Fernandes
til Gambier øyene. 12.04-13
Ja så overlevde jeg denne gangen også J. Det tok meg 41 dager å komme hit,
så det gikk ikke så veldig fort. Til å begynne med så hadde jeg fin og frisk
vind på mellom 13-18 knop, men ved en
jibb fikk storseilet en større rift rett over forsterkningene ved det
andre revet. Seilet ble splittet opp fra akter-liket og tvers over det første
panelet, der stoppet det p.g.a sømmen som er dobbel i overgangen til neste
panel. Årsaken var en litt
kraftig jibb
og det var bare å få storseilet ned så fort som mulig Dette skjedde etter en
ukes seilas så det var bare å sette igang med reparasjon av seilet for det var
mange uker igjen til Fransk Polynesia.
Seilas i frisk vind |
Seilet ble stiftet til dekk og lappene limes på med fugemasse. |
Så
snart storseilet var nede så begynte Snorre Viking å rulle kraftig ved bare fokken
oppe og det var ikke lett å få reparert skaden. Jeg måtte først løsne seilet
fra stor-bommen og ute på piggen for at
jeg skulle kunne få seilet ned på selve dekket. Der stiftet jeg det fast for å
hindre seilet i å blafre i den friske vinden. Dakron-duken er slik at når den
revner så oppstår det et felt hvor det ikke er mulig å sy, p.g.a at trådene i
duken rives ut ved kantene langs riften. Dermed så må man legge på en lapp,
slik at tråden får feste. Siden riften var såpass stor, (65 cm) så valgte jeg å
legge seilet flatt ned på dekk for deretter å lime på en lapp på begge sider av
seilet ved bruk av Tec 7 og litt Simpson fugemasse. Deretter sydde jeg kantene
for å forsikre meg om at lappen ikke skulle begynne å løsne. Dette med å bruke
fugemasse er egentlig en grei måte å foreta nød-reparasjoner på, da det er
enklere å få lappen til å ligge riktig og samtidig er det sterkere enn søm.
Ulempen er at siden jeg legger en lapp på hver side, så blir duken ganske stiv,
men samtidig så blir den minst dobbel så sterk der hvor belastningen er størst.
Etter et døgn så kan jeg heise seilet igjen og det ser slett ikke så verst ut
der hvor lappene er festet.
De neste ukene går det greit unna og jeg
føler meg nesten som en passasjer på min egen båt. Ikke trenger jeg å justere seilene
og vindroret tar seg av styringen. Jeg seiler med to rev i storseilet og to
fokker som er spredd ut til hver side ved bruk av bommer. Ved denne reduserte
seilføringen går det litt saktere, men jeg har dermed bedre kontroll når det
kommer en squall.
Etter fire begivenhets-løse uker hvor
jeg leser bøker, tar den daglige
inspeksjonen av riggen, ser film og lager meg mat så skjer det igjen. Rett før det begynner å mørkne, så merker jeg
at båten plutselig mister styringen og jibber midt i en kraftig squall. Selv med bom-preventeren
på plass så blir det en kraftig belastning på stor-seilet og jeg hører den ekle
lyden av duk som rivner igjen. Jeg kommer meg opp på dekk og får storseilet ned. Siden vindroret
ikke fungerer lengre så har Snorre Viking lagt seg på tvers av bølgene. Dermed
ruller båten kraftig fra den ene siden til den andre, mens vinden hyler i
stagene og sjøsprøyten står over dekk. Jeg kravler bak til roret for å se hvorfor
vind-roret har mistet styringen og jeg
ser da at armen som går fra vindfløyen ned til tannhjulene henger og slenger. Først så tror jeg at det mangler en bit der
hvor
armen er tredd inn på en liten aksling, men så oppdager jeg ved en
tilfeldighet at en av de små akslingene som kommer inn fra siden er løs. Når
jeg trekker den ut så ser jeg at den er dreid smalere i enden for å passe inn i
et spor på akslingen hvor armen er tredd inn på. Jeg ser at den løse akslingen
blir holdt på plass med en liten umbrako-skrue og at det er denne skruen som
har løsnet. Siden det ikke er boret et hull i selve akslingen, (slik at
umbrako-skruen ville ha fått et godt feste i den), så er det bare presset fra
tuppen av umbrako-skruen som hindrer akslingen fra å gli ut. Heldigvis så gled
ikke akslingen helt ut og forsvant i havet før jeg oppdaget at den var løs.
Etter å ha fått akslingen på plass igjen og strammet umbrako-skruen godt fast,
så fungerte vindroret normalt igjen.
Det var denne bolten som løsnet, slik at vindroret ikke fungerte lengre. Grunnen var at unbrako-skruen du ser over akslingen løsnet. |
Jeg sjekker bolter og smører vindroret hver
andre uke når jeg seiler lengre strekninger, men jeg trodde at de små umbrako-skruene
var limt med Locktite og at de gikk inn i et spor på akslingene for å hindre
dem fra å gli ut og at de dermed ikke skulle ettertrekkes. Det er ett ledd i
hver ende av armen som løsnet, disse leddene har to små akslinger inn fra siden som er festet
med umbrako-skruer. Det er også brukt flere umbrako-skruer på resten av
vindroret for å holde diverse akslinger på plass. Da jeg sjekket disse så var det
flere som ikke var trukket skikkelig til. Dette er bare ikke godt nok når det
gjelder utstyr som man nesten er avhengig av når man foretar lengre hav-krysninger
som soloseiler. Aries som har rykte på seg for å være et robust vindror, bør i
det minste lage et spor i akslingene som umbrako-skruene skal passe inn i. Det
som også bør gjørs er å dreie begge akslingene ned i diameter i enden og ikke
bare en, da vil selve armen ikke løsne selv om en av akslingene skulle gli ut. I
et nødstilfelle trenger man da bare en skrue med samme diameter som akslingen, for
å foreta en nød- reparasjon Som tidligere mekaniker og dreier så vet jeg at
dette omtrent ikke vil koste noe for produsenten å gjøre.
Grunnen til at dette opptar meg litt, er
at solo-seilere (også alle andre) er
veldig avhengig av at selvstyringen virker. Dersom den svikter og man ikke
klarer å reparere den eller få båten til å holde kursen på annet vis, så blir
man tvunget til å sitte å styre for hånd 24 timer i døgnet.(Det sier seg selv at
dette blir svært vanskelig for en solo-seiler.) For min del kostet det nok en reparasjon av storseilet, men siden det bare var to-tre dager igjen før jeg var
framme, så tok jeg et tredje rev i seilet og planlegger å reparere riften når jeg
har ankret opp i Rikitea.
Når skinkepakken så slik ut, fant jeg ut at den var moden for søpla :-) |
Jeg oppdaget også at jeg hadde fått
blindpassasjerer med meg fra Fernandes. Da jeg forlot øya så ble jeg stadig
bitt av ett eller annet insekt, men jeg fant ikke ut hva det var som stakk meg.
Etter hvert så ble dette virkelig et problem med 8-10 stikk med intens kløe
hver eneste kveld. Jeg var redd jeg hadde fått lopper eller lus ombord og jeg
sprayet alt sengetøy nøye med insekt-spray. Etter en uke virket det som jeg
hadde klart å kvitte meg med problemet, men etter et par uker var det på,n
igjen med stikking og kløing. Da jeg kom
fram til Rikitea på øya Mangareva så oppdaget jeg at det var en slags knott som
hadde lagt egg i noen av potetene jeg hadde med meg i en kurv. Da jeg dunket
kurven i dekk, så datt det ut 30-40 små knott som jeg øyeblikkelig tok livet
av. Deretter senket jeg hele potet-kurven i sjøen for å være sikker på at alle
insektene døde. Jeg kjøpte en del frukt og grønnsaker på Fernandes og det var i
potetene fra denne øya at knotten hadde lagt egg.
Gambier øyene ligger helt sør i Fransk
Polynesia og er en gruppe på fire vulkanske øyer omkranset av et rev. Hovedøya
Mangareva er der hvor alle de ca. 500 innbyggerne bor. Siden øygruppen ligger
så langt sør, så pleide de ikke å ha besøk av mere en en seilbåt i året. Siden
det er flere som nå seiler rundt Cap Horn og oppover kysten av Chile, så er
øyene blitt et naturlig stoppested for disse båtene på vei til Tahiti.
Da jeg seilte inn gjennom revet, så
oppdaget jeg seilene til en båt i horisonten . Da jeg kommer til øya Rikitea så ligger det 6 andre
langturs-seilere her. Jeg kjenner igjen
blant annet seilbåten ”Shag” som jeg sist møtte i Caleta Brecknock sør i Chile.
Jeg er overrasket over at det allerede så tidlig i
sesongen er så mange båter
her, men det viser seg at de fleste kommer fra Chile og dette kan være forklaringen.
En times tid etter at jeg hadde ankret
opp kommer til min overraskelse ”Duende” glidende inn på ankerplassen. De hadde
valgt å følge en syderligere kurs enn meg og hadde samtidig gjort et stopp på
Påskeøyene på veien hit. De fortalte om skiftende svake vinder, med dertil
justering av seil og kurs.
Slik ser altså en bananklase ut i virkeligheten. |
Etter å ha ankret opp 50 meter fra land på
13 meters dyp og med to ankere på samme kjetting, så begynner jeg å se meg
omkring. Det er en flott ankrings-plass med en liten sandstrand og en kai
rett bak
meg. Fremfor meg er ankringsplassen beskyttet av rev som demper alt som heter
bølger, men som er helt åpen for vind. Dette gjør imidlertid ikke så mye, siden
bunnen består av sand og gir godt feste. (Da jeg hadde ankret opp satte jeg
båten i revers og gav full gass uten at den rikket seg av flekken.)
Dette var det eneste "huset"som er bygget i tradisjonell stil |
Søndag 13.04-13
I dag så tok jeg meg en tur i den katolske
kirken siden jeg var blitt fortalt at sangen skulle være helt spesiell. Da jeg
kom fram så viste det seg at kirken var nesten fylt opp med møtebesøkende som
var trukket i finstasen og flere av seileren var også møtt opp. Det er en fin
kirke og alteret var pyntet med vakre blomster-dekorasjoner. Siden messen
foregikk på fransk så fikk jeg ikke med meg så mye hva som blir sagt, men
sangen var en opplevelse i seg selv. Jeg ser at dirigenten av koret er den
samme som ledet øvelsen i tradisjonell dans og sang i går kveld.
Historien bak kirkene her i Gambier er en
trist historie om den gale presten ”Pere Laval” som tvinger innbyggerne til å
bygge store og små kirker, skoler og flere andre hus i korall-stein. Det kostet tusen av
øyas innbyggere livet å bygge disse bygningene. Jeg blir sittende å tenke på dette under messen og det
legger en demper på opplevelsen av å være her.
Etter
messen så tusler jeg tilbake til jolla og ror ut til båten for å lage meg litt
middag for deretter å lese litt i boken til Helge Ingstad ”Oppdagelsen av det
nye landet”.
Onsdag
15.04-12
Snorre viking med "nytt"sol-seil |
Jeg regner med å være ferdig med reparasjonen av seilet i løpet av et par tre dager. Det går ikke så fort p.g.a
at det er utrolig varmt på dagtid. Jeg sto tidelig opp i dag (05.00) for å
benytte meg av den kjølige morgenbrisen fram til kl: 08.00. da begynte det å
bli så varmt at jeg trakk inn i skyggen av sol seilet og laget meg litt frokost.
Når jeg ligger for anker ser jeg en del suge-fisk som svømmer omkring. Dette er en merkelig fisk som har en sugekopp oppe på hodet, som den bruker til å suge seg fast til større fisker. |
Et sjarmtroll jeg traff langs veien. |
nevnt gått en tur rundt øya, men har ennå igjen å ta en tur opp på Mt. Duff som er en liten fjelltopp rett ved siden av der jeg ligger for anker. Den turen får jeg ta en dag det er litt overskyet. Nå får jeg ta meg en spaser-tur bort til hoved-kaien og se på forsynings båten og aktivitetene på kaien. Ha en god dag.
Lørdag
20.04-13
I dag sto jeg tidelig opp for å gå meg en
tur opp på Mt. Duff. Egentlig skulle jeg gå sammen med mannskapet på ”Duende”,
men siden det var meldt om lite vind så ville de heller benytte anledningen til
å seile ut til en av øyene ute på revet.
På vei opp gjennom skogen på vei mottoppen av Mt. Duff |
Utsikt over Mangareva |
For noen dager siden fikk jeg kopiert en
god del filmer fra ”Duende”, så nå skal jeg ned for å se en film før jeg tar
kvelden. God natt.
Torsdag
25.04
I
natt så blåste det 22-26 kn. og jeg valgte å sitte ankervakt. Siden det ikke er
bølger her så følte jeg meg ganske sikker med to anker (20+15 kg.Bruse) på
samme kjetting, men man vet ikke hva andre båter rundt deg har av anker-utstyr.
Dersom de er dårlig ankret så kan de begynne å drive i såpass sterk vind. Nå
viste det seg at ingen fikk problemer og dermed forløp natten uten dramatikk.
Jeg
lurte på å seile videre oppover til Tahiti i går, men var ikke så lysten på mye
vind etter rolige dager her. Det tar ca. 9 dager opp til Tahiti og jeg venter
nå på et vær-vindu I neste uke skal det komme et lavtrykk med lite vind (delvis
motvind) halvveis opp mot Tahiti, så jeg vil vente å se hva som skjer. Jeg kan
dele etappen i to og besøke noen atoller på veien, så muligens gjør jeg det dersom jeg ikke får et langt nok vær-vindu til å rekke helt fram.
Ellers så går nå dagene jevnt og trutt uten
at det skjer så mye. Seilet er ferdig reparert, riggen kontrollert og alt er på
stell. De siste to dagene har det regnet og blåst en del og dette skal det
fortsette med et par dager til, så det er bra jeg har en del nye filmer å se.
Aktiviteten blant seilerne har vært liten og
de fleste har holdt seg i båten i påvente av bedre vær, men akkurat nå har
vinden roet seg og jeg hører jevn summing av joller som kommer og går. Noen
henter vann og andre skal kaste boss i containeren på brygga, eller kanskje bare
over til naboen for en prat. De fleste har vært her i snart tre uker nå og noen
har vel så smått begynt å tenke på å komme seg videre oppover i retning Tahiti
når vinden blir litt mer stabil.
Ha en god
dag.
Onsdag
01.05-13
Jeg er her fremdeles, værmeldingene er
veldig ustabile og det er vanskelig å finne et vær-vindu Først ble det meldt om
frisk vind på 36-40 knop, så forsvant vinden fullstendig og nå er det meldt om
frisk vind mellom her og Tahiti igjen. Samtidig så er det meldt om kuling her
på søndag som kommer og jeg er litt usikker på hvordan det blir å ligge i 30-35
knop for anker. Det vil ikke bli noe særlig bølger p.g.a revet rett forran
ankerplassen, men det er som tidligere nevnt helt åpent for vind. Da noen av
seilbåtene er på tur ute ved de andre øyene, så benyttet jeg anledningen til å
flytte meg lengre ut fra land. Dette gir meg litt bedre tid dersom jeg skulle
begynne å dregge. Og siden ingen båter nå blir liggende foran meg, så unngår
jeg at noen eventuelt skulle begynne å dregge og dermed hekte seg opp i
ankerkjettingen min og dra løs ankrene mine J. Jeg snakket litt med en som har
seilt her i 11 år og han mener at med to anker ute så skulle det ikke være noe
problem. (Selv hadde han ligget for ett anker i 60 knop uten å dregge.) Jeg er kanskje litt for forsiktig, men så lenge jeg seiler alene og bare har manuell
ankervinsj så tar det sin tid å få opp ankrene dersom det skulle blåse 30-40
knop. (Better safe then sorry)
Vel vel....jeg får bare være tålmodig og
vente på det rette vær-vinduet men jeg ønsker å komme meg opp til Tahiti for å
se om jeg kan få bestilt et nytt storseil og en ny fokk. (Jeg trenger dem
strengt tatt ikke enda, men jeg ønsker å ha dem i reserve ved tanke på Sør-Afrika og vindene der). Dersom det lar seg gjøre å få nye seil til Tahiti, så må jeg
vel bli der noen uker mens jeg venter på seilene. Alternativet er å bestille
seilene og så få dem sent til en annen havn senere, men Tahiti har veldig god
flyforbindelse så det ville vel være best å få dem sendt dit.
Nå er
jo ikke Rikitea det verste stedet å ligge værfast ;-). Men tiden går raskt og jeg
har nå vært her i tre uker. Jeg må nok belage meg på å bli her til ihvertfall over
helgen ser det ut som, dersom ikke værmeldingene skulle forandre seg.
Ha en god
dag.
Lørdag
04.05-13
Det ser ut til at VHF,n min har tatt
kvelden. Jeg oppdaget det da jeg skulle snakke med Bram på ”Duende” i går
formiddag. Det viser seg at den sender fint, men den har sluttet å motta signaler. Det bedret seg etter at den hadde stått på en stund, men når jeg slår
den av og etter en stund slår den på igjen så er samme problemet tilbake. Jeg
må vel belage meg på å skaffe meg en ny når jeg kommer til Tahiti.
Noe helt annet som skjedde i går var at
jeg knakk et stort stykke av den ene jekselen min, men heldigvis så ble ikke
nerven blottlagt så det gjør ikke vondt. Jeg får se om jeg kan finne en tannlege på Tahiti som kan fikse det, men så langt er det ikke noe vær-vindu som jeg kan benytte meg av for å komme meg dit. De fleste som har seilt rundt i lagunen er nå
tilbake for å ligge her til vinden roer seg igjen. Noen av de hurtigere
seilbåtene dro avsted i går, for å komme seg nordover i retning av Tahiti før
vinden ble for sterk. I morgen og på mandag skal det som før nevnt blåse mellom
25-30 knop så jeg får bare smøre meg med tålmodighet og håpe på at været bedrer
seg snart.
Begge disse hendelsene i tillegg til seilet
betyr grove innhugg i budsjettet mitt, så nå håper jeg snart at lykken snur seg
litt til min fordel . Noen har sagt en gang at å seile på langtur er som å stå
i en kald dusj og rive tusenlappene i stykker, men så ille er det nå ikke selv
om det av og til kan føles slik .(Det er ganske varmt her :-) )
Ellers så skjer det ikke så mye, livet
går sin vante gang og jeg har vel egentlig ingen ting å klage på. Båt og
rigg fungerer fint og jeg er tross alt i Polynesia etter å ha seilt over Atlanteren,
ned til Cape Horn og nå halvveis over Stillehavet. Ved siden av meg ligger gode
seiler-venner og livet er godt å leve. Nå får jeg lage meg frokost og deretter
skal jeg ta meg en spasertur på land, før det begynner å blåse så mye at jeg
ikke kan bruke jolla lengre.
Ha en god
dag.
på bommen til mesanen, plutselig ble modne på en gang. Siden det var en stor klase med maaange bananer, så rodde jeg over til Duende mellom to vindbyger og gav noen til dem. (De har nemlig en liten hjerteknuser som heter Flora som elsker bananer). De hadde nettopp laget en deilig sjokolade/banan kake som jeg byttet til meg et stort stykke av, mot ett av brødene som jeg bakte i går.
Mandag
06.05-13
Ja i natt til i dag, så blåste det
friskt. Noen av seilerne som har vindmåler snakker om 36-38 knop i kastene og
jevn vind på 32-33 knop. Heldigvis var alle klar over vinden som kom og hadde i
god tid forberedt seg på den. Vi var minst tre båter som hadde lagt ut to
ankrer og de større båtene lå ut 60-70 m med kjetting. Samtidig så virker det
som det er godt hold i bunnen for ankrene, så det var nok ingen fare for noen
av oss. Nå er jeg en erfaring rikere og har lært enda litt mere om ankring i
sterk vind. Det ville nok ha vært noe helt annet dersom vi ikke hadde det
beskyttende revet forran oss, som stoppet alt som var av bølger.
Et lite problem som jeg fikk i dag var at
alle bananene på banan-stokken, som jeg hadde hengende bak
på bommen til mesanen, plutselig ble modne på en gang. Siden det var en stor klase med maaange bananer, så rodde jeg over til Duende mellom to vindbyger og gav noen til dem. (De har nemlig en liten hjerteknuser som heter Flora som elsker bananer). De hadde nettopp laget en deilig sjokolade/banan kake som jeg byttet til meg et stort stykke av, mot ett av brødene som jeg bakte i går.
Akkurat nå så hører jeg at vinden øker på
igjen, så jeg får komme meg opp og stenge lukene før regnet kommer, ha en god
natt.
Lørdag
11.05-13
De tre siste dagene har jeg seilt rundt i
lagunen sammen med Vivian,Flora, og Bram på båten Duende. Først seilte vi til
noen små øyer i øst som lå på rev-kanten De er så små at det bare tar 10-15
minutter å gå rundt dem. På en av øyene var det reist et hus som ble brukt av innbyggerne til helgeturer o.s.v. De eneste som holdt til der nå var noen
terner, fregattfugler og eremitt-krepser, men eremitt-krepsene de var det til
gjengjeld riktig mange av. Etter å ha utforsket tre av øyene og Bram hadde
skrellet noen kokosnøtter inviterte de meg på
middag før vi tok kvelden.
Det var så mange eremittkrepser her, at man måtte passe på hvor man satte ned foten |
Neste morgen ville Vivian utforske en litt
større øy lengre nord, så de drog videre mens jeg valgte å drive over
korallhodene med jolla og studere fiskene der med vannkikkerten min. Etter fem
timer kom de tilbake og vi seilte over til Aukena som er en av de fire
vulkanske øyene i Gambier gruppen. Etter å ha tråklet oss igjennom perlefarmen
med et utall av boyer, som var både over og under vann, kom vi oss endelig fram
til ankerplassen. Denne øya er i privat eie og vi fikk ikke lov til å gå i land
i nærheten av perlefarmen og husene der, men vi kunne besøke kirken som lå for
seg selv ved stranden ca 1.5 kilometer fra bebyggelsen. Vivian, Flora og jeg
drog i land for å se på kirken men det ble et kort besøk p.g.a alle moskitoen
som var der. Vi lot Flora leke seg litt på stranden før vi valgte å komme oss
ut til båtene igjen, for der er det litt vind og dermed ikke så mange moskitos.
Far og yngste sønn i familien |
Mor |
Tidelig neste morgen tråkler vi oss ut
gjennom boyene for å seile over til øya Taravai. Dette er også en av de fire
vulkanske øyene og er dermed en ganske stor øy. Her skulle vi feire bursdagen
til Bram, sammen med den eneste familien som holder til her. Etter å ha seilt
gjennom en smal og grunn renne i revet, så fant vi oss et sted med sandbunn til
å ankre opp på uten at vi ville drive over korallhoder som
anker-kjettingen kunne feste seg til. Deretter dro vi i land og hadde det alle
tiders sammen med familien på øya. Bram og Vivian hadde vært her før så de var
blitt kjent med familien og var blitt enige om at de skulle feire bursdagen
sammen med dem. Mannen i huset hadde som jobb å vedlikeholde eiendommen rundt
kirken og det var nesten som å gå i en botanisk hage. Kona drev med håndarbeid
og hadde laget et fantastisk fint bilde av Flora som presang til Bram. Dette
bildet hadde hun brukt tre dager på og det var laget av sand og jord fra
eiendommen. Det så nesten ut som et fotografi av Flora.
Det ble grilling av både gris og kylling og
med ris og noen gode sauser så smakte det kjempegodt. Til dessert hadde kona i
huset og Vivian bakt kaker.
Ut
på ettermiddagen kom det to seilbåter til, den
ene var fra Tyskland og den andre fra New Zealand. Da de hadde vært å sett på
kirken, så slo de seg sammen med oss andre for å feire bursdagen til Bram. Når
kvelden kom så ønsket familien på øya at vi skulle komme sammen til lunsj i dag
så nå holder jeg på å steke brød igjen, siden jeg har store begrensninger som
kokk J.
Eldste sønn i familien |
Etter et vellykket koldtbord så valgte
jeg å seile tilbake til Rikitea da jeg ønsket å finne en ledig ankerplass, før
andre båter som seilte rundt i lagunen kom tilbake. Grunnen til dette er at jeg
ønsket å få ankret opp på ikke alt for dypt vann, siden jeg bare har manuell
ankervinsj. Stor var overraskelsen over å finne en Norsk båt med 4-5 norske
ungdommer ombord. Dette er de første norske seilerne jeg har møtt siden jeg
var i Portugal og det var morsomt å snakke moderspråket igjen. De kom fra
Galapagos og kunne fortelle at en annen norsk båt ville ankomme her i løpet av
et par dager.
Rett ved siden av der jeg ankret så
syntes jeg å dra kjensel på en litt spesiell gul seilbåt som hadde kommet hit mens
vi seilte rundt i lagunen. Stor var overraskelsen da det viste seg å være den
samme båten som jeg traff i Marokko for snart halvannen år siden, verden er
ikke stor....
Nå ser det ut til at det skal komme et
vær-vindu på tirsdag den 14.05-13. Dersom værmeldingen ikke forandrer seg for
mye, kommer jeg til å seile videre oppover mot Tahiti den dagen. Kanskje gjør
jeg da et stopp på enten Hao eller Amanu i øygruppen Tuamotu på veien, jeg får
se hvordan været utvikler seg. Det er også mulig at Duende og en tysk seilbåt
kommer til å benytte seg av samme vær-vindu så da er vi tre båter som kommer
til å seile samtidig oppover. Dersom jeg stopper på en av de to øyene, så vil
det ta ca. fire og en halv dags seilas å komme dit.
Det var
alt for denne gang.
Takk for at du deler dine reiseopplevelser med oss Stig Arne.
SvarSlettEgil Eide