Jeg kom hit i går etter enda en
problemfri seilas. Etter å ha sagt farvel til seilerne og parkvokterne på
Suwarrow, fikk jeg opp ankrene uten problemer og seilte ut passet med-strøms.
Deretter hadde jeg en fredfull seilas rundt den nordlige delen av Suwarrow og gikk deretter ned for å
lage meg litt mat. Mens jeg satt og spiste lente Snorre Viking seg en god del
over på siden og når jeg kikket ut av luka så oppdaget jeg at det kom en
kraftig byge med mye vind. Heldigvis så hadde jeg to rev i storseilet og fokken
var for øyeblikket på samme side som storseilet så dermed kunne jeg bare lense
unna med vinden bakfra til lavtrykket hadde passert. Deretter hørte jeg
seilbåten ”Full Monty” kalle opp noen andre seilbåter på VHF,n for å advare dem
om squallet som kom. Han kunne opplyse om at vinden hadde hoppet direkte opp
fra 17 kn. til 45 kn.(liten storm) på få sekunder, så han anbefalte dem å
redusere seilføringen før bygen nådde dem. Snorre Viking gikk fra 4 kn. til 8 kn. i løpet av 20 sekunder, men
hadde ingen problemer med å lense unna de 15 minuttene det sto på. Enda en gang
har jeg fått erfare at det lønner seg for en soloseiler å seile passivt og ikke
ha for mye seil oppe. (Better safe then sorry) Resten av seilasen gikk stort
sett ut på å ikke seile for fort (vinden blåste jevnt 20-25 kn.) slik at jeg
kunne ankomme Pago Pago i dagslys, fire dager etter at jeg seilte fra Suwarrow.
Etter å ha prøvd å kalle opp havnesjefen i
Pago Pago flere ganger, fortøyde jeg
båten til en brygge og sjekket deretter inn på de forskjellige kontorene.
Tollen skulle ha 100 dollar (ca. 600
N.kr) for å ta seg av papirarbeidet og det koster 12,5 dollar for å ankre i en
måned. Deretter ankret jeg opp med to
anker etter hverandre, for i losboken står det at bunnforholdene består av løs
grus og at ankeret dermed ikke sitter så godt fast. Når jeg ankret merket jeg
at de skrapte langs noe jeg tror må være koraller, men etter hvert festet de
seg godt fast. Et mulig problem er at det er mye søppel på bunnen her etter at
Pago Pago ble truffet av en Tyfon for noen år siden. Dermed kan ankrene feste
seg i alt fra kjøleskap og smårusk, til
biler som blåste på sjøen og båter som sank under uværet. Jeg håper nok en gang
at ankrene skal komme opp uten problemer når den tiden kommer. J.
Nå er det meldt at vinden skal roe seg de kommende dagene og jeg tror derfor at jeg
kommer til å bli her en liten uke før
jeg seiler videre på neste gode værmelding.
Pago Pago er en naturskjønn havn med høye
fjell rundt seg, men det er også en industrihavn hvor det er fiskeindustrien
som dominerer. Jeg håper på å få tatt noen bussturer rundt på øya, slik at jeg
kan få sett hvordan det ser ut her utenfor selve havneområde. Jeg vil da
komme tilbake med bilder og beskrivelser om hvilken inntrykk som har festet seg
på disse turene.
Lørdag 28.09-13
Jeg har
nå vært her i Pago Pago i en uke og har tatt meg noen turer rundt på øya. Først
tok jeg en sykkeltur til nasjonalparken nord på øya. Dette ble en fin
sykkeltur i flott landskap, men ellers ikke så mye spennende å se på. Jeg fikk
tatt noen bilder og litt film av firfirsler og fugler, men ellers var det
landskapet som imponerte mest.
Den neste dagen dro jeg for å se på en koloni med frukt-flaggermus og dette var morsomt. Jeg har aldri sett slike flaggermus før og jeg trodde først at det var fugler som fløy over hodet på meg. Vingeslagene var langsomme på samme måte som når større fugler flyr og de er store som kråker. Etter hvert så oppdaget jeg at det var ganske mange av dem også i Pago Pago, jeg hadde tatt dem for å være fugler før jeg begynte å se nærmere etter og oppdaget at det var flaggermus. Dessverre så holdt kolonien til høyt oppe i et tre, så bildene ble ikke så fine.
I går dro jeg for å snorkle i en bukt hvor det skulle være både havskilpadder og også større haier. Da jeg kom til bukta etter en halvtimes busstur viste det seg at det ikke var noe beskyttende rev utenfor bukta og dønningene var ganske store. Det var en liten strand der stien sluttet, med et grunt rev hvor bølgene brøt over rett utenfor. Etter litt plunder og noen skraper i skinn-leggen kom jeg meg over det grunne revet og ut på dypere vann. Dessverre var det ikke noen havskilpadder eller hai å se og det var vanskelig å studere småfiskene på revet p.g.a bølgene som brøt over det, så etter et par timer krabbet jeg på land og satte kursen hjemover igjen.
Ellers så er det morsomt å være her og menneskene
er vennlige. På torget selges det frukt og noen grønnsaker og på veiene ruller
det busser i alle mulige farger og fasonger.Bussene er laget av varebiler/lastebiler som man har fjernet det originale karosseriet og deretter snekret opp et nytt av planker og finerplater. Det koster bare 1 dollar (6 NKr)
på bussene og da kan du sitte på så langt du ønsker. Dersom du blir med bussen
til der den snur , så må du betale 1 dollar for å sitte på tilbake til Pago
Pago.
Vinden blåste kraftig de første dagene og
en større seilbåt rev seg løs fra moringen den var festet til og endte opp på
et rev innerst i bukta. Heldigvis var
det en sterk stålbåt og etter å ha blitt hjulpet av revet av en annen seilbåt
med kraftig motor, så ble den fortøyd utenpå noen lektere. Det var en liten
lekkasje i en sveiseskjøt under vannlinjen, men de klarte å tette den så alt
gikk bra. Nå har vinden roet seg ned og det blåser bare 11-15 knop med noen kraftigere
byger innimellom.
Da jeg stakk innom en liten malerbutikk
her om dagen, så var jeg heldig og fant ” International ” sitt selvpolerende
bunnstoff, så nå har jeg bunnstoff til neste gang jeg må bunnsmøre båten. Jeg
har lagt merke til at det gror kraftig i det forurensede vannet her, så når jeg
kommer til neste havn med reint vann så må jeg regne med å skrape bunnen på
båten igjen med plaststekespaden min.
I morgen skal jeg ta meg en tur sammen med
to brødre i nabobåten, for å se på noen fosser som skal være spesielt fine.
Deretter skal vi ta oss en tur over fjellet og ned til Pago Pago igjen, dersom
vi finner stien som etter som vi forsto ikke har vært i bruk på lenge.
Ha en god
dag. Torsdag 01.10-13
Etter cirka
fire timer kom vi opp til en demning som var ca 20 meter høy. Vi var nå sikre
på at vi var kommet til turens høyeste punkt og når vi nå bare kom oss opp til
toppen av demningen, så skulle det gå en sti nedover på den andre siden. Etter
å ha sett oss om etter en måte å komme oss opp på toppen av demningen oppdaget
vi en rusten stige som gikk helt opp til toppen. Stigen var delvis løsnet fra
betongveggen så vi valgte å gå en om gangen oppover. Da vi kom opp så oppdaget
vi at det ikke var mulig å komme seg videre. Fremfor oss lå det en stor dam
med så bratte fjell på begge sider av dammen at det var umulig å gå langs dem over til
den andre siden.
Dane svømte over til den andre siden av vannet, men der var det bare en bratt fjellvegg hvor det kom en elv ned og det var umulig å komme seg videre oppover der. Dessuten så hadde vi med oss kameraer og kunne derfor ikke få dem med oss uten at de ville bli ødelagt. Vi vurderte å prøve å klatre opp den ene fjellsiden, men siden klokken nå var blitt to på ettermiddagen så var det bare fire timer igjen av dagslyset så vi valgte å følge elva nedover den samme veien som vi var kommet. Dessuten så ble vi klar over at det ikke kunne gå noen sti fra der vi var og ned til Pago Pago igjen slik som vi var blitt fortalt. Men vi hadde hatt en flott tur i regnskogen og selv om det ble litt vell spennende å komme seg nedover den siste fjellskrenten igjen så var det vell verdt det.
Her er en videosnutt fra turen. Jeg vet at sønnen min Ståle vil le seg halvt ihjel av engelsken min, men skitt skitt...... :-)
Torsdag 10.10-13
Ha det bra så lenge.
Det skjer ikke så mye for tiden. Jeg har begynt å handle inn og gjøre meg klar til å seile videre til Vestre Samoa eller dersom jeg får en god syv dagers værmelding direkte til Tuvalu. Jeg har truffet på en svensk seilbåt som skal følge samme rute som meg opp til Filippinene og han skal også rundt Sør-Afrika omtrent på samme tiden som jeg skal. Sannsynligvis kommer jeg til å møte han i noen av havnene underveis.
På søndag dro brødrene Boz og Dane i nabobåten og jeg for å se på noen fosser som skal være fine å se på. Siden det var søndag så skulle egentlig
ikke bussene kjøre ?? men da en buss kom forbi stoppet sjåføren og tok oss med selv om han kunne bli bøtelagt.
Da vi kom fram til et steinbrudd måtte vi gå på utsiden av porten for å komme
oss opp til der de første fossene var.
Fossene var ikke så store at det gjorde noe men var ellers fine å se på.
Deretter begynte vi å klatre oppover en bratt skråning for å komme oss rundt
fossene og opp til elven ovenfor. Til å begynne med virket det enkelt å komme
seg oppover, men etter hvert ble det mindre fast grunn og mer og mer løse
steiner. Jeg begynte å bli redd for at vi ville gå oss fast, men etter en halv time kom vi oss velberget opp den første fjellsiden og fortsatte videre oppover. Vi hadde hørt at det skulle gå en sti fra der elva begynte og over
til Pago Pago på den andre siden.
Vi måtte vasse i elva stort sett hele tiden da
det ikke var mulig å komme seg frem langs elvebredden. Elva gikk i bunnen av en
trang kløft og vi traff på flere mindre fosser. Når vi kom til en ny foss så hendte det at vi måtte gå et godt
stykke tilbake for å finne et sted å klatre opp og rundt fossen.
Boz |
Dane |
Dane svømte over til den andre siden av vannet, men der var det bare en bratt fjellvegg hvor det kom en elv ned og det var umulig å komme seg videre oppover der. Dessuten så hadde vi med oss kameraer og kunne derfor ikke få dem med oss uten at de ville bli ødelagt. Vi vurderte å prøve å klatre opp den ene fjellsiden, men siden klokken nå var blitt to på ettermiddagen så var det bare fire timer igjen av dagslyset så vi valgte å følge elva nedover den samme veien som vi var kommet. Dessuten så ble vi klar over at det ikke kunne gå noen sti fra der vi var og ned til Pago Pago igjen slik som vi var blitt fortalt. Men vi hadde hatt en flott tur i regnskogen og selv om det ble litt vell spennende å komme seg nedover den siste fjellskrenten igjen så var det vell verdt det.
Her er en videosnutt fra turen. Jeg vet at sønnen min Ståle vil le seg halvt ihjel av engelsken min, men skitt skitt...... :-)
Filmet av Boz
Onsdag
02.10-13
Har nettopp lastet ned en ny gribb-fil
og det ser ikke så bra ut angående vinden. Det ser ut som et stort lavtrykk har
stanset opp rett over Samoa/Tuvalo og det ser ikke ut til at vinden vil komme
tilbake før tidligst lørdag i neste uke da et nytt høytrykk muligens kommer. Da
jeg kom hit for snart 12 dager siden så blåste det jevnt 20-26 knop i flere
dager, men etter dette har det nesten ikke vært vind her i det hele tatt. Jeg
vet jeg beveger meg inn i et vanskelig omeråde når det gjelder vind, men jeg
håpte å komme meg til Tuvalo før lite vind skulle bli et problem. Da jeg
sjekket på Internett i går så oppdaget jeg at det nå må betales ca.100 kr
døgnet å ligge i havn i Apia på V.Samoa uansett om du ligger i marinaen eller
for anker. L
Siden dette er eneste” Port of enter” på V.Samoa, så er jeg nødt til å sjekke
inn i denne havnen. Jeg vil undersøke om
jeg også må betale for å ligge for anker i Asui havn helt nord på øya Savai,i som er
den nordligste øya i V.Samoa. Dersom det er gratis å ankre opp der så kommer
jeg muligens til å seile over for å
vente på høytrykket der etter å ha sjekket inn i Apia. Dermed vil turen opp til
Tuvalo bli 1.5 døgn kortere og muligheten for å få et langt nok vær-vindu vil
bli bedre.
I går handlet jeg inn en god del proviant og
jeg hadde tenkt å gjøre det samme i dag, men siden det har regnet nesten hele
dagen så valgte jeg heller å lese en bok istedenfor. Jeg skal se om jeg kan få
satt sammen en liten filmsnut fra turen oppover elva med fossene i morgen dersom det fortsetter å regne like mye som i dag.
Torsdag 10.10-13
Da jeg skulle forlate A.Samoa i dag så
begynte det å blåse kraftig samtidig som det høljet ned med regn. Det begynte mens
jeg var i gummi-jolla på vei ut til båten etter å ha sjekket ut . Jeg så da at en Fransk
seil- båt som lå ankret opp rett fremfor meg begynte å dregge. Heldigvis oppdaget også noen andre seilere
det og dermed kunne jeg komme meg ombord i Snorre Viking, slik at jeg kunne
styre unna i tilfelle den skulle drive ned på meg. De andre seilerne fikk
start på motoren til den franske båten og dro så opp ankeret for hånd. Deretter
fikk de fortøyd den i en moring som var ledig et stykke lengre inne i bukta.
Litt senere på ettermiddagen/kvelden så økte vinden på og en katamaran begynte
å dregge ned mot meg, men de fikk startet motoren og fikk ankret opp lengre
borte. Deretter begynte jeg å dregge med
to anker og 50 meter med kjetting ute. Jeg dregget ned mot en båt som lå på
moring og jeg hørte det knaket i vindroret når akterenden av Snorre Viking ble
presset mot baugen på den andre båten, men med hjelp fra to mannskaper på båten
”Wind Which” kom jeg meg klar av den uten synlige skader på noen av båtene og kunne begynne å ta
inn ankrene. Ved hjelp av en annen seiler kom jeg meg til en ledig kai og er nå
trygt fortøyd til denne. Alt dette tok tid og jeg må derfor vente til i morgen
tidlig med å komme meg videre. Men alt
gikk bra og jeg kan bare glede meg over at båten er like hel. På meg virker det
som at den største faren på en jordomseiling er hva som kan hende mens du
ligger oppankret i en havn og ikke hva som kan skje mens du seiler.
Ha det bra så lenge.
Hei Stig Arne!
SvarSlettSpennende lesning om de siste stedene du har besøkt i Stillehavet. Skal bli spennende å følge turen til Tuvalu og videre når den tid kommer, dersom du ikke bestemmer deg for å holde deg lenger sør vest siden du nå har gooood tiiid.
Må være ut av den sørlige delen av stillehavet før Tyfon-sesongen begynner i Desember. Innen den tiden må jeg ha passert ekvator og kommet over på den nordlige halvkulen.
Slett(o.b.s Ingen Tyfoner mellom 5 grader sør til 5 grader nord, men her er det ustabile vinder (Stillebeltet)
Fortsatt god tur Stig Arne. Her heime er hausten komen.
SvarSlettTakk skal du ha. Suwarrow er den desidert beste atollen så langt når det gjelder naturopplevelser. Her i Amerikansk Samoa er det ca 28-30 grader og varmere skal det bli lengre nordover mot Tuvalu:-)
SlettJa eg sa at hausten var komen, men har hatt mange fine dagar og. Kaldare no og lågare sol.
SvarSlettHei, igjen. Mange melder på face book sida mi at de setter stor pris på videoene du legger ut. Fortsett med det. Lykke til videre nord-vestover!
SvarSlett