Søndag 2 februar, 2014
Lagt inn av Bernt OlafStig Arne meldte i dag 02-Feb-2014 22:23:34 UTC at han er rett nord av Palau.
http://map.iridium.com/m?lat=09.475550&lon=133.963216
Onsdag 5. februar, 2014
Lagt inn av Bernt Olaf
Ny posisjon mottatt:
Ny posisjon mottatt:
05-Feb-2014 23:00:55 UTC http://map.iridium.com/m?lat=09.607600&lon=128.550483
Dersom du klikker på linken så husk å zoome ut på kartet slik at du kan se hvor Stig Arne er.
Fredag 7 februar, 2014 GRATULERER MED Å HA KRYSSET STILLEHAVET
Lagt inn av Bernt OlafKl. 17.59 norsk tid fikk jeg telefon fra Stig Arne. Da skulle de akkurat til å seile inn en av fjordene i Filippinene. Jeg gratulerte han med å ha krysset Stillehavet
Mandag 10 februar, 2014
Lagt inn av Bernt OlafSiste posisjon mottatt:
10-Feb-2014 08:43:19 UTC http://map.iridium.com/m?lat=10.403483&lon=124.635700
Yap til Filippinene
Mandag 10.02-14
Vi ble liggende
på Yap for å vente på et best mulig vær vindu fra der til kysten av
Filippinene. Selv om vi nå er i den perioden med minst Tyfon-aktivitet, så gikk
det et varsel om tyfon rett sør for Yap for litt over en uke siden. Som oftest
begynner Tyfonene å utvikle seg rett sør for Yap og så utvikler de seg til full
Tyfon idet de når østkysten av Filippinene.
Dagen etter dette tyfon-varslet, (som viste seg å ikke slå til men bare
ble et kraftig lavtrykk som passerte sør for oss), så følger vi etter. Disse
kraftige lavtrykkene ”renser”ofte område for andre lavtrykk og passat-vinden fra
NØ får etablert seg igjen før neste lavtrykk.
Vi var heldige og fikk fin vind fra NØ i tre- fire dager før vinden
forsvant og vi ble liggende å drive i ett og et halvt døgn før vinden kom
tilbake. Vinden dreide over til N.NØ og jeg bestemte meg for å holde meg nord
for Mindanao Island, som var det stedet vi hadde bestemt oss for å entre den
Filippinske kysten. Vi skulle da kunne seile til Surigao, som ligger på
nordspissen av Mindano, gjennom et pass som det ikke virket å være så mye strøm-sjø
i. ”Ora Del” kom litt sydover i løpet av den siste natten men hadde ikke
problemer med å seile seg nordover igjen og vi møttes ved innseilingen til
bukten idet mørket senket seg. Deretter brukte vi motoren for å komme oss fram
til Hinatuan Passage ved lavvann.
Da vi kom fram dit etter litt over en time for motor,
så satte vi seil og seilte videre inn bak den Filippinske skjærgården. Det var
et magisk øyeblikk å seile inn bakom Bukas Grande Island i stille nattemørket
og vite at nå lå ett års seilas over Stillehavet bak meg.
Ja nå er
seilasen over stillehavet slutt og det tok ganske nøyaktig ett år å krysse
verdens største hav. Jeg forlot Valdivia i Chile den 17.02-13 og nå er enda en
mile-stein passert. Jeg har opplevd mye fint på denne delen av seilasen, men
jakten på den gamle sydhavs-kulturen, som var hovedmålet mitt, lyktes ikke. Dessverre så viste det seg at det opprinnelige
levesettet ikke eksisterer mer. Noen få øyer prøver å holde fast ved det
gamle, men selv om jeg har besøkt noen av de mest utilgjengelige øyene, så har
jeg ikke funnet det jeg lette etter. Det jeg søkte å finne var små samfunn som
ikke var særlig påvirket av utenomverdenen. Selv om noen av stedene lignet det
jeg søkte, så må jeg være ærlig med meg selv og innrømme at slike samfunn nå er
historie og ikke eksisterer mer. Det
nærmeste jeg kom slike samfunn var på de ytre øyene i FSM. (Federated Statesn
of Mikronesia). De mest tradisjonelle atollene var nok Lukunor- Puluvat og Woleai, men selv på disse
øyene så var det elektrisk lys, motorbåter,betong og bølgeblikk-skur å se og ”ankeravgift”
var noe av det første vi ble spurt om
med unntak av Lukunor. Det er trist at
den gamle kulturen er borte, for jeg skulle gjerne ha opplevd hvordan de pleide
å leve i ett med naturen. Men de har jo selvsagt retten til å velge selv hvordan
de ønsker å leve.
Vi som seilere
må vel ta vår del av skylden. Vi er nå
er så mange som seiler til disse øyene (8-15 stk pr sesong) at øyboerne ikke
lengre klarer å møte oss alle med den samme entusiasmen lengre. De er nå blitt vant
til at seilere har ”mye penger” og dermed er vi blitt en inntektskilde for
dem. De er også blitt vant med at
forskjellige land starter ”utviklings-prosjekter”, selv om de ikke hadde behov
for dette i utgangspunktet. Dermed tar de ikke lengre selv ansvar for egen
utvikling, men forventer at andre land skal skaffe dem det de trenger. (strøm
o.s.v)
Jeg har snakket litt med de eldre beboerne på
øyene og de ønsket seg tilbake til den tiden de var i stand til å klare seg selv,
uten hjelp utenfra. Det var først og fremst de som ønsket å bevare de gamle
tradisjonene, siden de selv hadde følt gleden og stoltheten av å kunne klare
seg selv uten å måtte sitte der med tiggerstaven. De hadde ikke bruk for
glassfiber båter og utenbords-motorer
for de hadde jo havgående outrigger-kanoer som de kunne seile med til
andre øyer eller de mindre kanoene som de brukte inne i
lagunen. De trengte ikke GPS eller kompass, for de hadde jo navigatører som
gjennom generasjoner hadde navigert
rundt på havet. Ikke trengte de betong og bølgeblikk skur heller for de
hadde jo de tradisjonelle ”Falaene” som de kunne lage av materialer som
allerede fantes på øyene. Disse husene var mye bedre å bo i for de hadde bedre
lufting på varme dager og så slapp de
bråket av regn som trommet mot bølgeblikk takene.( de tradisjonelle husene
hadde jo tak laget av palmeblader). Riktig nok må takene fornyes hvert 3-5 år, men når det forberedende arbeidet var
gjort, så hadde de dugnad og skiftet taket i løpet av et par dager.
Jeg må jo
innrømme at jeg egentlig ikke hadde de helt store forventningene om å finne disse
tradisjonelle samfunnene lengre. (Jeg
hadde jo lest i andre bøker at denne kulturen var i ferd med å dø ut for 30 år
siden). Men jeg ble skuffet over at denne kulturen enkelte steder (Fransk Polynesia)var
omtrent utslettet og nå var totalt dominert av det vestlig forbruker-samfunn. Jeg ble også overrasket og sjokkert over den store mengden av søppel som
fantes over alt på de fleste hoved øyene, plast og avfall lå nå over alt p.g.a de ikke har noen form for søppel-håndtering.
Men.... menneskene
jeg har truffet på har vært vennlige og litt nysgjerrige på hvor jeg kommer
fra. Mange steder har jeg blitt invitert
hjem til familien til noen jeg tilfeldigvis traff på og flere steder har jeg
fått fersk frukt til å ta med meg på den videre seilasen. Ingenting smaker så
godt som fersk frukt når man er ute på havet. Dette varmer selvsagt hjertet på
en ensom seiler og gjør at han føler seg velkommen. Selvsagt er det
nå så mange båter som seiler i stillehavet at ingen hever et øyenbryn når du
kommer til de mest besøkte stedene. Litt annerledes var det i Chile og
Argentina hvor det jo naturligvis ikke er så mange seilbåter å se.
Ikke på noen av øyene jeg har besøkt har jeg
følt meg truet eller noe lignende. Jeg har faktisk til dags dato ikke låst
båten når jeg har vært i land. Ryktene går om at i fjor så besøkte 6 seilbåter Chuuk
og alle seks ble ranet. I to tilfeller ble det avfyrt skudd, men ingen kom
fysisk til skade. Dette er rykter som går blant seilere og man skal vel ta
dem med en klype salt, men ingen røyk uten ild så denne øya hoppet jeg over.
Som de fleste har
fått med seg så seiler jeg på et stramt budsjett og jeg hadde lest at i stillehavet
skulle det være gode muligheter for å leve billig. Dette ryktet vil jeg herved
avlive!!!! , ingen steder har jeg blitt avkrevd så høye og mange avgifter.
(ankeravgift-ankomstavgift-tollavgift-kaiavgift-havneavgift-karanteneavgift-
boyeavgift o.s.v ) På Amerikansk Samoa måtte jeg betale leie av moring selv om
det ikke fantes noen ledige så man måtte
ankre opp istedenfor, (+ jeg måtte betale 100 dollar til tollen ???” ) Det
hjelper heller ikke på økonomien at mat er veldig dyrt (6 kroner for et egg
o.s.v). Faktisk er det billigere å handle mat i Norge, enn på noen av øyene i
stillehavet.
Når det kommer
til seilasen, så har ikke passat-vinden vært så stabil som det jeg hadde lest at
den skulle være. Det har blitt mye venting på det rette ”vær-vinduet” og
squallene har vært mye sterkere enkelte ganger enn det jeg trodde var mulig.
Dette har medført at jeg har seilt konstant med to rev i storseilet stort sett
hele veien,(Mange andre seilere velger også å gjør også dette) selv om det ikke har vært sterk vind. Squallene har vært oppe i
45-50 knop og det sier seg selv at da kan du ikke ha fullt storseil og klyveren
oppe. Problemet er at squallene kommer fort om natten og det tar lang tid for 1
mann alene å ta rev i seilet på en gaffel-rigget seilskøyte.
Når det kommer
til sykdommer, så har jeg vært frisk som en fisk. Litt magetrøbbel med
brødfrukt, men ellers ingen ting. Det eneste jeg har hatt er infiserte små-sår
som det har tatt noen uker å få til å gro. Jeg har blitt fortalt at det er mye bakterier
i sjøen i enkelte laguner og at dette er årsaken til de infiserte sårene.
Enkelte atoller har også enormt mye fluer som setter seg i sårene og dette
hjelper vel heller ikke på. (Woleai er en slik atoll med store mengder fluer).
Konklusjonen
blir ,(på tross av mye av det jeg har skrevet om over), at jeg har hatt mange fine opplevelser og
truffet mange vennlige mennesker i løpet av dette året. Dette gjelder både
øyboerne og andre seilere jeg har møtt på min vei. Jeg har truffet mennesker
som har invitert meg inn i hjemmene sine og gitt meg mat, lært meg forskjellige
måter å gå på kokosnøtt-krabbe jakt og fortalt meg om kulturen deres. Men jeg har også dessverre erfart er at det ikke
lengre finnes et stillehavs-paradis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar