lørdag 24. august 2013

Raiatea til Bora Bora

Fredag 23.08-13  Bora Bora


     ”Bora Bora”, skal være den vakreste øya i hele Fransk Polynesia og jeg lurer på om det er noe igjen av
Bora bora verdens vakreste øy?
den Polynesiske kulturen her .  Jeg trenger bare et raskt blikk på alle bungalowene ute  på revet for å skjønne at her er det turismen som råder fullstendig.  Her har hotellkjedene kjøpt sin egen ”Motu” (liten øy ute på revet) og bygget et utall av hytter som turister kan leie for en høy pris.  Sentrum på øya består av suvenir/ kunst butikker slik at turistene som kommer med crusie-skipene kan kjøpe seg noe juggel å ta med seg hjem. Det finnes også noen matbutikker og et posthus her, men all aktivitet er rettet inn mot turistnæringen.
    Jeg er ikke så veldig skuffet, for jeg visste at denne øya ikke hadde mye igjen av den polynesiske kulturen. Egentlig så har jeg ikke sett så mye til den her i Fransk Polynesia i det hele tatt. Jeg håper jeg får oppleve noe av den når jeg kommer nordover mot Kiribati og Mikronesia og at den ikke er helt utslettet der også.
   Jeg kom hit i går 22.08-13 og fant meg en moring utenfor Bora Bora Yate Club til den nette prisen av 120 Nkr. pr døgn. Grunnen til at de kan ta såpass høy pris er at det er smått med sikre ankringsplasser her. Selve Yate Clubben er koselig og ikke alt for stor, men maten er veldig dyr i resturangen. En hamburger koster for eksempel 120 Nkr. og det er iallefall utenfor mitt budsjett.
   
 I dag syklet jeg rundt øya for å se meg litt om, men det eneste jeg så var alle bungaloweene som er bygget ute på de små øyene. Selve naturen er fin med to tvilling fjell-topper som rager opp midt inne på øya og med grønne lier som kommer nedover mot lagunen.
    Jeg hadde uansett ikke tenkt å bli her lengre enn til jeg fant et værvindu som varer i 6 dager, slik at jeg kan seile videre til Suvarov som er en av de nordlige øyene i Cook Islands gruppen.  Dette skal være et natur-reservat med mange fugler og mye fisk i lagunen, men ryktene går blandt seilerene om at det nå er blitt veldig dyrt å besøke øya og derfor er det mange som har bestemt seg for å ikke stoppe der. Jeg vil forsøke og se om ryktene stemmer, for jeg har erfart at man ikke alltid kan stole på alle ryktene som går. Dersom ryktene stemmer så kommer jeg til å seile direkte videre til Amerikansk Samoa (ca. 10 døgn), men da tror jeg ikke at jeg finner et værvindu som er stort nok. Det kommer nå et høytrykk som skal vare i 7-8 dager, så kanskje seiler jeg videre i morgen formiddag. Jeg vil først laste ned en værmelding i morgen tidelig før jeg bestemmer meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar