tre ankre ute, så vi skulle ligge
trykt. Vi har vinden litt inn fra siden, men da
vinden skal dreie fra N til NV så regner vi med å få vinden inn mere fra akter
utover kvelden.
I går så
hadde Lisa ” fruen på Bomika” laget en deilig middag til meg og de har også i
kveld invitert meg på middag, så nå får
jeg avslutte .
Søndag
04.11-12 Puerto Tamar(8.2)
I går så forlot vi Bahia Mussel (8.12) kl: 15.00, for deretter å seile gjennom natten opp til Puerto Tamar (8.2) som ligger rett utenfor Canal Smyth. Vi kom oss nesten gjennom hele Magellanes og må si oss fornøyd med det. Vi hadde en del ruskevær men stort sett så gikk det fint.
Nå blir vi liggende her til vi får et vær-vindu Vi trenger bare 3-4 timer, for
det er ikke lengre til den første caletaen i Canal Smyth (Caleta Teokita). Det
var her John i "Faraway" ble liggende i en måned med motor-problemer. Det var
også i dette området Joshua Slocum blev liggende i en måned,(Puerto Angusto
8.5) for å vente på et værvindu før han
stakk til havs. Ved første forsøk blåste han sørover igjen, men klarte utrolig
nok å ta seg inn i kanalene igjennom et område fullt av skjær og holmer. Deretter seile han på nytt oppover Magellanes og for andre
gang seile ut i havet og videre nordover.
Selve caletaen her er ganske åpen, men ankerbunnen skal være meget god og caletaen skal skal ikke være utsatt for ”williwaws” men det kan blåse friskt her. Den kan også være utsatt for vind fra S/SØ.
Selve caletaen her er ganske åpen, men ankerbunnen skal være meget god og caletaen skal skal ikke være utsatt for ”williwaws” men det kan blåse friskt her. Den kan også være utsatt for vind fra S/SØ.
Da vi kom
hit la vi merke til at det er mye kelp (tang) her, men jeg tror jeg fant en
god plass til å ankre opp på. Etter en lang og delvis våt natt, så kryper jeg
nå under dynen for å sove litt. Jeg vet Charley og Lisa også planlegger å få
seg litt søvn.
Onsdag 07/11-12
Bahia Mallet (6.38
Vi kom hit i går ca:11.00. Vi seilte fra Puerto Tamar kl :02.00 i går natt og hadde en problemfri seilas opp til Canal Smyth og videre oppover til her vi er nå. Været var ikke det aller beste med mye regn, men vi hadde ikke mye vind imot oss og det er det som teller akkurat her.
Bahia Mallet |
Det var litt spennende å forlate Puerto Tamar i stummende mørket. Det er en litt kronglete innseiling til caletaen med fiske-teiner på utsiden, men ved bruk av Lowerance plotteren min, så gikk det fint. Jeg fulgte nøyaktig det slepesporet jeg lagde på vei inn og så fulgte ”Bomika” tett etter. Jeg har bare en gang tidligere forlatt en ankerplass på natten og siden jeg har manuell anker-vinsj så tar det litt tid fra ankeret mister festet til jeg har fått det på plass. Dersom det blåser (det gjør det stort sett hele tiden, mere eller mindreJ) så er det lett for å drive på grunn dersom caletaen er trang.
Jeg må få
skrive litt om Lisa og Charley på
”Bomika”. Jeg traff dem første gangen i Pt.Williams og de er noen flotte
mennesker. De har vært veldig uheldige her nede og dreiv på land i en caleta
for 8 måneder siden og fikk slått hull i skroget under vannlinjen. Dette
skjedde et stykke vest for Ushuaia. De klarte med hjelp fra lokale krefter å få
båten tilbake til Pt.Williams og deretter har de brukt ca: 8 måneder på å reparere den midlertidig. Alle som har vært her nede vet hvor
vanskelig det kan være å skulle klare
dette. Bare det å skaffe reservedeler og materiale er en stor utfordring. Etter som dager,uker og måneder går så skal
det stor mental styrke til for ikke å gi opp.
Da det hadde kommet vann inn i båten, så var det mye som måtte utbedres
av mekaniske problemer og ikke minst det eletriske. Likevel har de klart å
holde humøret oppe og er nå igjen på vei oppover kanalene. Men de har innrømt at det har vært tøft til tider
og at det har vært en lang vei å gå. Nå
skal de opp til Puerto Mont, for å få en permanent reparasjon av skroget der. De har skrytt mye
av den lokale befolkningen og all den støtten å hjelpen de fikk mens de var i
Pt.Williams.
Da jeg kom til Bahia Mussel (8.12) så ble jeg møtt med store smil. De hadde da ligget der i to uker og ventet på et vær-vindu for å komme seg nordover og ut av Canal Magellanes. Charly hjalp meg med fortøyningene og etter at jeg hadde fått sovet (hadde seilt en dag og en natt) så inviterte de meg på middag enda jeg visste at de nå måtte begynne å gå tom for ferskvarer. Siden så har de flere ganger invitert meg på kaffe/te og middag og de har også hjulpet meg med å få installert et vær-program (zy.gribb) som ikke skal bruke fullt så lang tid på å laste ned gribb-filene som U-gribb gjør. For meg som har savnet kontakten med seiler-miljøet, så er det veldig koselig å treffe dem igjen.
Det var
alt for denne gang, nå ligger vi her og venter på at vinden skal roe seg, (30-40 kn) før våre veier skilles og Lisa og Karl seiler mot Puerto Natales og
jeg fortsetter videre oppover til Puerto Eden.
strekker seg over hele stillehavet (951 mb), så vi blir nok her en stund til. Muligens lavtrykket deler seg opp, men det er det største jeg har sett til nå. Det strekker seg også veldig langt nordover og siden det er så kraftig så skyver det høytrykkene nordover også L
Det store lavtrykk i det sørlige Stillehavet |
Ankerplassen
ligger idyllisk til i en åpen rund poll, innerst i en liten fjordarm. Vi ankret opp
med akterenden vendt mot vest og festet tauene i noen solide trær. Når vinden
blåser fra N-NV-V (30 kn) så ligger vi godt og trygt, med fem tau til land. Når
vinden går over til SV. så får vi vinden inn fra siden, men ankerbunnen er god
og det blir ikke mye bølger her inne uansett. Det kan blåse kraftig her inne
som ellers i caletaene, men det er solide trær å feste tauene til så jeg vil
kalle denne ankerplassen for god og trygg. Når det i tillegg er gode muligheter
for å gå seg en tur, så er dette en caleta vel verdt å besøke.
På den
NØ. siden av bukta vokser det en liten skog med store trær, det er også en lang
strand foran denne. For første gang så er det også friskt grønt gress å se,
så man begynner tydeligvis å komme til mere gjestfrie strøk J
.Langs stranden
er det mye blåskjell, men disse kan ikke spises da det er fare for at de er
giftige p.g.a giftalger. Red Tide (Mare Roja) ble oppdaget i Chile i 1972 og
siden den gang har det ikke vært trygt å spise skjell her. Man kan bli
paralysert og dø innen 24 timer dersom man spiser forgiftet skjell og sjansen
for å overleve skal være liten. Det skal være mulig å kontakte ”Armada De
Chile” og få opplyst om det er giftalger i det området du befinner deg i, dersom du ønsker det. (Skjell solgt på markedene er testet og skal være trygge
å spise.)
Nå får
jeg lage meg litt mat og deretter se om det blir mulig å ta seg en ny tur for
å få tatt noen flere bilder. (Da jeg
gikk en liten tur på land i går, så vekslet det mellom sol, sludd og regn, tre
ganger i løpet av halvannen time.)
Søndag 11.11-12
Brødbakingen gikk over all forventning, og brødet smakte kjempegodt. |
Dette har
vært en av de fineste dagene på lenge og det har vært godt å være her. J Vær-vinduet lar vente på seg, men
på en dag som i dag så spiller det ingen rolle hvor lang tid det tar.
Tirsdag 13.11-12
I går så
laget Lisa middag her på Snorre Viking. J De er i ferd med å gå tom for
gass, så vi valgte å bruke ovnen min. Middagen smakte godt den og etterpå så vi en film. Det ser ut til å komme et vær-vindu på torsdag og da kommer jeg til å
seile så langt oppover som jeg klarer. Det ser ut til at vær-vinduet fortsetter
på fredag. Jeg får krysse fingrene og håpe at vær-vinduet kommer.
Lørdag
17.11-12 Caleta Apela (5.24)
Etter en dag og en natt, så går jeg ned for å lage meg litt frokost. Siden det ikke går å bruke vindroret så bruker jeg liner til å justere kursen fra innsiden når det regner som verst.. Dette systemet krever at man sjekker kursen hvert 2 minutt, men det er greit å stå tørt inne når det regner mye. Vel .. jeg setter på tekannen og sjekker kursen før jeg strekker meg litt på sofaen,TABBE. Jeg regner med at du skjønner hva som skjer? Jeg våkner av et høyt brak NEII!!!!, jeg er lys våken og vet med en gang hva som har skjedd, KATASTROFE!!!. Jeg stormer opp på dekk og ser at båten står med nesen i en fjellside og klyver-bommen er brukket. Jeg setter motoren i revers og bakker utover igjen. Båten reagerer med en gang og snart er jeg borte fra fjellveggen. Jeg skjønner at jeg har vært heldig og ikke grunnstøtt og har dermed ikke noen synlig skade på undervanns-skroget. Jeg setter meg ned og merker at håpløsheten og forargelsen over å gjøre en så grov tabbe siger på. Jeg skyve vekk følelsene og konsentrerer meg om å sjekke hvor stor skade som har skjedd. Klyver-bommen er knekt og begge pullerene som bommen er festet med er splittet i to nede ved dekk. Deretter så konstaterer jeg at anker-rulla er kraftig skadet og at bjelken den er montert på er knekt helt over og at det er ankeret som holder det hele på plass. Det har også blitt noen hakk i baugen på båten, men dette er mest kosmetisk og utgjør ikke noe problem. Jeg legger meg på vinden og får jolla på sjøen og begynner å rydde opp i kaoset. Først må klyveren reddes og deretter må jeg få kjetting /Wiren/tau og restene av klyver-bommen ombord.
Når dette
er gjort fortsetter jeg seilasen i 8 timer og kommer hit hvor det er mulig å
ligge på anker på bare 6 meter. Jeg rakk det akkurat før det ble helt mørkt og
med hjelp av lyskaster og veldig forsiktig manøvrering finner jeg stedet hvor
jeg kan slippe ankret på 6 meter. Jeg
har nå mulighet til å hale ankeret
ombord igjen for hånd, siden jeg ikke har anker-rullen til å styre kjettingen
inn på kabelarhjulet til ankervinsjen og dermed ikke kan bruke ankervinsjen til å
få opp ankeret med.
Jeg begynner å reparere det som er mulig. Jeg
har brukt dagen til å demontere anker-rullen og deretter å få rettet den ut med
en liten hånd-slegge, slik at den kan brukes igjen. Siden akslingene til to av
rullene er knekt av, går jeg ned og ser om jeg har noen bolter som passer. Heldigvis finner jeg to bolter i rustfritt som passer noenlunde.
Deretter så fjerner jeg boltene som holder restene av bjelken til dekk. Jeg må bruke huggjern for å få vekk selve bjelken
da den også er limt med Sikaflex, men heldigvis unngår jeg skade på selve
deskplankene. Deretter så retter jeg ut den kraftige bolten som holder
klyver-bommen fast til pullerene og det er det jeg rekker i dag, klokken er
17.00 og det er på tide å gi seg. I morgen vil jeg prøve å få løsnet pullerene
og se om det er mulig å bruke restene.
Da de knakk så ble de splittet i to over dekk og den ene halvdelen er uskadd.
Dermed kan jeg kanskje få limt inn friskt trevirke og deretter snu dem
rundt slik at den delen som stikker ned i båten, kommer opp.
I over-imorgen vil jeg seile opp til Pureto Eden
og se om de har en bjelke som jeg kan bruke til anker-rullen, deretter vil jeg
undersøke om mulighetene til å spjelke sammen klyver-bommen igjen. Det skal være
en snekker i landsbyen (80 innbyggere), så kanskje jeg er heldig. Uansett så er det ikke noe problem å
fortsette uten klyver-bommen klyveren har nesten ikke vært i bruk siden jeg kom
ned hit og emne til klyver-bommen kan kanskje skaffes i Puerto Mont eller i Valdivia, ( jeg trenger den på vei over stillehavet). Anker-rullen må jeg derimot få på plass, jeg
må ha muligheten til å bruke ankervinsjen
når jeg skal ankre opp i caletaene. Siden de har en snekker så må det vel være
mulig å få kjøpt en slik bjelke og også
finne noen trestykker til å lime inn i pullerene ??.
Endelig var motorproblemene ordnet (bank i
bordet o.s.v) og jeg var klar for å komme meg opp til Valdivia og så skjer
dette. Motor problemene kunne jeg ikke ha hindret, men det som skjedde i går
skyldes bare min egen DUMHET. Men.... jeg må bare brette opp skjorte-armene og
se fremover til kryssingen av STILLEHAVET med de tropiske øyene og vakre
vahinene :-).
Jeg regner med at det ikke vil ta så lang tid å få
montert anker-rullen igjen og dersom snekkeren ikke kan reparere klyver-bommen så regner jeg med å være underveis igjen
etter tre- fire dager. Jeg må etterfylle en del diesel og se om jeg kan få
kjøpt meg noen koteletter og noe mel
til brødbaking. Jeg vet at ”Faraway”
ligger rett bak meg i løypa, så muligens vi møtes igjen i Puerto Eden ?. God natt.
Da jeg kom hit i dag så fortøyde jeg i boyen til Armadaen og skulle sjekke inn, men det viste seg at dette ikke var nødvendig lengre. Etter en hyggelig samtale med en ung soldat, seilte jeg over til landsbyen og fikk lov til å legge meg langsides til kaien. Deretter så fant jeg snekkeren og spurte om han hadde tid til å se på skadene. Han ble med bort til båten, men jeg skjønte straks at dette kom til å ta tid da han sa at han måtte ta en tur over kanalen for å hugge ned et emne til klyver-bommen Da jeg ikke ønsket en klyver-bom av ferskt trevirke, så spurte jeg om han hadde emner til å reparere baugrulla og pullerene med. Han sendte da sønnen avgårde for å se om han fant noe. Han kom tilbake med et brukbart emne til baugrulla og også noen brukte plankebiter med lakk og beis på som muligens kunne brukes til å reparere pullerene med. Deretter så ba han meg vente til kl:18.00, for da startet de opp generatoren som gav strøm til landsbyen. Mens jeg venter så kommer det en seilbåt inn i bukta og prøver å ankre opp. Det ser ut til at det er for mye tang på bunnen, for ankeret får ikke feste så jeg vinker dem over og de legger seg utenpå meg. Det viser seg å være to hyggelige seilere fra New Zealand som var på vei sørover til Pt.Wiliams, men som først skulle gjøre et stopp i Puerto Natales. John og Alan inviterer meg over i ”Caper” på middag senere på kvelden, men først måtte jeg få snakket med snekkeren igjen. Når klokken er 18.00, står far og sønn på kaien og roper ned til meg. Vi går til enden av kaien og i et åpent skur uten vegger begynner vi å jobbe. Det viser seg at de stort sett mangler alt av verktøy, men siden jeg har et godt utvalg så setter vi i gang. Det blir til at de ser på og jeg jobber, etter noen timer så tar jeg kvelden og går på middags besøk til ”Caper”. John og Alan er et hyggelig bekjentskap og etter en god middag blir vi sittende å snakke til langt utover kvelden.
Det største "Supermarkedet" i Puerto Eden :-) |
Hvordan vil fremtiden bli for disse menneskene tro ? |
Onsdag
22.11-12 Puerto Eden.
Liming av pullerene |
Nå skal
jeg lage meg litt mat og så tar jeg kvelden .I morgen håper jeg at alt skal
være ferdigmontert og at jeg da kan
begynne å se etter et vær-vindu som jeg
kan bruke når jeg skal seile over ”Golfo De Penas”.
Fredag
23.11-12 Puerto Eden.
Da var det som var muligt reparert:-) |
Jeg har
ikke sett noe til John på Faraway, så han har kansje seilt direkte forbi Porto
Eden for å være ved Golfo de Penas når vær-vinduet kommer? Dette var alt for denne gangen.
Lørdag
24.11-12 Caleta Point Lay (5.13)
Jeg ligger nå i en godt beskyttet og flott
ankerplass og ser på en Kingfisher som fisker der en bekk kommer ned fra
fjellsiden. Jeg hadde en fin tur opp hit fra Puerto Eden og slapper nå av med
en god kylling middag. Vinden var svak fra V-NV, men økte litt på utover
ettermiddagen fra N. Jeg fikk en del ubehagelige bølger der Canal Messier
passerer mellom Isla Little Wellington og Isla Farquhar. Dette er et ganske åpent stykke og bølgene oppstod p.g.a strømmen som var her .Jeg seilte derfor i ly av Isla Farquhar,
til jeg krysset kanalen og inn i Caleta Point Lay.
På vei
opp hit så jeg på en holme (Islote Clio)
en hvit statue av Virgina (La Virgencia) som lokalebefolkningen av og til
arrangerer pilegrims turer til. Dette var
i et smalt sund som forbinder Paso del Indio til Canal Messier og hvor strømmen
kan være sterk. Jeg valgte derfor å passere sundet på fjæret sjø mens vannet
stod stille, slik at jeg fikk strømmen med meg videre oppover Canal Messier.
Caleta Point Lay er som sagt en fin ankerplass. Den ligger i enden av en smal
tarm, og gir en veldig godt beskyttet
mot vinden. Det kommer noen fine fosser (bekker) ned langs fjellsiden og det er
ved en av disse bekkene jeg kan se
Kingfisher;n
Nå skal
jeg spise ferdig middagen og deretter legge meg, for jeg må tidelig opp i
morgen for å få utnyttet strømmen nordover i Canal Messier.
Søndag 25.11-12 Caleta
Lamento del Indio (5.11)
Caleta Lamento del Indio (5.11) sett fra ankerplassen |
Jeg har
nå sjekket olje på motor og gearkassen og etterfylt dieseltanken, jeg har også
tappet dieseltanken for å sjekke at det ikke er noe vann i dieselen. Deretter
så sjekket jeg at alt er forsvarlig
surret til dekk, (dieselkanner, jolla og den brekte klyver-bommen), for til
sist å stue alt skikkeligt under dekk. Det er lenge siden jeg har seilt ute på
havet nå og ting må ettersees.
Det
kribler litt i magen, da bølgene fra stillehavet kommer direkte inn i Golfo de
Penas. Nå har det vært vindstille i ca
ett døgn og jeg håper at bølgene har roet seg litt, men bølgene kommer fra
lavtrykkene i sør og det blir aldri helt stille her.
Jeg har spist
en god middag og i morgen skal jeg spise en kraftig frokost, slik at jeg er
klar for 38 timer på havet. Det kan bli lange timer p.g.a at vindene skal være
svake og det betyr at jeg må hånd-styre
hele veien. Vindroret trenger vind for å klare jobben sin og svake vinder i
ryggen og bruk av motoren gjør at den ikke får tilstrekkelig vind over vindfløyen til å holde kursen.
God natt.
Mandag og
Tirsdag 26-27.11-12. Caleta Saudade
(4.7)
Jeg
overlevde J.
Jeg
ligger nå i en fredelig og ”hurricane-proof” caleta som er en liten men god
ankerplass hvor jeg skal hvile ut i noen dager. Jeg må nå planlegge hvilke
ankerplasser jeg skal besøke på resten av turen opp til Puerto Mont (sirka 40
timers seilas). Der vil jeg forsøke å få reparert eller laget en ny klyver-bom
før jeg seiler utenskjærs opp til Valdivia. Jeg vil ta det med ro og besøke
forskjellige fisker-landsbyer på veien, så det vil nok ta et par uker før jeg
er der. Jeg merker nå at jeg er stort sett
nord av de kraftige lavtrykkene og at det har blitt mye varmere (18
grader celsius). Fremdeles kan jeg få
kraftig vind, men været vil bli bedre fra nå av. Skogen er blitt mye tettere og
trærene er mye større en syd for Golfo de Penas. På plastikken som flyter i
caletaen her, skjønner jeg også at jeg nærmer meg befolkede omeråder. L
Her er et
lite referat om hvordan det var å krysse
”Golfo de Penas” og seile inn i ”Bahia Anna Pink”. Jeg var veldig heldig med
været og derfor kan nok denne distansen være mye tøffere enn det jeg opplevde den som:
I går morges
kl: 05.00 sto jeg opp og spiste en god frokost med 2 speilegg og 4 skiver brød,
for deretter å lage en god niste-pakke
til turen. Kl: 06.00 startet jeg motoren, tok inn landlinene og hevet anker og
forlot deretter den fine ankerplassen.
Jeg kalte opp ”Isla San Pedro Lighthouse”på VHF;n og informerte dem om at jeg kom til å krysse Golfo de Penas og
seile opp til Anna Pink. Som vanlig må jeg svare på spørsmål om navnet på båten, nasjonalitet hvor mange ombord,hvor
fort båten seiler ?? og når jeg vil ankomme Valdivia ???? ( oppgitt som siste havn i zarpen)
(seilings-tillatelsen) Jeg svarer tålmodig på spørsmålene og smiler når jeg
oppgir ETA. Valdivia til 30 Januar, hvoretter det blir stille i den andre
enden. Deretter opplyser jeg at jeg går tilbake til kanal 16.
På vei ut av ”Golfo de Penas” møter jeg
havdønningene, men de er ikke alt for store. Etter hvert øker vinden litt på fra
vest og bølgene blir krappere og båten begynner å hive på seg, men ikke mere
enn at det blir litt ukonfertabelt. Når jeg etter 12 timer kan legge kursen
mere mot N. så roer det seg betraktelig og det blir mulig å få i seg noe mat, vindroret får akkurat nok vind til å holde
kursen. Deretter så kaller jeg opp ” Raper Lighthouse” for der å gjenta
opplysningene som jeg hadde gitt til ”San Pedro”. Vinden roer seg utover kvelden og natta og jeg
må derfor håndstyre igjen. Da klokken nærmer seg 23.00, ser jeg noen stenger
med flagg på og jeg vet hva det betyr.
Det er ingen lys på boyene og dermed vil det bli umulig å se dem i natte-mørket.
Heldigvis er ”Snorre Viking” langkjølt og det betyr at det ikke er noe som tau
og garn kan hekte seg opp i, dersom jeg seiler over dem. Det eneste som det kan
være fare for at noe hekter seg fast i er roret til vindroret, så derfor vipper
jeg det ut av vannet.
Da jeg har kommet et godt stykke innover i Bahia Anna Pink, så ser jeg to spekkhoggere?? leke seg fremfor båten. De gjør noen flotte hopp helt ut av vannet og jeg blir sittende som trollbundet å se på den flotte oppvisningen. Deretter finner jeg ut at jeg skulle ha tatt noen bilder, men da er oppvisningen over og jeg får bare noen bilder av finnene og ryggen deres. L. Men... det var en fantastisk opplevelse å få være vitne til denne oppvisningen av livslyst og kraft.
Etter en stort sett problemfri seilas, er det
en trøtt seiler som ankrer opp i ”Caleta Saudade”. Jeg ringer deretter til mor
og fortelle henne at alt har gått bra. Selv om hun begynner å ”dra på årene”,
så følger hun spent med på hvordan det
går med meg og jeg har lovet å ringe henne regelmessig nå når jeg har fått meg satelitt-telefon. J
Jeg har
nå laget meg en ”pytt i panne”, av poteter, gulerøtter, løk og restene av
kyllingen, så nå skal jeg spise en god middag før jeg stuper til køys.
God natt.
Fredag
30.11-12 Caleta Jacqueline (4.6)
Jeg ble i
to dager i ”Caleta Saudade”, før jeg forflyttet meg 27 nm opp Canal Pulluche
til Canal Chacabuco. Det var en fin 4.5 timers tur i med-strøm, hvor jeg så en del pingviner og andre sjøfugler. Da
jeg kom hit til ”Caleta Jacqueline”så viste det seg å være en flott ankerplass
med en liten foss bak meg og noen fine sandstrender foran Jeg ligger for anker med to tau til land inne i en liten bukt på den
nordlige siden av caletaen. Den er fullstendig beskyttet fra vind fra
V.NV.N.NØ.Ø men er litt åpen for vind fra S. Men siden det ikke er noen høye
fjell i sør som skaper fallvinder og bunnen består av god mudder, så tror jeg at det skal mye til
før jeg får problemer med vinden.
Skipperen på jakt etter den forsvunne byen :-) |
Nå skal
jeg lage meg fleske-pannekaker til middag og deretter lese litt i en bok. Kanskje velger jeg å bli her til søndag, for deretter å seile ca:35 nm (ca:7
timer) til Puerto Aguirre. Dette er en fiske-landsby med 1200,- innbyggere. Jeg
får se hva jeg bestemmer meg for.
Mandag
03.12-12
Fremdeles på samme ankrings-plass. Jeg hadde egentlig
tenkt å seile videre i dag, men værmeldingen forandret seg og jeg seiler videre
i morgen istedenfor. Jeg har brukt dagene til å vaske under dørken og til å
rydde i skuffer og skap. Da jeg vasket skapet med duker o.s.v oppdaget jeg at
noen av dukene hadde fått jord-slag og at de var litt klamme. Jeg benyttet
derfor anledningen til å tørke dem, slik at jeg ikke skal få flere duker
ødelagt. Jeg vil forsøke å få vasket de dukene det gjelder senere. Jeg har også
ryddet opp i alle syrefaste skruer, mutrer låsepinner,skiver.o.s.v. da jeg hadde
en del plast-glass som det hadde vært sjokoladepålegg i som jeg kunne benytte meg av.
Nå er alt på stell og det er bare klesvasken
som gjenstår, den tar jeg når jeg kommer opp til Castro,(4-5 dager) som er
hovedbyen på øya Chiloe. Der vil jeg også undersøke muligheten for å få ny klyver-bom og dersom dette ikke er mulig vil jeg prøve i Puerto Mont. Jeg har
også oppdaget at jeg har fått en skrape på kjølen da jeg knakk klyver-bommen, så
båten må nok opp på land igjen .
I går
snakket jeg med Charlie på ”Bomika” via satelitt.telf. og han kunne fortelle at
John på ”Faraway” nå var i Puerto Eden og at ”Pinta” allerede hadde seilt
videre fra Puerto Eden og nå befant seg i nærheten av Golfo de Penas. Jeg vet
ikke om de har startet på seilasen opp til ”Anna Pink” eller om de venter på et vær-vindu men det ville være hyggelig å få hilse på dem igjen.
Ellers så
har jeg begynt å lese litt om Stillehavet og hvilken øyer jeg kan tenke meg å
besøke. Jeg vil ikke låse meg til en bestemt rute, men jeg må bestemme meg for
om jeg vil seile sørover til New Zealand muligens Australia, eller seile
nordover til ekvator og Indonesia, når jeg kommer over til den andre siden. Syklon sesongen starter i Desember og varer til April og innen den tid må jeg
enten seile sørover eller nordover og ut av området de beveger seg i. Dersom
jeg velger nordover og opp til Indonesia, så må jeg sjekke litt nærmer om Typhoon
sesongen nord om Australia. Jeg håper å treffe på seilere i Puerto Mont eller
Valdivia som har seilt der før og som kan dele erfaringene sine med meg.
Jeg må
også undersøke hvilken steder jeg trenger visa og jeg må skaffe meg
elektroniske kart over Indonesia og videre over til den Afrikanske øst-kysten.
Jeg har fremdeles to måneder på å bestemme meg for hvor jeg vil seile og på å
skaffe det jeg trenger av forsyninger o.s.v så jeg har tid nok enda. Jeg regner
med å være i Valdivia i begynnelsen av
Januar og da kan jeg få ordnet det meste der, mens jeg venter på rette
tidspunktet til å seile ut i Stillehavet.(Begynnelsen av Februar ??)
Tirsdag 04.12-12 Estero Atracadero (3.18)
Jeg kom hit etter en seilas i litt motvind. Selve ankringsplassen ligger greit til med et fiskeoppdrett ved innseilingen til bukten. Ankerbunnen består av leire og ankeret fikk godt feste med en gang. Jeg valgte da å bare ligge for anker uten landliner, da det var meldt om lette vinder til natten. Det var noen rester etter et fiske-skur på land, og det er mulig å ta jolla inn i den indre lagunen, hvor det er en gård og noen hytter.
Jeg
kaldt forresten opp Puerto Aguirre Radio når jeg passerte dem, for å avgi de
vanlige opplysningene. Dette viste seg å bli veldig vanskelig og etter å ha gjentatt meg selv 5-6 ganger og de igjen begynte med det første spørsmålet,
svarte jeg at jeg hadde gitt dem alle opplysningene jeg kunne og at jeg gikk
tilbake til kanal 16. Etter dette hørte jeg ikke noe mere fra dem.
Siden jeg
hadde brukt noen timer opp hit, så valgte jeg å lage meg litt mat for deretter
å krype i loppekassa.
Onsdag
05.12-12 Estero Arboles Espectrales (3.11)
Etter
enda en fin dag, med lite vind og strømmen med meg, så kom jeg hit. Det ligger
mange fiskeoppdrett langs kanalene her, og jeg møter jevnlig båter som kommer
med fiske-for og som tar med seg laks tilbake.
Enda en gang valgte jeg å bare ligge for anker
da det er god leirbunn og meldt om lite
vind til natten. Bukta er ganske åpen mot øst, men jeg merket ingen ting til
vinden, siden det er nesten vindstille for tiden.
En flott morgen-utsikt |
Etter en
sein kveld så spiste jeg middag og går nå til køys.
Torsdag
06.12-12 Caleta Momia (3.4)
I dag tidlig fikk jeg meg en fin natur opplevelse. Jeg hadde akkurat hevet anker og svingt inn i Canal Perez Sur, da jeg så noen fugler som hadde samlet seg ved en fiskestim. Dette er ikke noe
Etter denne flotte opplevelsen fortsatte jeg
forbi en liten øy og gjennom et trangt
sund av Canal Perez Sur. Jeg hadde ikke rukket å fordøye opplevelsen
med Pelikanene før jeg hørte en merkelig breking og en stram lukt. Dette viste seg å være en liten
koloni med Seler (Southeren fur seal ?) som holdt til på en
holme der Canal Perez Sur åpnet seg mot øst. Jeg lot dermed båten drive kloss
opptil holmen (Kanskje litt for nærme J) og fikk også her tatt noen fine
bilder idet jeg driver forbi. Dette er grunnen til at jeg kom ned hit, oppleve
vill natur og et flott dyr og fugle-liv. Jeg er nå blitt så vant til å se
Pingviner (Pinguino de Maggelanes) at jeg ikke lengre reagerer på dem, men jeg
har fremdeles til gode å få oppleve en pingvin-koloni.
Etter
disse flotte naturopplevelsene så seilte jeg videre oppover til her jeg er nå.
Da jeg forlot ”Estero Arboles Espectrales” (3.11), så var det flo, og jeg fikk
stort sett strømmen med meg hele veien. Jeg fikk også seilt litt, da det
begynte å blåse litt fra V-NV.
Caleta
Momia ligger rett sør for Puerto Melinka og det er litt trafikk av små-båter
rett foran der hvor jeg har ankret opp. Jeg kunne ha ankret opp ved Melinka,
men jeg hadde lyst til å ha det stille og fredelig mens jeg venter på en god
værmelding, slik at jeg kan krysse Boca
Del Guafo. Dessuten så er denne ankerplassen bedre beskyttet mot vind fra S-V-N
etter som ”Boken” sier. Den er åpen mot Ø, men det er ikke meldt om vind fra
den kanten. Jeg regner med at jeg seiler
videre på Lørdag eller søndag (08.12-12)
dersom værmeldingene holder stikk. Jeg skal laste ned en ny gribb-fil før jeg
bestemmer meg.
Lørdag 08.12-12 Estero Paila (2.21)
Jeg gjør en kort stopp her, før jeg seiler videre i morgen opp til Marina Quinched.
Ha en god dag.
Hei Stig Arne!
SvarSlettForstår at du nå er i byen Castro på øya Chiloé rett sør for Puerto Montt. Du har hatt en spennende tur, men det har jo gått bra.
Et råd, pga båtens form, mast etc bør du ikke legge båten på siden for å jobbe med den.
Vi snakkes på Skype!
Halloen Stig!
SvarSlettTusen takk for at du deler reisa med oss. Synes du lever eit vèl spennende liv no :-) God tur videre, og ei retteleg GOD JUL til deg. Me på "Restå" følger med deg!
God Jul til dere også. Turen langs kanalene i Chile har vært både spennende og krevende, men jeg ville ikke ha vært den foruten. Jeg har opplevd mere det siste halvannet året, enn i alle de tidligere 46 årene av mitt liv. Hils alle der hjemme og hils dem God Jul fra meg.
SvarSlettHilsen Stig
VI ØNSKER DEG EI RIKTIG GOD JUL OG ET VELSIGNET 2013.
SvarSlettDETTE BLIR ANDRE JULA HJEMMEFRA.
LYKKE TIL PÅ DIN VIDERE REISE!
HILSEN FRA OSS SOM FEIRER JUL PÅ JAMAICA;
HILDEGARD, SYNNØVE, OLE MAGNUS OG BERNT OLAF
En forsinket God Jul og Godt nytt år fra oss. Prøvde å legge noe inn før jul, men det kom visst aldri på nett.
SvarSlettNå er vi i Bergen og har feiret nyttår. Akkurat nå sitter vi hos mor og spiser lefser og drikker kaffe - alt bra her.
Håper du har hatt en fin julefeiring og så får vi håpe at det nye året bringer med seg mange flotte opplevelser.
God tur videre og alt godt til deg!
Hilde og Kolbjørn
Hei, og godt nytt år!Kjempefint at det gikk så greit med båten når du skulle fikse den. Da vet du hvordan det kan gjøres senere og du har blitt ei erfaring rikere. Beklager at vi ikke har vært i kontakt med deg i løpet av jule- og nyttårsfeiringa, men vi må ha vært på Skype til hver våre tider. Ha en fortsatt god dag.
SvarSlett