lørdag 17. august 2013

Morea til Huahine

Fredag  16.08-13

     Jeg kom hit i dag tidlig etter en fin seilas fra Moorea. Da jeg forlot Moorea så var jeg litt usikker på om vinden (14 kn.) ville holde seg stabil gjennom dagen og natta som kom,  men vinden holdt seg frisk hele veien over. Faktisk så måtte jeg legge meg på vinden og andøve i fire timer i påvente av dagslys, for deretter å seile sakte opp mot passet i ly av øya.
Jeg trodde Duende var seilt videre for
 lenge siden, men jammen traff jeg dem igjen her.
     Da jeg skulle ankre opp utenfor landsbyen (Fare) så lå allerede Duende oppankret her. De seiler videre i morgen tidlig til nabo øya Raiatea, mens jeg planlegger å ta en sykkeltur rundt Huahine Nui og Huahine Iti (store og lille Huahine) som henger sammen med en bro.  
     Ankringsplassen er ikke av den beste sorten da bunnen består av sand og spredte korallhoder som ankerkjettingen kan surre seg fast i, men jeg skal bare ligge her i et par-tre dager før jeg fortsetter til Raiatea og i mellomtiden skal det være nesten vindstille.

Lørdag 17.08-13
   

     Klokken 07.00 lempet jeg sykkelen i jolla og dro inn til landsbyen for å dra på sykkeltur. Jeg hadde tatt med meg saft, ett eple og en mandarin som niste på turen. Først syklet jeg nordover på Huahine Nui for å se på noen gamle marae ruiner nær en liten landsby. Veien gikk langs en liten innlands-lagune og det var fremdeles litt kjølig så tidelig må morgenen.  Da jeg kom fram til ruinene så var det også laget en kopi av et
større tradisjonelt hus der. Inne i huset var det et lite museum med bilder og modeller av hvordan det hadde sett ut der tidligere når plassen var i bruk.
En av fiske-fellene
   Etter å ha studert utstillingen og ruinene så syklet jeg  til noen fiske-feller som var laget der lagunen var på sitt smaleste, rett utenfor der  landsbyen lå. Når jeg gikk over broen som førte ut til en liten øy, så fikk jeg en flott utsikt over fiske-fellene og noen små hytter som var bygd ute i vannet. Fiske-fellene var bygd opp av steinmurer som var V formet med en liten innhegning i bunnen av V.n . Jeg kunne også se en del småfisk som svømte omkring  oppe fra broa.
   Deretter hadde jeg tenkt å besøke en perlefarm som hadde gratis båtskyss ut til selve farmen, men mens jeg ventet på båten så ble jeg nesten spist opp av mygg så jeg valgte heller å sykle videre rundt Huahine Nui.
   En stund før en to kilometer lang oppoverbakke opp en dal, så kom jeg til en liten elv med ganske store Ål i . Jeg prøvde å ta noen bilder av dem, men det ble for mye reflekser i vannet til at de kunne brukes. Deretter syklet jeg opp dalen og kom til et fint utkikkspunkt over den vestre delen av hovedøya, før jeg fortsatte nedover på den andre siden og over broa til Huahine Iti.
     Også rundt denne øya gikk det en fin asfaltvei i god stand og utsikten ut mot revet og motu,ene (småøyer ute på revet) var flott. Etter å ha syklet i tre timer var jeg kommet til den sørligste delen av Huahine Iti og veien svingte nå nordover igjen oppover mot Fare landsby hvor båten lå for anker.
   Hele turen tok fem timer og var vel ca: fem/seks mil lang, men det er nesten ingen bakker og veien er veldig lett å sykle. Eneste ulempen var at jeg ble litt solbrent på ryggen og skuldrene ettersom sola ble sterkere utover dagen. Når man sykler merker man ikke varmen fra sola så mye p.g.a en svalende bris som blåser over kroppen, men så snart man stopper å sykle så merker man hvor hardt sola tar.
   Etter at jeg kom tilbake til landsbyen ”Fare” der båten lå ankret, kjøpte jeg meg en god hamburger med en is-kald coca-cola til. Deretter tok jeg jolla ut til båten og leste litt om nabo øya Raiatea og hvor det var mulig å finne gode ankringsforhold. Jeg kommer sannsynligvis til å ankre opp i Faaroa Bay hvor det skal være en god og skjermet ankerplass, med en elv i bunnen av fjorden hvor det skal være mulig å bruke jolla et godt stykke oppover.

 Sykkelturen hadde vært fin den og enda en flott dag var over her i Polynesia. I morgen skal jeg slappe av og ikke gjøre noe spesielt annet en å handle litt mat før jeg seiler videre i overmorgen Søndag den  18.08-13.

Her er noen flere bilder tatt på Huahine




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar